Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Hur tar man bort borsthållare på elektrisk koppling? MF 7274

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 22:22:23, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet hur man får loss en sån här elektrisk anslutning som sitter på den elektriska kopplingen till tömningsskruven?
Bilden här har jag hittat på nätet, och där ser man att den är gängad, så det borde ju bara vara att skruva loss den, men allt annat är av plast. Tar man tag i plasten närmast gängorna där det är platt på båda sidor och bara vrider, eller var vrider man? Känns som att man lätt har sönder den eftersom den är av plast om man inte vet vad man gör.

Bild
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Turbodiesel

#2 » 02:31:06, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det insexsfäste i änden, eller ser det bara ut så?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Henrik1977 (trådstartaren)

#3 » 09:29:08, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det tror jag inte att det är. Änden du ser är den änden som är inskruvad i axeln, och den änden kommer jag inte åt förrän jag har fått loss den. Jag har tittat på andra bilder och hålet ser runt ut. Men jag vet inte vad det kan vara till..

Jag hittade nu en förklaring på finska där någon har tagit loss en sådan här koppling. Det verkar som att man ska ta med en U-nyckel eller skiftnyckel runt plasten bara. Jag får väl känna lite försiktigt om det kan vara så..

Här är förklaringen:

https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... magClutch1

Och här är översättning från finska till svenska med google translate:

Det finns en instruktionsbild på skördetröskan för låsning av kopplingsenheten, som också tydligt visar kopplingens struktur.

Frånkopplingen av kopplingen började med borttagandet av kolpaketet. Efter att ha öppnat locket stod det klart att strömbrytaren troligen skulle ha slutat fungera redan nästa trösksäsong (eller så är det konstigt att det fortfarande funkade) eftersom kolen var helt utslitna.

Två av kolen hade slitits "stansade" så att delen av ledaren inuti kolen träffade axeln. Detta problem skulle lätt ha lösts genom att helt enkelt förnya kolen.

Kolpaketet är fäst i änden av hackarens kopplingsaxel (blå pil). Skalen har avfasningar lämpliga för en fast nyckel, från vilken förpackningen ska lossna när den vrids - förutom att den definitivt är tättsluten.

Efter kolpaketet var det möjligt att öppna lagerkonens åtdragningsmutter. Först lyftes den vikta spiken upp från låsplattan och sedan öppnades muttern med en haknyckel.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se