Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Dieselproblem s800

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

bm218 (trådstartaren)

#16 » 14:23:18, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket förtryck ska det vara?
bm218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:12, 18-11-2006
Ort: sandviken



joakim72

#17 » 15:14:00, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm218 skrev:Hej, nu tror jag det har gått troll i allting, skulle uppdatera igår kväll men det blev bara error o nu på morgonen försvann det bara gör ett nytt försök. Tack för alla tips. Har rengjort tanken o bytt filtren o pumpen verkade fräsch fem pumptryck så var glaskoppen full visserligen några flera innan filtren var uppfyllda.
Kollade Youtube film om en som renoverade pumpen o på slutet vrider han runt axeln o det kommer olja till spridar rören på en gång. Jag lånade tre pumpar två pumpar kom det ingenting ur men tredje kom det till spridar rören på en gång o när jag monterade pumpen så startade motorn, men gick en kvart så var det samma problem.Jag är lite rädd o riva pumpen, men idéerna är slut


Är det matarpumpar du byter eller spridarpumpar?
Som tidigare nämnts nyligen så har spridarpumpen ett filter i gaveln plus annat rörligt, fjädrar och bakslag, som brukar vara fast.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#18 » 15:36:01, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm218 skrev:Hur mycket förtryck ska det vara?


Det bör stå i VHB för aktuell motor, men typiskt är ungefär samma som bränsletrycket till en bensinare med förgasare, alltså några tiondels bar (eller om man så vill, några tiotal kPa).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Claes Folkesson

#19 » 19:15:22, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaccin i tanken?finns det hål i avluftningen?på gamla bm satt det ibland i locket.
Om nån bytt till motoroljelock är det inte säkert det är avluftning.
Jag vet inte men kan tät spridarretur få motorn att stanna?
Nån som varit med om det?

Om den går en kvart borde den ju gå.
Är den belastad( tröskning) den tiden eller står den bara och går?

Gissar nog på vaccum i tanken, kör den halva tiden den brukar gå, stäng av och öppna tanklocket direkt.
Det ska inte sugas in luft då.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

perra9009

#20 » 22:13:08, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hade problem med min s800.

Körde en timme, sen stannade den, luftade.
Körde en halvtimme, sen stannade den, luftade.
Körde en kvart, sen stannade den, luftade.
Körde 1 minut, sen stannade den, luftade.

Felet var att kranen vid/på bränsletanken inte var helt öppen :ohnej: . Har du kontrollerat om den är helt öppen? Att skruva ett varv räckte inte för att öppna helt, man måste skruva flera varv för att öppna den helt,

1 person gillar det här inlägget.
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

bm218 (trådstartaren)

#21 » 10:58:51, 01-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter gjort jag uppehåll några dagar, fortsatte jag igår o monterade en pump som visade lite livstecken när man snurrade den för hand. Efter j-k nötande på startmotorn så hoppade motorn igång, vi får se hur länge det blir den här gången.
Det hade varit roligt att kunna säga vad jag hade gjort för att få den att starta, men det ända påtagliga är rengöring av inkommande filter o plunschen i den går lätt i insprutningpumpen och rengöring tank o byte filter. Men vad som är hönan o ägget har inget svar på, har förövrigt beställt en packningsats till min SM462 då jag har samma problem på den.
Det var någon som skrev här på forumet "jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker" det känns så efter alla turer med problem
Tack alla som har svarat, det är ett suveränt forum :buga:

8 personer gillar det här inlägget.
bm218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:12, 18-11-2006
Ort: sandviken

bm218 (trådstartaren)

#22 » 15:08:14, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ni i behov av reservdelar till äldre tröskor så har Kjell Söderlund i Söderala mycket delar o speciellt till Bm Volvo Aktiv , som han har skrotat och tagit reda på delarna. Han har även en massa andra delar till jordbruksmaskiner o traktorer. Kan vara värt o slå en signal om ni söker delar
bm218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:12, 18-11-2006
Ort: sandviken

Rune B

#23 » 19:54:32, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Blås rent alla rör mellan filter och tank det kan sitta en sil i tanken också .Jag har haft det problemet att det varit tätt i röret och då går den en stund och stannar sedan
Rune B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:45, 10-07-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Stridis2

#24 » 21:51:12, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att felsöka är att koppla in en tillfällig tank av en plastdunk och drar en tillfällig ny bränsleledning, gärna av genomskinlig plastslang (så ser man vad som händer). Placera dunken högt upp så det blir självtryck ner till matarpumpen (eller insprutningspumpen). På detta sätt kan man utesluta original tank och bränsleledning, helt enkelt halvera tänkbara felkällor. Ofta kan man köra ett tag så man får in höskörden, tröskar säden eller vad för jobb man nu håller på med innan man behöver riva.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se