Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Bosch Laddningsrelä kopplar inte ifrån

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

riddarn (trådstartaren)

#1 » 18:17:47, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!
Har en Volvo bm s280 som har lite problem med laddreläet.
Det är ett originalrelä, bosch 0190309032 ua 14v 11a, som numera är kopplat till en S.E.V Marchal växelströmsgenerator.
Jag har fått laddningen att fungera men när jag stänger av motorn så bryter inte reläet som ska koppla ifrån batteriet (+)( se "Schalterkontakte" i bilden nedan).
Någon som har en idé om vad som är fel?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
riddarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:34, 11-11-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



riddarn (trådstartaren)

#2 » 18:43:10, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS
Kan det vara så att backströmmen genom en växelströmsgenerator blir för liten för att backströmsreläet ska släppa?
DS
riddarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:34, 11-11-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Dexxas

#3 » 18:50:32, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka bort laddregulatorn helt o hållet, om inte Marshall generatorn är antik så innehåller den det som behövs.
Är generatorn antik ska du i alla fall ha en annan regulator.....
Har själv kört gamla marchal generatorer med yttre reglering med helt vanliga tretråds Bosch elektroniska laddrelän....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

riddarn (trådstartaren)

#4 » 19:04:31, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är nog iaf semi-antik, har bara kolhållare med ett flatstift för koppling till extern regulator :)
Fick bygga om den lite så att den matas från B+ på generatorn och stiftet kopplat till DF på regulatorn för att det skulle funka.
Jo det är nog det bästa att sätta dit ett nytt laddrelä, skulle ge betydligt merkräm till batteriet än de 11A som den gamla ger.
Senast redigerad av riddarn 19:09:09, 02-10-2023, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
riddarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:34, 11-11-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Dexxas

#5 » 19:06:51, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antik Maschall och vad jag menar med tretråds elektronisk laddregulator......funkar bra ihop.
Lägg märke till de yttre isolationsdioderna på generatorn, det är dessa eller kolen som ger upp när generatorn inte vill fungera.

Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

riddarn (trådstartaren)

#6 » 19:12:52, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det satt faktiskt ett sånt relä på den men det hade rostat sönder inuti och kortslutits.
Min Marchal är ngt modernare med alla dioder på insidan :)

1 person gillar det här inlägget.
riddarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:34, 11-11-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Dexxas

#7 » 19:17:03, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla laddreläet är ju specat till 11A redan i typ beteckningen för att inte elda upp en liten likströmsgenerator så om du byter ut det så får du ju 35 vilda ampar att leka med i alla fall.... :lmao: :lmao:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

riddarn (trådstartaren)

#8 » 19:17:11, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade det här som nog skulle passa men man måste vara medlem i SAAB-klubben för att få köpa:
https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/elsystem/generator-0/laddningsregulator-0/
riddarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:34, 11-11-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

torbjorn_forsman

#9 » 19:25:19, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera att en SEV Marchal -generator med isolationsdioder istället för den vanliga lösningen med magnetiseringsdioder, kräver en laddningsregulator som är ställd på ungefär 0,9 V högre spänning än normalt, detta för att kompensera för spänningsfallet i isolationsdioderna.

Har man en äldre elektronisk regulator avsedd för generator med magnetiseringsdioder eller batteriavkännande system, så brukar det vara lätt gjort att ändra den för att få önskad laddspänning - det rör sig om att byta ut ett motstånd mot annat värde eller helt enkelt lägga ett extra motstånd parallellt. Vissa äldre regulatorer av piratmärke har t o m en trimpot man kan ställa in för önskad laddspänning.

Saab har vad jag vet aldrig haft SEV-generatorer med isolationsdiod, de hade alltid magnetiseringsdioder (diodtrio på SEV-språk) i sina generatorer av det märket, och där används likadana laddningsregulatorer både ihop med SEV och Bosch. I Sverige är det framför allt i Volvosammanhang (såväl personbilar som tunga fordon och marinmotorer) som man hittar dioder med isolationsdiod.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#10 » 19:29:33, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en sån här, laddspänning går att ställa med Pot på baksidan, sedan bara att silicona över.
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR- ... nr=105-173
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Dexxas

#11 » 19:30:25, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta på en bildemonterare som har lite gammalt skit att plocka av, dom regulatorerna satt väl i nästan allting före 75.....
Faan, jag minns när växelströmsgeneratorerna lanserades som en nyhet......

Känner mig antik.... :screwy:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#12 » 19:34:42, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Kanske en sån här, laddspänning går att ställa med Pot på baksidan, sedan bara att silicona över.
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR- ... nr=105-173


Aldrig silikon i närheten av en trimpot eller liknande! Det kommer att krypa silikonolja som lägger sig och isolerar mellan kolbanan och glidkontakten så att poten slutar fungera, hur väl kapslad den än är i sig. Smeta gärna på vilken annan tätningsmassa som helst men INTE SILIKON!

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#13 » 19:39:24, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt förslag till lösning är att leta rätt på en Bosch växelströmsgenerator med inbyggd laddningsregulator. VW och Audi började på mitten 70-talet med den typen och de andra europeiska märkena följde efter några år senare. Då har du en generator som håller länge och är drift säker.
Besök en bilskrot eller någon som har skrotbilar ståendes.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

akkamaan

#14 » 03:48:14, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

riddarn skrev:Någon som har en idé om vad som är fel?

Problemet är att du använder ett relä för en likströmsgenerator (färgbilden/planschen). Det kan aldrig fungera korrekt. En likströmsgenerator laddar växelström genom rotorlindningen som likriktas via en kommutatro/kollektor genom kolborstarna. Nord/Syd magnetisering sker genom statorlindningarna. Bakström/batteriurladdning förhindras genom ett bakströmsrelä som bryter förbindelsen/anslutningen från kolborstarna och rotorlindningen till batteriet när generatorn stannar/slutar med andra ord när man stänger av förbränningsmotorn. Den enklaste likströmsgeneratorn har 1 faslindning i rotorn. En vanlig likströms fordonsgenerator har 6-8 faser i rotorlindning och samt 1+1 eller 2+2 Nord/Syd magneter. 2+2 magneter kräver 2+2 plus/minus kolborstar.
Bild
Överkurs:
Om vi tänker oss en 1-fas likströmsgenerator (endast 1 rotorlindning) och vi byter ut commutatorn mot släpringar då kommer generatorn att leverera växelström.
Bild

I en växelströmsgenerator alstras växelströmmen i en trefas statorlindning och likriktas sedan i en trefas likriktarbrygga med dioder. Om dioderna fungerar som de ska så kan inte batteriet laddas ur bakvägen genom statorlindningen och därmed behövs inget bakströmsrelä. Nord/Syd magnetiseringen sker via kolborstar och släpringar in till en rotorlindning.
I begynnelsen med växelströmsgeneratorer så använde man spänningsavkännande mekaniska eller halvmekaniska laddnings-relän, såna som du har 2 st av på dexxas bild. När halvledarteknik slog igenom så skedde spänningsavkänning och spänningreglering av en zenerdiod.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stefan1972

#15 » 08:08:10, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att ts missuppfattat funktionen på allting? Många ggr så låter man ju likströmsreläet sitta kvar men man kopplar förbi det vid byte till växelströmmare. Detta för att slippa byta allt kablage. Man får då flytta lite kablar men allt kan sitta kvar men relät används ju då inte längre. Det blir bara en kopplingsplint.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se