Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Volvo BM 257 / thermaenius ST 257 *totalrenovering*

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

Explicit (trådstartaren)

#1 » 14:18:47, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har kommit över ovannämnd maskin (diesel) som stått i skogen i 15 år orörd. Ägaren sa att den funkade bra när den kördes dit den står nu och att den ställdes där tills dem skulle bygga klart sitt garage för att ha den där. Sen gick ägaren ihop med en bekant och köpte en rejäl skördare som dem delar mellan varandra. Vilket har resulterat i att 257an har blivit ett minne blott.

Jag som bor granne med ägaren har fått klartecken att göra vad jag vill med den, får jag liv i den så får jag behålla den!
Min förhoppning är att kunna rädda den och bruka den. Jag har varit där i 2 dagar nu och pillat runt motorn och alla vred runt tröskan jag kunnat komma åt utan att skruva ner någon pannel. Inget har rostat igen, lager och hjul snurrar utan missljud eller allt för mycket motstånd och motorn ser fräsch ut utan några visuella läckage.

Det som jag ser direkt behöver bytas ut är elsystem, drivremmar, lysammaturer, sits, däck och tömma alla system på vätskor och fylla på med nytt.

Här kommer ni till stor hjälp. Jag har laddat ner instruktionsbok samt reservdelsbok som någon vänlig själ har lagt upp på denna sidan. Jag har erfarenheter i att skruva i bilar och BM traktorer. Men tröskan är en helt ny värld för mig.
Det är ett 20 tal remmar jag inte finner storlekar på.
Vad ska jag tänka på innan jag drar igång projekt 257?
Är det ekonomiskt försvarbart trots att jag har fått den helt gratis?

Min vision är att jag ska med hjälp av er börja här och göra uppföljningar tills 257an har gjort sin första riktiga skörd på väldigt många år!
Bild
A simple man can appear intelligent in a room of geniuses without saying a word.

15 personer gillar det här inlägget.
Explicit
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:27, 15-05-2021
Ort: Västernorrland - Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ST 257



Kotten

#2 » 21:05:46, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till forumet! Det här ska bli väldigt spännande att följa! :grin: Att du varit där två dagar och gått igenom allt grundligt tyder på stor omtanke som kommer hjälpa dig i framtiden med detta projekt :thumme: Sen om det är ekonomiskt försvarbart att påbörja och bland annat byta alla remmar, troligtvis inte enligt mig. MEN, det är inte poängen! :mrgreen: Jag tror det är väldigt sällan det är ekonomiskt att ha en egen gammal tröska om man inte är heltidsbonde med ganska mycket mark (nu vet jag inte vad du är, men berätta gärna mer!). Däremot är det fortfarande något jag 100% stöttar, för även om det kanske är lite billigare och effektivare att hyra in någon annan för mindre skörd så missar man då den fantastiska upplevelsen att ta hand om liknande maskiner och sätta dem i bruk :thumme:



Så för att sammanfatta, ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det nog inte effektivast att dra igång ett sådant här projekt men det blir en väldigt trevlig resa som troligen går att göra ganska budget-vänlig ändå :thummar: Sedan har du ju också tröskans värde när den fungerar bra. Kör hårt och uppdatera oss med en massa bilder! :photograph:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Berntson

#3 » 21:19:36, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en st257 med bensinmotor, den har flera remmar som ser dåliga ut men fungerat i många år, så det är
kanske inte nödvändigt att byta alla remmar på en gång.
Kul om den får ett nytt liv!
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Explicit (trådstartaren)

#4 » 22:42:43, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Hej och välkommen till forumet! Jag tror det är väldigt sällan det är ekonomiskt att ha en egen gammal tröska om man inte är heltidsbonde med ganska mycket mark (nu vet jag inte vad du är, men berätta gärna mer!).:


Tack!
Jag ser migsjälv som en "blivande hobbylantis" då vi snart ska flytta till en gård. Jag siktar på att bli självförsörjande när det kommer till konsumtion av livsmedel och vill komma bort från all onödig konsumtion av matriela saker. Odla och föda upp egna livsmedel, såga eget virke, restorera gammalt istället för att köpa nytt.. kanske tillockmed producera egen el i mindre skala, vem vet?
Detta för att jag vill bevisa för migsjälv och andra att det går att leva självförsörjande och förlita sig på gammal teknik utan att vara ekonomiskt förmögen eller hela tiden behöva köpa nytt.
Det kommer vara en lång process. Det kanske tar 15 år innan jag nått målet. Kanske längre om politiken fortsätter åt samma håll :klia: Men denna tröskan hade varit ett häftigt startskott på det hela om går att rädda den med en rimlig budget. Många bilder kommer ni få se i vilket fall! :back_to: Som någon nämnde så kanske jag kan köra med de remmar som ser fräschast ut och prova. Men våga man dra igång motorn utan att något mekaniskt i tröskan sliter sig? Om inget annat så kommer väl en o annan rem fara :razz:
A simple man can appear intelligent in a room of geniuses without saying a word.

