Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Köpråd beg tröska max 50 kkr gärna mindre :)

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

rocholas (trådstartaren)

#1 » 11:03:52, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en volvo s830 som har gjort sitt även om det kanske hade varit underhållande att få liv i den.

Marken som tröskas är mulljord och vi har alltid insådd.

På önskelistan står 
- högre kapacitet 
- Bättre kvalitet på tröskan 
- Bättre urtröskning/lättare att ställa in.

Inte intresserad av att lägga hutlösa pengar utan skulle tippa på att den övre gränsen går runt 50. Som jämförelse så får man en 830 för 20-25kkr hur mycket "mer" tröska får man om man lägger 50kkr?
 
Aktiv 1130-1150,  NH clayson 1520-1550, Sampo 500-650, deutz fahr 770 verkar man kunna hitta för runt 30-50, de är tillverkade under ungefär samma årtal som 830n, får man högre kapacitet eller endast bättre kvalitet eller vad får man för pengarna =)
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22



uppland2

#2 » 11:26:18, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med S830 är att den är lätt, vilket är viktigt på mulljordar. Det är en uttömmande uppräkning av alla dess fördelar.
Jag kan inget om de specifika exempel du räknar upp (Claas och JD saknas i listan?), men generellt kan man utgå ifrån att allt annat har en kraftigare konstruktion. Nackdelen med en kraftigare konstruktion är att den blir tyngre. Min morbror var väldigt nöjd med sin 1150 när det begav sig, och den var väl egentligen gjord för 12'-bord, även om man inte fick sätta dit ett sådant p.g.a. avtalet med Claas. Innan hade han S830. För oss var en 952 ett jättelyft på alla sätt och vis, förutom att den var tyngre. Vi tittade på en Mercator som alternativ, men den var nog inget att meka med själv, dessutom vill jag minnas att den hade konstiga såll.
Hur ser det ut med reservdelsförsörjningen idag på mogna maskiner?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Osaka

#3 » 11:37:02, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NH clayson 1540 är iaf av god kvalitet även om åldern sätter spår med slitage där säden åker. På min sitter det Trelleborg tvin och bakhjulen sjunker ner mer än fram.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#4 » 12:50:27, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1130 är väl en 830 med gula ränder ,1150 är väl en ganska udda maskin tillverkades inte så många exemplar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

rocholas (trådstartaren)

#5 » 12:51:44, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Claas och JD saknas i listan?


De har väl mest fallit ifrån eftersom jag inte tänkte på dem / inte dykt upp så många när jag letar på blocket. Självklart ska dessa vara med också

Finns en jd 952 ut för 65kkr så den ligger lite utanför budget.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

uppland2

#6 » 13:37:24, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rocholas skrev:Finns en jd 952 ut för 65kkr så den ligger lite utanför budget.


Hacken är väldigt mycket en efterhandskonstruktion, även om det blev lite bättre sedan vi renoverat kopplingen till den. Kilrepen för drivningen slets mer än man skulle kunna önska, särskilt det ena, ev. påverkat av att vi hade 27km transport enkel väg till skiftena längst bort. I övrigt var vi nöjda jämfört med den S830 den ersatte, och som vi hade behållit en eller två reparationssäsonger för länge för att vara ekonomiskt försvarbart. Proppa inte tanken full om säden inte är jättetorr, för då hoppar kedjan till omrörningen av. Tyvärr vägde den dubbelt eftersom precis allt var gedignare. Kapaciteten var märkbart högre. De smidda fingrarna i kniven är smidigare och verkar gå bättre i kvickrot och elände, vilket det är på mulljord. Det är ett återföringsplan, a la S800, så man slipper den eländiga mattan i S830. Cylindern är rejält stor, och har variator (d.v.s. inga byten av remskivor som på S830). Skakarna är nog begränsande faktor (modellen ovanför har tvärskakare).
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

bert

#7 » 16:06:34, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:1130 är väl en 830 med gula ränder ,1150 är väl en ganska udda maskin tillverkades inte så många exemplar.
Göran i Björnarbo


