Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Claas commandor 116cs går varm tips?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

nabe

22:18:31, 22-08-2022

Tröskan går varm. Inga indikationer på trasig topplockspackning.
Tagit ur termostater. Vattenpump pumpar bra. Kylen rengjord ut o invändigt.
Fläkten ok.
Tempen stiger lugnt när man kör tills börjar närma sig rött.
Sedan stänga av verket o låta kallna o samma visa igen.
Vet inte vad jag skall kolla vidare eller vad det kan vara?
Tips?

/Nabe



Claes Folkesson

22:23:15, 22-08-2022

Vet inte hur det funkar på din motor men om man har fel tändpunkt (fel inställd dieselpump) kan det gå varmt.vet dock inte hur det styrs eller kontrolleras på din motor.

Blommas

22:27:35, 22-08-2022

Skulle det kunna vara fel på locket till expansionskärlet?

bert

22:56:59, 22-08-2022

Termostaten kanske

gaffa

23:09:18, 22-08-2022

Fel på temperaturmätaren
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

nabe

07:10:28, 23-08-2022

Vet inte om inställning dieselpump men går bra?
Termostater urtagna.
Givare verkar riktig o motorn blir rejält varm.
Locket expansionskärlet bytt.

Undrar om remmen till vattenpumpen kan installeras fel så den snurrar fel håll?
När de kollat flödet så bara släppt på slang o startat o kollat så det pumpar ut.
Gör det väl även om pumpen snurrar baklänges, vill minnas att remmen gick av o byttes tidigare?

Skall be dem kolla så vattnet går in i kylets topp.

/nabe

kimmen

07:35:42, 23-08-2022

Kanske en täppt kylare, kolla skillnaden på temperatur på övre och nedre kylarslang
En kylare är ju en kylare, då måste det finnas en skillnad, ska vara så stor att motorn inte går varm
En täppt kylare behöver inte ha täta kylrör, utan det har byggds en isolerande beläggning i kylröret, kanske med dålig/fel glykol, den beläggningen går inte att spola bort, mycket tveksamt med kemikalier, dom måste i sär och petas rena
Förr lödde man isär kylaren och gjorde detta, men dagens kylare går inte att ta i sär, då blir det en ny man sätter dit

Om man spolar en täppt kylare med vattenslangen märks inga problem, vattnet strömmar så fint igenom kylaren, men ändå är kylaren värdelös, det är därför man måste kolla temperaturskillnaden under gång och gärna under belastning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.

bert

07:39:17, 23-08-2022

Kan bli liknande fenomen som du har när termostaten är borttagen
Har du mätt kylarvätskans temp med annan mätare?

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

08:01:10, 23-08-2022

Dom som funderar lite över vad det är för maskin modellen fanns mellan -81-90.
Med motor MB OM 422. En V8 med turbo 14,6 liter.

https://konedata.net/puimurit/claas/cla ... cs-116-cs/

Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

Iznogoud

08:51:35, 23-08-2022

bert skrev:Kan bli liknande fenomen som du har när termostaten är borttagen
Har du mätt kylarvätskans temp med annan mätare?

Ja, det är min erfarenhet också, även om jag fått mothugg på det tidigare
Utan termostat har motorerna lättare kokat vid belastning än då termostaten varit monterad.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

161A

09:46:14, 23-08-2022

Det som tröskas, är det mycket halm? är halmen grön? går det tungt? Är det en ny tröska för dig eller har du tröskat innan med den utan att den blir varm?

smörjan

21:44:41, 10-09-2022

Skovelhjul på vattenpump ev löst, nyper fast vid kallt å pumpar därför.
Annan sak vid varm engine.

BM 4 ever

00:09:38, 11-09-2022

Kylarrens är en sak som verkligen fungerar. Kaustiksoda finns på tex Biltema. Flera bilar som haft problem med varmgång har jag lyckats fixa med vanlig kylarrens. Oftast har dom (ägaren eller tidigare mekaniker) spolat kylsystemet noga med vatten och konstaterat att det ser rent ut. Just det! Rent, därför att beläggningen inte är upplöst och cirkulerar runt med vattnet. TS skriver att motorn sakta blir för varm, inga plötsliga ändringar på tempmätaren (typiskt för avgaser i vattnet) Det mesta är kontrollerat. Men är verkligen kylaren riktigt rengjord invändigt?
Senast redigerad av BM 4 ever 09:41:11, 11-09-2022, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !

ab

09:12:08, 11-09-2022

Finns det oljekylare på motorn? Var ute för samma fenomen på min grävare men efter att även ha gjort rent oljekylaren ordentligt så försvann problemet :) Annars ligger det nog närmast att prova med nytt eller annat kyl om det inte går att få bort beläggningen invändigt.

torbjorn_forsman

09:21:04, 11-09-2022

Kaustiksoda (eller natriumhydroxid som det egentligen heter), är högst olämpligt om det finns aluminiumdelar i kylsystemet, de fräts bort snabbt av så starkt alkaliska ämnen. Har man fått avlagringar i ett kylsystem brukar det mest vara pannsten och liknande, för att lösa sådant fungerar det inte med något alkaliskt utan då måste man använda något surt rengöringsmedel, de flesta kylarrensmedel brukar vara baserade på fosforsyra.

Jag håller med #10 om att det är vanligt att kylningen blir sämre utan termostat, detta på motorer som har en shuntkanal från termostathuset till vattenpumpen för att hålla cirkulationen igång inom motorblocket innan termostaten har öppnat. På sådana motorer har termostaten en extra bricka som ska täppa för shuntkanalen då den öppnar, helt utan termostat kommer det mesta av vattenflödet att gå genom shuntkanalen istället för genom kylaren, och då blir det inte mycket kylt.
Ett välkänt exempel från personbilsvärlden på motor med den typen av termostat är Volvo B18/B20/B30. Om man är absolut tvungen att köra en motor med shuntkanal utan termostat, så måste man täppa igen shuntkanalen på lämpligt sätt.

1 person gillar det här inlägget.