Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

MF 7274 Cerea, problem med elektriskt gasreglage.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 12:50:25, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en MF 7274 Cerea, från 2007. Den har inget vanligt gasreglage med vajer, utan en potentiometer.
Jag köpte tröskan inför årets säsong, och gasreglaget har betett sig felaktigt, Tomgång och fullvarv funkade, men satte man nånstans däremellan så gick varvet upp och ner, petade man på ratt så ändrade sig varvet.
Jag bytte potentiometern, och då försvann det problemet. MEN, sen när jag började tröska, och skulle tanka ur så skulle jag sänka varvet till tomgångsvarv, men det gick inte, varvet sjönk bara ett par hundra varv. Andra gången gick det inte att sänka varvet alls. Den stog på fullvarv fast reglaget var på noll. Efter några minuter sjönk det helt plötsligt. Nästa dag sjönk varvet plötsligt från fullvarv, det hände flera gånger, men jag märkte att om jag körde framåt eller bakåt med ett ryck så kunde varvet ändra sig, vilket tydde på glapp nånstans. Inget verkade vara glapp i hytten, men dunkade man till på elektroniklådan på sidan av tröskverket så reagerade varvet. Nånstans där är det glapp. Vet någon vilken/vilka av alla kablar som har med gasreglaget att göra?
( Detta är med största sannolikhet inget fel på själva motorn. Motorn visar inga felkoder, bränslefilter är bytta, och den reagerar på om man pillar med det elektriska, men inte så tydligt att jag säkert kan säga var felet är)
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30




Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se