Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Lufta hydraulcylindrarna till haspellyft.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Hoganasaren (trådstartaren)

#1 » 21:37:26, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har haft av cylindrarna till haspel lyftet på min gamla Claas Dominator 76a. Skulle sen lufta cylindrarna efter montage. Lyfte upp cylindern på högersidan manuellt, körde upp den vänstra med hydrauliken. När de båda var i topp öppnade jag på luftningsskruven på den högra cylindern tills det kom ut olja. Frid och fröjd. Tröskade med den några timmar efter det. Idag när jag tog ut den och skulle börja köra lyfter den högra direkt men den vänstra kommer långt efter. när den sen ska ner åker den vänstra ner direkt medans den högra släpar efter länge. Har sen försökt att lufta den igen, men det hjälper inte. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig några tips på vad det kan vara, eller hur det ska gå till om jag är fel ute helt....
Hoganasaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:04, 21-11-2013
Ort: höganäs komun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 6100-96



bert

#2 » 23:33:28, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar ju pratas om att köra dom i ändläge och hålla kvar spaken en stund när man skall få ut luft ur en hydralcylinder
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bygert

#3 » 23:55:53, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kopplat så att ingående går till botten på vänster och att toppen på vänster sen går vidare till höger som bara har en anslutning? I så fall skulle jag säga att beteendet tyder på att kolvpackningen på vänster sida gett upp.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

atlashjul

#4 » 23:52:26, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vart de demonterade första gången? Är det en mitten på 80talet maskin, så är det "standardbord" 2 st enkelverkande vill jag mena. Skulle byta sida på cylindrarna å se om problemet flyttar sig. eller om du har något klämt rör def snabbkoppling eller liknande strypning som ger problem.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se