Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Sålt skördetröskorna, en epok över.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 21:35:14, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde min S800 i dag och reservdelströskan följde med på affären + två pallar delar som sparades när vår första 800 skrotades när n:r 2 köptes. Så nu är båda 800 tröskorna på väg bort så får något annat stå inomhus på de platserna! Brukströskan från 78 som stått i 5år (minst åren går) fick 20l diesel och ett batteri och startade omedelbart! Det är något otrolig vad en tröska manövrerar på minimala ytor, flyttade undan så lite som möjligt och tröskan som stod längs in bakom det mesta smet ut så fint med lite mixtrande! :thumme: När den gått lite på tomgång så vågade vi oss på att först starta verket och strax efteråt skärbordet och allt funkade efter den långa vilan! I morgon ska vi fortsätta och vinscha ut den andra med fyrhjulingen. Jag sade åt köparen att jag startar brukströskan och kör ut den och sedan är det han som får ta över, och det blev lättsammare än man kunde drömma om! Hela uppstarten och utkörningen gick på under en timme!
Kommer en bild i morgon när båda kämparna står sida vid sid och väntar på hämtning! :thumme:
Och det bästa är att de blir kvar ganska lokalt och kommer till nytta, hatade att de annars skulle gå på export!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



bert

#2 » 21:43:12, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dom e otroligt lättstartade. Farsan hade en av dom sista 800 och det var ingen skillnad om du nyss stängt av den eller den stått sen förra hösten
Är en viss skillnad mot 1150 som finns här nu
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 21:59:41, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag gillade de tröskorna, den första hade lilla motorn så den var lite motorsvag med hack och mycket halm. Men de två sista hade den större motorn och de gick hur bra som helst, och den som kördes sist var av det allra sista utförandet så de blev inte bättre än så! Men nu är det över, dagens tur blev nog den sista med S800! Lite :sad: är det!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johan.eriksson

#4 » 22:04:58, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara av ren nyfikenhet, vad var det för olika motorer i dom?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 22:18:57, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkins 107 i de första och 154 i de senare.

Hittade en gammal bild på S800 som såldes nu i arbete. Skulle tro den är 15 år gammal! Fan vad jag gillade den tröskan!!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#6 » 23:05:56, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

154 är en bra motor, men bägge varianterna har ju lite märklig "finess" på prylarna för att vara Perkins, dock blev inte 107 speciellt driftsäker. Båda har estetiska kvalitéer, i alla fall till det yttre. 107 har en trevlig gång om virvelkammarbrickorna är hela.

Nyare serier må vara stabilare, men det är extremt grovhugget och någon direkt ögonfröjd är de inte..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson (trådstartaren)

#7 » 09:17:53, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte båda motorerna utmärkta representanter för Perkins. Ojämn kvalitet och simpel konstruktion, går de så går de och gör de inte det så har man allvarliga bekymmer!? De enda Perkins jag gillar är 152 3:orna. Direktinsprutad eller förkammare spelar ingen roll, de blev helt enkelt mycket lyckade! Troligen var det som ett resultat av olycksfall i arbetet men ändå! :thumme:
154:an har härlig gång, men det är en "glasmotor". Vi som varit med ett tag minns de första VW LT 31:orna som hade den motorn i dieselvarianten från början, kom sågs och försvann väldigt snabbt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

lennartostman

#8 » 09:51:31, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbade på Volvo-BM 1965 - 1969.
Den här tröskan togs fram under den tiden. ST 257 blev ju ST 280.
Sedan fanns S1000 och den största hette S950.
Kommer ihåg att man tog fram en helt ny som skulle ersätta S950.
Det blev bara en prototyp som jag tror hette S980.

Sedan kom ju Claas in i bilden och resten vet vi ju
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

lennartostman

#9 » 09:52:00, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom hette nog inte ST utan bara S
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 12:57:45, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är båda ute och leveransklara.
Bild


Tur att man har en rejäl traktor när stora redskap ska hanteras!
Bild

550 fick ta tröskans plats så nu är det fullt igen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#11 » 14:05:20, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Jag jobbade på Volvo-BM 1965 - 1969.
Den här tröskan togs fram under den tiden. ST 257 blev ju ST 280.
Sedan fanns S1000 och den största hette S950.
Kommer ihåg att man tog fram en helt ny som skulle ersätta S950.
Det blev bara en prototyp som jag tror hette S980.

Sedan kom ju Claas in i bilden och resten vet vi ju

Är du verkligen säker på att volvo var delaktiga i framtagningen av s800 företaget som byggde dessa hette Aktiv fanns även en större modell som hette 1000 som inte har något att göra med Volvos 1000 tröskor
Det såldes Clayson tröskor med Aktiv logga för länge sedan .
Claas har inte någonting att göra med den svenska trösktillverkningen. Lantmännen började sälja Claas under -70 talet .
Där emot slogs AKtiv ihop med volvo sedan såldes alltsammans till Sampo .
Hos volvo hette efterträdaren till 256/257/280 830 är kanske den vanligaste svenska tröskan. Och i min värld det absolut sämsta skördetröska som nått marknaden i Sverige.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson (trådstartaren)

#12 » 17:21:25, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aktiv 800 och 1000 var framtagna av Westeråsmaskiner i Morgongåva med Aktiv som varumärke och övertogs "färdiga" av Volvo när de tog över verksamheten.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#13 » 17:32:20, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite off-topic men när det ändå var mycket prat om perkins.
Kunde man inte få Volvo Duett med perkins, från Malte månson tror jag det var. Sett någon gamal reklam.
Vilken motor kunde det isf var. Någon som kört nån? Hur var de att köra isf.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Göran Ekman

#14 » 17:42:02, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Aktiv 800 och 1000 var framtagna av Westeråsmaskiner i Morgongåva med Aktiv som varumärke och övertogs "färdiga" av Volvo när de tog över verksamheten.

Vilka sålde varumärket Aktiv? Här i Uppland i närområdet av westeråsmaskiner maskiners fabrik var 800 en väldigt vanlig tröska på små gårdarna medans Aktiv 1000 var väldigt ovanlig. Samma tröska med volvo-BM märkning tror jag mig aldrig ha sett.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson (trådstartaren)

#15 » 17:46:38, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var Perkins 108 (syskonmotor till 107 men i lite annat utförande) som MM tog fram monteringssatser att ersätta B18 med. Fanns i en del duetter och valpar. Har själv haft en duett med MM perkins för många år sedan! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se