Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Div. haverier på New Holland och andra tröskor...

176 inlägg • Sida 12 av 12
Diskutera tröskor i detta forum

håkan 13 (trådstartaren)

#166 » 11:09:59, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Fått någon klarhet vad som gick varmt så den började brinna?
'
näe!! den började tydligen varna för låg laddning... men när han kom ut så brann det redan för fullt kring motorn!!
och blev inte mycket kvar... eftersom det är vattenskyddsområde så får brandkåren inte släcka!!
så när resterna av tröskan var borta så kördes det även bort en massa jord där tröskan stått!!
jag hade ju bränsleläckage på våran ifjol!! men hann ju konstigt nog släcka innan det spred sig från motorn!!
för hinner det ner till dammet som ligger ovanpå rotorn så är det säkert kört!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



håkan 13 (trådstartaren)

#167 » 11:22:12, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Talar om en tröska som en bekant har, en grön med gula fälgar. Han köpte en beganad tröska, halv gammal, 18" , med fyrsifrig modellbetäkning, skakartröska. 800 däck fram, ser manlig ut. Men, sedan började oljuda dit bak, svagt men tydligt klonk-klonk. Ut och se, vanliga tröskor, gå under dit bak, mellan hacken och bakakseln, framåt är ju sållen, uppåt skakaren. Denne har en plåt ovanför sållen, man ser ej allas ens dåligt skakaren underifrån. Bakifrån, ett stycke, men halmfjäskan samt nån form av vägg av breda remmar kommer emot. Men pga halm skåpets alarm ej fungerat så hade förra ägaren kört den som balare, varvid en skakare sned och nästan av och skadat en till. Var och se tog ju ej bilder, men skall vi säga tillägs tekniken i den jmf en skaplig tröska från åttiotalet? Fem stående skruvar under slagskon? Vad händer om en ej snurrar, eller lossnar? försållet liksom fördelningsplanet och dess teknik med kedjedrift? En ked som roterar på andrasidan av inmataren som ej har nån funktion på ett vanligt 18" bord? lager samt övrigt som kan gå sönder samt kräver nån form av underhåll/ uppsyn? Säg 15år gamma el med grund från amerika utan rottans visit redi i sig själft får mig må illa......


Sampo 500 i år, huvudakselns ett lager som gick varmt en lördag sen kväll hade jag loss smörjade de grundligt lade tillbaka och de höll sig lung resen av hösten. Smt hakken, kniv av obalans, kapade av på motsvarande halva varve, lugna ner sig där även.


en bekant har eller hade en Laverda... den hade knas med tändningslåset... så man var tvungen att kolla så den var på...
för annars gick inte hacken!! och inga varningar funkade... men hans nya dräng hade kört... och naturligtvis så stod hacken still...
så alla skakarna blev tillknölade...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

88ecr

#168 » 11:36:47, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:
88ecr skrev:Talar om en tröska som en bekant har, en grön med gula fälgar. Han köpte en beganad tröska, halv gammal, 18" , med fyrsifrig modellbetäkning, skakartröska. 800 däck fram, ser manlig ut. Men, sedan började oljuda dit bak, svagt men tydligt klonk-klonk. Ut och se, vanliga tröskor, gå under dit bak, mellan hacken och bakakseln, framåt är ju sållen, uppåt skakaren. Denne har en plåt ovanför sållen, man ser ej allas ens dåligt skakaren underifrån. Bakifrån, ett stycke, men halmfjäskan samt nån form av vägg av breda remmar kommer emot. Men pga halm skåpets alarm ej fungerat så hade förra ägaren kört den som balare, varvid en skakare sned och nästan av och skadat en till. Var och se tog ju ej bilder, men skall vi säga tillägs tekniken i den jmf en skaplig tröska från åttiotalet? Fem stående skruvar under slagskon? Vad händer om en ej snurrar, eller lossnar? försållet liksom fördelningsplanet och dess teknik med kedjedrift? En ked som roterar på andrasidan av inmataren som ej har nån funktion på ett vanligt 18" bord? lager samt övrigt som kan gå sönder samt kräver nån form av underhåll/ uppsyn? Säg 15år gamma el med grund från amerika utan rottans visit redi i sig själft får mig må illa......


Sampo 500 i år, huvudakselns ett lager som gick varmt en lördag sen kväll hade jag loss smörjade de grundligt lade tillbaka och de höll sig lung resen av hösten. Smt hakken, kniv av obalans, kapade av på motsvarande halva varve, lugna ner sig där även.


en bekant har eller hade en Laverda... den hade knas med tändningslåset... så man var tvungen att kolla så den var på...
för annars gick inte hacken!! och inga varningar funkade... men hans nya dräng hade kört... och naturligtvis så stod hacken still...
så alla skakarna blev tillknölade...



Denne tröska ja skev om, har en dator med minne, som service gubben sätter fast en dator i. Den visade alla larm kretsar var ok och manuelt gått och tahit mekaniskt i dessa så de skriker till. Orsaken detta hade skett var defekt sändadre i hamlm skåpet
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Trigon

#169 » 21:26:19, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min CX8060 sitter 2 olika givare som ska känna av stopp i halmhuven, jag brukar testa båda innan jag tröskar nån gröda som jag misstänker skulle kunna förorsaka stopp där.

