Talar om en tröska som en bekant har, en
grön med gula fälgar. Han köpte en beganad tröska, halv gammal, 18" , med fyrsifrig modellbetäkning, skakartröska. 800
däck fram, ser manlig ut. Men, sedan började oljuda dit bak, svagt men tydligt klonk-klonk. Ut och se, vanliga tröskor, gå under dit bak, mellan hacken och bakakseln, framåt är ju sållen, uppåt skakaren. Denne har en plåt ovanför sållen, man ser ej allas ens dåligt skakaren underifrån. Bakifrån, ett stycke, men halmfjäskan samt nån form av vägg av breda remmar kommer emot. Men pga halm skåpets alarm ej fungerat så hade förra ägaren kört den som balare, varvid en skakare sned och nästan av och skadat en till. Var och se tog ju ej bilder, men skall vi säga tillägs tekniken i den jmf en skaplig tröska från åttiotalet? Fem stående skruvar under slagskon? Vad händer om en ej snurrar, eller lossnar? försållet liksom fördelningsplanet och dess teknik med kedjedrift? En ked som roterar på andrasidan av inmataren som ej har nån funktion på ett vanligt 18" bord? lager samt övrigt som kan gå sönder samt kräver nån form av underhåll/ uppsyn? Säg 15år gamma el med grund från amerika utan rottans visit redi i sig själft får mig må illa......
Sampo 500 i år, huvudakselns ett lager som gick varmt en lördag sen kväll hade jag loss smörjade de grundligt lade tillbaka och de höll sig lung resen av hösten. Smt hakken, kniv av obalans, kapade av på motsvarande halva varve, lugna ner sig där även.