Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

BM S280

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#1 » 00:36:05, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en tröska S280 som stått länge under tak.
Ärvde den vid övertagande av mindre gård.

Har fått igång den sitter en bensinare B18C i den.
Det tråkiga är att den inte driver men jag har för mig att föregående ägare sa att han backade in den dit den stod.
Någon som någon gång i livet meckat med en koppling på dessa maskiner?
Det finns en variator med remdrift och det snurrar på remhjulet där kopplingen sitter innanför.
Kan kopplingen hänga sig i urtrampat läge? Nitarna i lamellen rykt av vid start?
Lamellen fastnat i urtrampat läge i splinesen?
Kanske har den förvarats med kopplingen nedtryckt för att lamellen inte skall fastna?
Hur ser det ut på andra tröskor t.ex 257 som ju är föregångare till denna.
Någon som har teorier?

Med vänlig hälsning,

Niklas
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,



busholle

#2 » 14:21:38, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå har bytt koppling på ett sådant elände. 280 och 257 är i stort identiska, det är skärbordsbredden och en del kosmetika som ändrades till 280.

Har du kollat så den inte slirar på remmen när kopplingen släpps upp?

Kopplingen är väl inte svårskruvad men sitter som allt annat på denna modellen så illa till att halva tröskan får skruvas bort innan man kan jobba med det man ska.

Vi köpte lösa lameller och nitar till våran som byttes i samband med en bromsrenovering.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#3 » 20:48:32, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade remmen slirat i variatorn så hade ju inte remhjulet/klumpen med kopplingen i snurrat tänker jag.

Så felet borde ligga mellan remhjulet och växellådan om inte lådan är skrot men det tvivlar jag på.

Någon som varit med om att en koppling fastnat i urkopplat läge?
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,

MekJan

#4 » 21:08:49, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en 280 för ungefär hundra år sedan ( känns så iaf ) på den blev det slir i variatorn en kona som blev uppnött så ena yttre skivan snurrade nästan fritt ,blev att byta variator och det sista som hände var att lamellerna gav upp så den såldes men då var jag visst inte inblandad ! :uupps:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

busholle

#5 » 21:24:02, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lådan kan absolut bli skrot men knappast på alla växlar samtidigt. Har du provat alla växlar?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#6 » 06:57:08, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla växlar provade och den gör tendens till att driva när man släpper upp kopplingen.

Kan nog gå att riva den utan att skruva ner växellådan, får se.
Tyvärr står ju dessa väldigt lågt i pris så skrotpriset är nog högre än värdet just nu.
Men det kanske kan vara kul att ha en gammal tröska ändå?
hade varit kul att testa om den skördar något vidare?
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,

busholle

#7 » 07:23:08, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skördar inget vidare men har man en och den i övrigt är fräsch så kan det väl vara värt en ny lamell.

Kolla över remmarna först, variatorremmarna kostar vad tröskan är värd per styck så gör en översyn på hela objektet innan du börjar kasta pengar på den.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se