Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Div. haverier på New Holland och andra tröskor...

176 inlägg • Sida 10 av 12
Diskutera tröskor i detta forum

Trigon

#136 » 19:51:31, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis har den befintliga kraftaxeln till skärbordet fungerat näst intill klanderfritt hittills denna säsong. Jag undrar om det inte är nån ventil till mjukinkoppling eller liknande som hänger sig en aning ibland ändå? :klia: Men ingen som borde kunna veta något verkar veta något, så det är väl bara att köra vidare. "Då har vi en axel i reserv" sa bonden pragmatiskt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon

#137 » 21:28:26, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom när jag skrivit föregående inlägg började smatterkopplingen smattra värre än nånsin förr vid skärbordsinkoppling, sen har stubbhöjdsautomatiken börjat krångla emellanåt också. Kan bli en onödigt spännande morgondag i värsta fall. :svettas:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

håkan 13 (trådstartaren)

#138 » 14:39:49, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja sådär var förra lånetröskan vi hade... löste ut nästan varje gång man startade!! så körde igång skärbordet på tomgång!!
så fick det va igång sen... och la aldrig nån energi på att hitta anledningen!! så tyvärr inga tips!!
vi har ju däremot haft problemet att det slår igång verket för hårt!! och ingen som vet vad som felar!!
men funkade bra det lilla jag hann köra i år!! så kanske att det gått till sig!! får leva på hoppet!!
men eftersom det kommit och gått så vet man ju inte!! :vissla:
hur har det gått med skärbordsautomatiken?? skälv så börjar jag vänja mig vid automatiken på den röda...
men är ju ganska annars mot den gula!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Trigon

#139 » 20:56:46, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbigt med fel som kommer och går. :shake_hands:
Stubbhöjdsautomatiken funkade i nån halvtimme-timme efter man kalibrerat skärbordet, sen kunde det krångla igen. Så höll det på ett tag, men på slutet funkade det klanderfritt. Svårt att felsöka då. :klia:

Det verkar lite besvärligt med ventilerna som sköter tillslag av både skärbord och verket. Verket startar man ju dock inte så ofta, skärbordet går i och för att göra som du gjorde, å kör man flygande tömning som vi gör på den halvan av arealen som ligger kring gårdscentrum rullar ju tröskan hela tiden sen. Men det är skönt att kunna stanna det ibland och nu har vi en ny kraftaxel liggande, jag vet inte om vi ska slita ut den gamla först, eller byta till den nya med en gång?
Stora cylinderremmen börjar ge sig, vi har 70-90 ha kvar att köra (beroende på om grannens havre lönar sig att tröska) och vi chansar på att den håller säsongen ut.

Bild

Skulle den brista får vi stå stilla nån dag i värsta fall, men den lokala tröskmeken trodde att det inte skulle vara nån större fara så länge inte sprickorna blir så nära varandra att det kan lossna bitar av kilen. Rapsen och bönorna som är kvar för vår egen del borde inte vara så tungtröskat som vetet vi nu är färdiga med heller.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#140 » 22:10:27, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bönor är det som ger allra högsta momentet eftersom varvtalet är på det lägsta. För när det odlades mycket bönor häromkring gick cylinderväxellådorna i bitar så fort det började tröskas bönor. Håller remmen för bönorna så håller den ett par år till :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#141 » 17:19:33, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stubbhöjden funkade inte? Hände inget alls eller hoppade bordet upp och ner i en jäkla fart?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#142 » 18:08:38, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emellanåt skiljde det en del, kanske 5 cm (var inte ute och mätte) mellan höger och vänster sida. Det har gått rätt bra nu när jag slickat marken vid böntröskningen, men idag tyckte jag det skiljde för mycket så jag kalibrerade skärbordet och inbillade mig att det blev bättre. Det kan väl inte ha nåt att göra med att viktfördelningen höger-vänster ändrar sig när tanken fylls? Plattorna på skärbordet bör väl kunna känna av höjden oavsett hur tröskan lutar sig tänker jag? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#143 » 20:56:52, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget stort problem alltså. Jag har praktiserat att köra 35 fot helt manuellt, då går det varken att titta på telefonen eller dra i snoppen. När den tappade signal från halsens tiltgivare hoppade bordet en halvmeter upp och ner i en j*vla fart för att sedan åka upp en meter och titta fullt sen stannade bordet.
Hur tanken fylls och tröskan lutar spelar ingen roll. Kan hända en potensiometern i ena plåten ger lite felvärde vid något läge. Går att ohm mäta dom.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#144 » 21:11:34, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är väl den typen av felsökning jag bör ägna mig åt, att kontrollmäta givarna, jag får ta med mig en multimeter nästa gång jag tröskar. :thumme:
Nu när jag utfört en lättare jordbearbetning med axlyftarna samtidigt som jag tröskat bönorna vågar jag inte göra så mycket mer än titta på skärbordet och eventuella stenar vi missat att plocka.