358st 1150 vill jag minnas det gjordes frågan är väl hur många det är kvar i landet. Denna säsongen tror jag inte jag har sett nån på blocket
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

MekJan

#8 » 16:39:26, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helsäd och rulla ,kan det vara ett alternativ ? :cool:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

kjf

#9 » 19:15:42, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Helsäd och rulla ,kan det vara ett alternativ ? :cool:

Det är aldrig ett alternativ. Möjligtvis för den fege :djaevul:
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

håkan 13

#10 » 18:26:16, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller nog med uppland om att du ska ha en lätt tröska!! mulljord är lurig!! när jag bodde i Västergötland så hade jag grannar som jag fick tröska mossen åt...
dom hade en JF... (dom är sidmonterade) så den svängde åt vänster hela tiden!! :lmao:
våran Clayson m80 var inte så lätt... 5 ton tror jag... men gick mycket bättre än med JFn iallafall!! :grin:
band är absolut ingen fördel på mulljord!! när jag svängde med tröskan jag kör nu så vred dom sönder marken...
var INTE kul att få upp en klump som väger 20 ton med tom tank!! tog en hel dag...
och gick åt en stor MF och en Stieger... båda med dubbelmontage!! men man var glad att det fanns en riktig ram på tröskan!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

uppland2

#11 » 19:31:27, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:band är absolut ingen fördel på mulljord!!


Helt orelaterat till den här trådens fråga kommer jag att tänka på en diskussion på The Combine Forum. En kille ifrån Venezuela berättar att det för 20 år sedan var vanligt med band där, men att man helt frångått det till förmån för stora däck när det började bli vanligt med fyrhjulsdrift. Hjuldrivna tröskor kan man köra hem på kvällen, medan de banddrivna får stå kvar på fälten. Har man tröskan kvar på fältet under natten måste man också ha beväpnade vakter, och det blir dyrt.

Ni som är aktiva, hur stora kostnader har ni för beväpnade tröskvakter, mellan tummen och pekfingret?

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

överlass

#12 » 20:15:21, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla bönder söder om Dalälven har beväpnade vakter ute så mycket dom orkar sen vildsvinen kom till byn :grin:
Jag tycker clayson verkar ha gjort driftsäkra och bra tröskor, är bredden begränsande eller kan du sätta på dubbelmontage?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Alrik

#13 » 20:25:10, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begreppet mulljord är ganska bredd. Ungefär samma spann inom mulljord som de är mellan lerjord - mulljord.
Tröskar årligen 55ha mulljord med en Lexion 405 med 800 däck fram och 500? bak.


Ang. Huvudfrågan i tråden så kommer du inte öka kapaciteten nämnvärt med en tröska från samma tidsera. Dagens skakartröskor åker åttor runt de värsta rotortröskorna från 90-talet.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

håkan 13

#14 » 20:30:43, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
håkan 13 skrev:band är absolut ingen fördel på mulljord!!


Helt orelaterat till den här trådens fråga kommer jag att tänka på en diskussion på The Combine Forum. En kille ifrån Venezuela berättar att det för 20 år sedan var vanligt med band där, men att man helt frångått det till förmån för stora däck när det började bli vanligt med fyrhjulsdrift. Hjuldrivna tröskor kan man köra hem på kvällen, medan de banddrivna får stå kvar på fälten. Har man tröskan kvar på fältet under natten måste man också ha beväpnade vakter, och det blir dyrt.

Ni som är aktiva, hur stora kostnader har ni för beväpnade tröskvakter, mellan tummen och pekfingret?


På den tiden kanske det var stållarver... vi har gummi... så jag kör nästan alltid hem tröskan!! Betydligt smalare med band än hjul...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13

#15 » 20:34:30, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ang. Huvudfrågan i tråden så kommer du inte öka kapaciteten nämnvärt med en tröska från samma tidsera. Dagens skakartröskor åker åttor runt de värsta rotortröskorna från 90-talet.


Men det beror väl lite på hur stor tröska han köper... en Sampo 690 tex. borde väl ha lite bättre kapacitet än den han har...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se