Observera att en SEV Marchal -generator med isolationsdioder istället för den vanliga lösningen med magnetiseringsdioder, kräver en laddningsregulator som är ställd på
ungefär 0,9 V högre
spänning än normalt, detta för att kompensera för spänningsfallet i isolationsdioderna.
Har man en äldre elektronisk
regulator avsedd för
generator med magnetiseringsdioder eller batteriavkännande system, så brukar det vara lätt gjort att ändra den för att få önskad laddspänning - det rör sig om att byta ut ett
motstånd mot annat värde eller helt enkelt lägga ett extra motstånd parallellt. Vissa äldre regulatorer av piratmärke har t o m en trimpot man kan ställa in för önskad laddspänning.
Saab har vad jag vet aldrig haft SEV-generatorer med isolationsdiod, de hade alltid magnetiseringsdioder (diodtrio på SEV-språk) i sina generatorer av det märket, och där används likadana laddningsregulatorer både ihop med SEV och Bosch. I Sverige är det framför allt i Volvosammanhang (såväl personbilar som tunga fordon och marinmotorer) som man hittar dioder med isolationsdiod.