Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Lite glapp i kil på stor remskiva

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

88ecr (trådstartaren)

#1 » 17:49:45, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sampo 500, stora remskivan var dubbelremmen driver och fördelar kraft åt hela verket. Bytte rem och märkte att där var glapp när man vred remskivan, eller stannade den. Inte mycket men lite och bara vridrikting. Inte åt andra håll. Är ju med dom där stora kilarna slagna ihop. Nu blir där ju lite glapp säkert under gång, men glapp brukar ju inte bli betre av att se på.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#2 » 20:15:33, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på de var spåren i variator som är på andra sidan verket på samma aksel. Och de är frågan om under halv minuts spel. Så mycket man känner det.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

skogsgurra

#3 » 20:33:40, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft glapp i kilar på mycket mindre maskiner. Tyckte inte det var så mycket att bråka om. Men en dag var det ingen kil kvar. Då var det dags att bråka!

Problemet var att det satt en äldre frekvensare med trapetsform på motorströmmen i stället för sinus. Det räckte att slå sönder kilen.

Den här länken känner du väl till?
http://www.sampo-rosenlew.fi/en/media-c ... jeet-.html
Där verkar det finnas mycket upplysningar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#4 » 00:17:20, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt är det aldrig lyckat om en remskiva eller liknande kan glappa på axeln. Vare sig kilen är glapp eller den sitter med för lös passning på axeln. Jag har en snöslunga stående, där en remskiva tydligen hade suttit lös och förra ägaren, som var teknisk analfabet, hade kört vidare ändå tills den tappade drivningen totalt. Det såg inte vackert ut...

En sak som är värd att se upp med, är att det finns konstruktioner där kilen avsiktligt är av mjukt material (t ex zink eller aluminium) för att kunna fungera som brytpinne. Om det blir tvärstopp så ska kilen skjuvas av istället för att något dyrare går sönder. Om man sätter dit en härdad stålkil på ett sådant ställe, så kan det sluta med t ex ett axelbrott eller ett sprängt remskivenav.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se