5 personer gillar det här inlägget.
Explicit
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:27, 15-05-2021
Ort: Västernorrland - Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ST 257

Kotten

#5 » 22:50:15, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som du har en spännande resa framöver, som sagt hör och ser vi gärna mer av den! Tyvärr är tröskor ännu utanför mitt område, men du får säkert bättre hjälp snart. Lycka till! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Offside

#6 » 23:17:26, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd.
Det här ska följas.
Kul att du vill rädda en sån härlig maskin.
Byt oljor i motor och insprutningspump. Hydraulolja. Men det vet du :thumme:
Försök snurra tröskverket runt för hand, går det kan du starta tröskverket på lite gas när du fått igång motorn.
Remmarna kan hålla länge fast de ser dåliga ut. Drivremmen till tröskverket är viktig och eventuella variatorremmar.
Men ta det när du provat få igång den. Roligt om det kommer lite bilder. :photograph:
Det här fixar du :thummar:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

2 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Burträskarn

#7 » 23:23:59, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte bekant med 257:an, men motorn ska gå att starta utan att snurra igång verket. Kopplingen och växellådan bör du dock ha koll på, det är ju inte särskilt ovanligt att lamellen torkat fast, och då är det bra att inte ha nån växel i...
Byt olja i motorn och luftrenaren (?), fräsch diesel i tanken och glykol i kylaren, så bör inte motorn riskera att ta skada. Har du kunnat vrida runt motorn? I så fall behövs nog bara ett fulladdat batteri.
Vi är helt säkert många som kommer att följa dina vedermödor, och även om en 257:a kanske inte är världshistoriens mest fantastiska tröska, så uppskattar vi att den får chansen att leva många år till.

Edit: Herr Offside hann före. Ber om ursäkt för eventuella upprepningar...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

PeterR

#8 » 23:41:28, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! Det enda jag ser som ett verkligt problem är att det ser ut att vara en säcktröska? Det går självklart att tröska i säck också, men väldigt arbetskrävande. Nu har Du ju redan objektet, så då får det kanske bli så? Jag vet inte, men kan Du hitta något gammalt lik med stenkörd cylinder kanske Du kan rädda tank och tömningsskruv därifrån?
Har dock hört att en del säcktröskor hade finess: mycket av det bortrensade ogräsfröet hade en egen säckplats. Om det är så så är det värdefullt vid ekologisk odling.
Kör hårt! (Som många redan påpekat så kör man remmarna på ett sånt här objekt tills de går av eller slirar för mycket...)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

busholle

#9 » 08:45:39, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värst vad alla är positiva...

Då får jag stå för det balanserande inslaget.

Det dräller av fina 257or på gårdar runt om i landet. Ska du ge dig på ett projekt med en sådan så ska du hitta en som inte stått utomhus en dag utöver trösksäsongen. Tröskan du fått ska du absolut spara som reservdelar men lägg ditt krut på något som du har en rimlig chans att få ordning på.
Marknadsvärde på 257or är någonstans mellan 2000-5000 men då ska de vara i enormt mycket bättre skick än denna. Som en jämförelse kostar variatorremmarna ungefär lika mycket så att få denna i ordning lär landa på 5-10ggr marknadsvärdet.
Maskinellt går det att få ordning på en som är så dålig som denna men det som kommer äta upp dig lär vara rosten, plåten är tunn och av dålig kvalitet. Till på köpet innehåller verket en del trä som håller fukt och accelererar rostangreppen.

Dagen jag såg gårdens 257a åka iväg var en av de bättre maskinupplevelserna på gården. Samma säsong hade jag monterat ur skakare och framföringselevator för att kunna rostlaga på världens sämsta ställe.

3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bert

#10 » 08:56:29, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelar till volvo tröskorna finns hos Ljungs traktorförmedling

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Explicit (trådstartaren)

#11 » 23:46:47, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tröskverket snurrar som hjulen på en åkbräda med en lätt knuff, jag ska prova att starta igång motorn som ett första momemt. Det får bli en dag i början på Juni. Behöver ny jordfläta, polkablar, batteri och tömma - fylla nytt bränsle. Kan säkert behöva dra mer el och se över olja mm.
Sen kommer jag med lite nya bilder och en liten uppföljning.
A simple man can appear intelligent in a room of geniuses without saying a word.

7 personer gillar det här inlägget.
Explicit
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:27, 15-05-2021
Ort: Västernorrland - Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ST 257

JensChristiansen

#12 » 12:38:02, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Jag är efter kilrem nr 5 på figur 56 i instruktionsboken (Mellanväxel, sädeselevator, reurtelevator, skrapelevator, halmskakere). Dom hade inte på Ljungs traktor men jag kan kanske hitta en i www.rembutiken.se
Men jag inte dimensionerna på remen - någon som vet detta?
Tack! Jens
JensChristiansen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:17, 27-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same traktor och Volvo BM ST 257 skördetröska

Tony facking montana

#13 » 03:42:43, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag är ute efter en jag med jag tror att det är 19:1700, du kan väl skicka om du har hittat något mvh Tony
Tony facking montana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:51, 22-04-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra t130

Offside

#14 » 20:30:36, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en vanlig kilrem så kolla på kilremslagret. De brukar ha de mesta.
Jag tror det är ungefär 5 cm intervall på längderna. Brukar finnas lite och sträcka på.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

igelkottar

#15 » 20:38:57, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se