Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Dronningborg D500

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Nybbling (trådstartaren)

#1 » 17:10:12, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har gått och köpt en Dronningborg D-500 (5 fots modell av D-600). Ett bogserat monster.

Allt verkar vara i ordning efter smörjning m.m utom ett remhjul till tankelevatorn. Den sitter på tröskcylinderns axel inklämd mot tanken ( se bilder). Det är trångt som tusan och jag hittar inget sätt att fälla tanken och få mer plats. Om jag får ut tröskcylindern så kommer jag åt hjulet men tanken sitter i vägen för att lossa på muttrarna på tröskcylinderns vänstra sida (körriktningen)

Är det någon här som har erfarenhet av Dronningborgs bogserade tröskor och deras skötsel? Jag har frågat på danska forum men ännu inte fått något användbart svar. Bruksanvisningen nämner bara hur lätt det är att montera ut tröskcylindern dock inte hur man gör.

Bild
Bild
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.



Nybbling (trådstartaren)

#2 » 22:28:26, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag trängde jag in armarna och fick loss skruvarna på slagcylindern samt remhjulet till drivningen. Fick kila fast en stång och med foten pressa loss muttrarna med hylsnyckel. Trångt som tusan men det gick och jag tappade bara två muttrar i halmen på loftgolvet. Önskar att tröskan inte hade tank, något jag säkert uppskattar då jag väl kommer igång med tröskningen.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

InläggDetta inlägg har raderats av Nybbling den 22:30:12, 19-07-2022.

RoXa

#4 » 08:26:30, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på remhjulet? Om det bara är en kilrem som fattas finns det snabblösningar, likt denna:
https://www.wisemech.co.th/default.php?modules=product&mpage=31&data=detail&mpage=31&tplan=8. Har inte prövat själv, men sett att det används en del på svarvar etc.

Ser fram emot tröskvideos med den där!
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Nybbling (trådstartaren)

#5 » 07:16:50, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remhjulets ena sida har blivit bockat i centrum av ringen och klämmer inte åt. Det blir en effekt av att remmen kilas fast eller får inget grepp. Kan liknas vid att hjulets ena sida vobblar. Får se om det räcker att tvinga den åter till symmetrisk form eller om jag dessutom behöver nita/svetsa de två brickorna mot varandra. Blir nog lättare med en bild som kommer då det hela gått vidare.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se