Jag fick sätta mig och putsa lite vetestubb på kvällskvisten så jag hinner surfa lite på maskinisten också. :grin:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

håkan 13 (trådstartaren)

#145 » 19:38:29, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja nu har det hänt lite här!! i fredags hämtade dom tillbaka den röda lånetröskan... dom hade ju sålt en likadan som strulade!! så då ville väl han som just köpt en inte få stillestånd!! och dessutom trodde dom ju att dom skulle få ihop våran... men det sket sig ju förstås!! så i helgen blev det stillestånd...
men i måndags hämtade jag en ny lånetröska... :grin: en gul... CX 8.90... eller nåt sånt... iallafall deras största skakartröska!! och den gick riktigt fint!!
hade nog minst samma kapacitet som våran!! men sen hade nån eller några missat en stor jordfast sten i vetet!! men skärbordet på tröskan missade den inte!! :aaargh:
så det blev tvärstopp... och div. krokiga balkar och plåtar!! :ohnej: INTE kul!! speciellt inte för chefen som måste berätta att vi haft sönder nya tröskan!!
men lite tidigare... runt 2tiden så ringde dom om att våran tröska var klar!! så i tisdags morse så hämtade jag den från verkstan!!
och den verkar funka bara bra!! så vi blev klara med vetet!! men skönt att hinna testa tröskan lite också innan skörden är klar!!
och lånetröskan äkte iväg samma dag till sörmland!! till nån som ville testa!! och kunde köra med sitt eget skärbord!! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

johaniskogen

#146 » 20:06:48, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagarna byts cylinderaxeln för andra gången på 200h på tx68 här, dess tid på denna gården är över. 68orna blir ersatta av en cr8.90, ett litet problem med den i år, körnarplåten i högra returelevatorn kroknade o tog i vingarna, böjdes tillbaka med skiftnyckel, ljudet hördes inte in i hytten, men utanför lät de som en smatterkoppling
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Trigon

#147 » 23:46:05, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser man för mycket i den här tråden blir det lätt hänt att man får uppfattningen att det är lika bra att ha två NH-tröskor, en extra som man kan köra med under tiden den andra är på verkstad. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

håkan 13 (trådstartaren)

#148 » 18:11:48, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Läser man för mycket i den här tråden blir det lätt hänt att man får uppfattningen att det är lika bra att ha två NH-tröskor, en extra som man kan köra med under tiden den andra är på verkstad. :grin:

ja känns lite så ibland... men måste säga att dom ändå varit ganska snabba på att hitta lånetröskor!! :grin:
var betydligt sämre när Claas-tröskan fick motorhaveri... tog nästan en vecka innan dom hittade nåt!! och drygt 2 månader innan den va lagad...
men det beror ju säkert på hur det råkar va med demomaskiner och beg. inbyten... har man otur så finns det ju inget!!
och att det tog drygt 2 mån. att laga Claas-tröskan var väl delvis för att det var i slutet på säsongen!! men sen gick det ju absolut inte snabbare av att motorn var tvungen att skickas till Stockholm!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

e_pettersson

#149 » 20:01:57, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En granne har en stor ny Klas i förhållande till arreal och mer än halva arrealen har iår tröskas av en inhyrd nh. Klassen tycks varit mest trasig hela tiden. Alla tröskor går sönder...
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#150 » 20:16:14, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lite skämtsam, vår NH har trots allt gått klanderfritt både förra och denna säsong.

Annars har jag hört att JD har robusta och rejäla tröskor. Men av nån anledning har många stora gårdar med JD-traktorer häromkring fortfarande NH-tröskor.
Själv har jag egentligen bara kört NH så jag har ingen uppfattning om nåt annat.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se