Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Laddningslampan på tröskan Volvo BM s830 lyser

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Bushnell (trådstartaren)

#1 » 21:53:37, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beslutat mig för att beålla min gamla Volvo BM-tröska ännu några år, har hunnit tröska ca 10 hektar med den i år, utan större mankemang.
Kniven gick visserligen av, men det var väntat, fick tag i en ny komplett kniv från Kalmar Lantmän samma dag från deras lager.

Har till och med kostat på att byta motorolja, vet inte ens när det gjordes senast, men antagligen är det några år sedan.

Men när jag ändå har beslutat mig för att ha den kvar, så är det en sak som jag skulle vilja ha hjälp med:
Laddningslampan har börjat lysa med full styrka under gång, jag har tittat efter uppenbara fel såsom lösa kablar etc, men inte hittat något.
Laddningslampan började lysa under drift i ca 3 timmar för ett par år sedan, men slocknade av sig själv efter ett par timmars drift alltså, fram till idag och nu verkar det inte vilja självläka.

Det är likströmsgenerator, tror jag. Kan kolen vara slut? Kan tröskan ha gått 2000 timmar under sitt 42-åriga liv? Räcker det för att nöta ner kolen? Jag vet inte hur man felsöker sådana här fel, kan laddningsreläet vara defekt? Hur undersöker man det?
Tacksam för goda ideér, BM-tröskorna är trots allt bra maskiner i grunden.

Edit:
Kan tlillägga att lampan också lyser då motorn ej går. Lampan slocknar alltså inte då motorn startas.
Senast redigerad av Bushnell 22:11:18, 26-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



z

#2 » 12:07:49, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har likströmsgenerator så har du antingen en Lucas eller bosch generator.

Förmodligen är det en Bosch och då så sitter det ett plåtband runt generatorn fäst med en skruv och under detta sitter kolen.

Lossa bandet och kolla att kolen kan röra sej i sin hållare.

Du kan kolla samma sak på Lucasgeneratorn men då får du nog taisär den först.
z
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:47, 14-07-2010
Ort: Lindome
Maskintyp: Ej angivet

bert

#3 » 12:14:39, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang reservdelar till tröskan så har juko ekengården i sölvesborg det mesta utom till motorn
045619540
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bushnell (trådstartaren)

#4 » 00:44:54, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Plockade loss generatorn och laddningsreläet förra hösten, det var Bosch-grejor. Felet fanns i generatorn konstaterade en bilelektriker som avrådde mig från att renovera den gamla generatorn eller att skaffa en likadan.
-Du kan sätta dit den här nya Lucas- generatorn på 45 Ampere istället, den har inbyggt relä och kostar mindre än en likströmsgenerator som inte ger mer än 20-25 Ampere, sa han.
Sagt och gjort, jag har monterat och provkört idag. Multimetrn visar att späningen på batteriet vid tomgång är 12,4 Volt respektive 16,3 Volt vid max motorvarv. Det tolkar jag som att generatorn laddar.
För att få laddningslampan att lysa, kopplade jag in en ledning från IND på generatorn (ovanför den gula kabelskon) till lampan, lampan är också kopplad till jord.

Men jag får den inte att lysa, bytte tom själva glödlampan och mätte spänningen=0,0 Volt på laddningslampan såväl vid avstängd motor som full gas.
Några idéer, någon?
Bild
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Turbodiesel

#5 » 00:51:15, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lampan ska inte vara jordad, utan ska försörjas från tändningslås eller motsvarande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se