Jag måste säga att jag är nöjd med hur tröskan klarat sig igenom skörden. Till och med inkopplingen av skärbordet har funkat fint med den ordentliga strypningen som vi monterat på oljeledningen till inkopplingen. Det enda mindre haveriet på knappt 200 tröskade hektar var ett lager på axeln som driver det roterande luftintaget, men det blev inget stillestånd på grund av det, gårdsverkstaden hade jour så det hanns med att bli lagat under natten. :grin:

Böntröskningen under otorra förhållanden frestade antagligen på och jag fick plocka ur såll mm. och tvätta för att kunna tröska de sista 10 hektaren. Sen blev det en tvätt till efter de sista hektaren också och en rejäl städning av tröskan invändigt för att få bort så mycket fuktigt material som möjligt. :snow: Nu i dagarna hade jag äntligen tid att ta itu med den och göra en till rengöring och alla kvarvarande avlagringar hade nu torkat ordentligt. Återstår att göra rent skärbordet, öppna luckorna under och få bort så mycket bös som möjligt. Infinner det sig lite arbetslust nån gång i vinter kanske jag sätter igång att byta slagorna. Renovera slagskon brukar man tydligen göra med 1500 timmars intervall i Skåne sägs det, men här i norr där vi normalt bara får jämförelsvis halv skörd så tänker jag att det är väl tätt intervall, med tanke på att det framöver blir eko och ca halv av halv skörd så borde 5000-6000 timmar vara lagom innan det behövs handpåläggning. :grin:

Vid några tillfällen under säsongen krånglade stubbhöjdsregleringen på höger sida och jag är väl rätt säker på att det är givaren, eller möjligen kablarna som är kass eftersom skärbordet låg platt på marken på den sidan när den krånglade, men sen funkade det helt plötsligt igen. Ny givare gick inte att få tag, men jag fick låna en begagnad av Axima under de sista skördedagarna att kunna byta till vid behov, som dock aldrig uppstod. Så den lämnades tillbaka och jag får väl köpa en ny nu under vintern att byta till och se om felet försvinner.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#170 » 07:39:48, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Fått någon klarhet vad som gick varmt så den började brinna?


Det brann ett gäng NH i Västergötland tidigare i somras, svärfar hade hört rykten om spruckna bränslerör på flera av dem. Är det ett fabrikationsfel så lär det väl komma servicemeddelande på det.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon

#171 » 13:42:09, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lucköppning igår...

Bild

Tyvärr var det lite för sent då en musfamilj redan hunnit flytta in, tack och lov hade inte nästa musgeneration hunnit bli så stora ännu i alla fall. :bira:

Det ser också ut som om jag hittat en mindre skada på kabeln till höger stubbhöjdsgivare.

Bild

Om skadan har nån betydelse återstår att se, men ett litet hopp om att slippa köpa en ny givare för 5 papp tändes ändå.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bygert

#172 » 14:58:22, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man ett bredare bord kan man ju ha den som adventskalender.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

håkan 13 (trådstartaren)

#173 » 15:31:34, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det står ju ett 35fots hos TKs... lite svart på mitten bara...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13 (trådstartaren)

#174 » 15:35:13, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
Alrik skrev:Fått någon klarhet vad som gick varmt så den började brinna?


Det brann ett gäng NH i Västergötland tidigare i somras, svärfar hade hört rykten om spruckna bränslerör på flera av dem. Är det ett fabrikationsfel så lär det väl komma servicemeddelande på det.


våran brann ju just beroende på ett bränslerör ifjol... dom som går till filtret är i hårdplast!! så ett av dom hade skavt sönder...
så kan säkert hända på fler när dom plastledningarna blir några år!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13 (trådstartaren)

#175 » 21:14:01, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu blev det tvärstopp på nya tröskan!! lagerhaveri på båda sidor på rullen som sitter längst fram i halsen!!
men Claasfolket verkar kunna lösa det iallafall!! axeln på rullen var ju skadad... men dom visste en verkstad som har fixat den!!
så imorgon bitti ska dom komma och montera tillbaka grejerna!!
ny rulle fanns tydligen inte i europa!! men troligtvis så lyckades fabriken få fram en... så en ny är på väg från tyskland!!
så var det inte när slagskon på gamla tröskan pajjade... den tog flera månader att fixa fram... :aaargh:
sen lossnade muttern som man spänner elevatorn med... men det resulterade bara i 4 trasiga medbringare...
så det var bara att skruva dit en nu mutter och köra på...
men annars är det en trevlig maskin!! lättkörd och bra kapacitet!! bra vete så går det bra att ligga på 60-70 ton i timman... :mrgreen:
och automatiken som styr hastigheten funkar riktigt bra!! mätaren står på 555 ha nu... så har rullat på ganska ok efter allt regnande!!

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13 (trådstartaren)

#176 » 21:25:25, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Kom på att jag nog inte lagt upp några bilder på den... tyvärr så har det inte blivit så många än...
Den skulle ju kommit i januari ifjol... och jag hämtade den i mitten på december...
Och i somras for gamla tröskan till Norrland...

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se