Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

BM 257 60-talströska.

90 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera tröskor i detta forum

Kjell.K. (trådstartaren)

#1 » 07:50:52, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte så mycket om varken den här eller andra tröskor. Jag hoppas på att fler fyller i tråden med uppgifter.

Jag är inte ens säker på om tröskan heter Bolinder Munktell 257 eller BM Volvo 257, men jag tror på endast Bolinder Munktell. Kanske beror på årsmodell också, även om jag inte tror det.

257,orna fanns med Dieselmotor eller med B18C motor. Vad det var för Dieselmotor vet jag inte, tyvärr.

Mina föräldrar drev gård ihop med min farbror och hans familj, den första självgående tröskan de köpte var en BM 257 Diesel. Den hade bara sju fots skärbord, vilket är det vanliga, inte mycket, men gemfört med den bogserade fyrafotströskan, som dessutom krävde två personer, en i traktorn och en på tröskan, var det bra kapasitet på en 257,a. Mina föräldrar och farbror med familjer köpte sin 257,a 1965, jag tror den inte var ny, utan ett eller några år gammal.

Första året, tror jag det var, var det surt i backen på ett ställe, de vågade sig inte ut med 257,an, utan tog Boxern och den bogserade fyrafotarn, men den bogserade tröskan åkte mest på tvären och slirigt var det för traktorn, Boxern. De provade då tröska med 257,an och det gick bra. :)

En bekant till mig hade en 257 bensinare, igentligen en väl liten tröska till den arealen han hade, med tanke på att det var 80-talet, och han hade även annat jobb. Han fick tag på en lika dan, fast Diesel. Jag tror han gav 3500 kronor för Dieseltröskan och det tjänade han in på enbart brännslekostnader på två år, ungefär. Dieseln drog bara en bråkdel mot bensinarn.

Skenerellt tycker jag tröskor är ett under av remmar, remskivor, utväxlingar och dyligt.

Den bogserade tröska som vi hade såldes och den har stått ute så jag sett den lite då och då, men nu vet jag inte om den står kvar. På 70-talet var 257,an den första tröska jag körde, men bara transportkörning hem, det var kul, tyckte jag. Något nytt för mig, med styrning på bakhjulen.

Sju fot är omkring två meter, det är inte exakt två meter, å ena sidan, å andra sidan är det inte alls säkert att en 257,a är exakt sju fot bred.

Någon som vet vad 257 står för?

Jag vet inte vad det är för krav idag, men på 80-talet räknade man som godkänt tröskat om man lade ner handflatan på backen och hittade ett korn. Hittade man två korn, under handflatan, var det inte godkänt, där i kunde skillnaden ligga på vinst och förlust. Ett korn per kvadratdecimeter blir ett antal på tio hektar, 100 000 kvadratmeter...10 000 000 korn, 1 miljon sädeskorn per hektar, ungefär, var alltså godkänt tröskat i slutet av 70, början av 80-talet.

På 60-talet, på 257,ans tid, var förmodligen kraven lägre.

Någon som vet tillverkningsår på 257,an, trevliga historier och andra intressanta fakta?

En bild vore också kul. :thumme:

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

I inlägg nr. 30 i tråden nedan finns en länk tillbaka hit.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



Kjell.K. (trådstartaren)

#2 » 09:28:22, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekterna på 257,an vet jag inte, men omkring 35 hästar både för bensinarn och Dieseln skulle jag tro.

Bolinder Munktell (BM) och Volvo fanns fortfaran som separata märken 1962, om jag förstått saken rätt. Och 1962 kom BM och Volvo 320 Buster bensintraktor, året innan, 1961, kom Buster-Dieseln.

Maxeffekterna både på bensin-Bustern, med fyrcylindrig Volvo B18C-motor, och Dieseln, med trecylindrig Perins-motor, var 37 hp/din. Alltså 37 nettohästar. Bensinarn 1,8 liter och 37 hp/ 2500 rpm. Dieseln 2,5 liter och 37 hp/ 2000 rpm. Maxeffekter vid respektive maxvarv.

Det är mycket troligt att det är båda dessa motorer som användes i tröskan BM 257, bensinarn helt säkert, dock ej säkert att samma maxvarv användes på tröskan, men ganska troligt.

Om det var identiska motorer på Bolinder Munktell 257 tröska och Bolinder Munktell 320 traktor, så är tröskorna också 37 hp/din.

Buster 320 fanns, om jag förstått saken rätt, både som Bolinder Munktell och Volvo, som jag redan nämt, röda i båda fallen, det kan ha varit så med de gröna tröskorna också, så att 257,an fanns både som BM och Volvo, är det så är nog Bolinder Munktell det vanligare av de två, både på tröskorna och traktorerna, men det kan ju mycket väl skilja på olika ställen i landet och i världen också.

Nyare tröskor, t ex 830, hette, om jag minns rätt, BM Volvo. Mina föräldrars nästa tröska, efter 257,an, blev en fabriksny tiofots 830, ca. tre meter bred. BM Volvo 830,in var en tidig modell och den krånglade en del, katastrof när det är brottom. Mina föräldrar sålde 830,in efter några år och köpte en begagnad 12 fotat BM Volvo 900, som funkade mycket bättre och hade hög kapacitet, den sålde de för några år sedan, bara.

Nu arrenderar brorsan gården och han har ingen spannmål och heller ingen tröska. Som mest i slutet av 70-talet hade mina föräldrar ca. 125 hektar jord, som de odlade på, främst spannmål och vall. Nu har brorsan ca. 22 hektar, bara vall.

Bild Tillägg efter 18 minut(er):

Om jag minns rätt, hade BM 257, så som det vanligen är på BM,s tröskor, kanske på alla BM tröskor, och troligen vanligats även på andra märken, tre växlar fram plus back och, viktigt, variomatic.

Man lägger i lämplig växel, tjockt lite fuktigt, ettan, tunnt och torrt, tvåan, tranport, trean. Vid transport kan man välja varvtal efter önskemål. Vid tröskning har man full gas, rätt växel och ändrar farten med en spak, som reglerar variomaticen.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

robin.gustavsson

#3 » 11:17:37, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är en dålig bild på en volvo bm st-257. vet inte riktigt vad st står för men våran hette så iallafall. en b18c motor i den. den här tröskan såldes för två år sedan till avesta för 1500 kronor. innan dess använde vi den nästan varje år till några få hektar. har tuvärr sett att många likadana körs till skrot nu. synd. lite spännande maskiner att köra.

Bild
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Ingvar

#4 » 11:46:22, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

St står nog för SkördeTröska helt enkelt, Volvo hade ju många såna där små bokstavskombinationer innan siffrorna som angav vad det var för typ av maskin.. T för traktor..osv...
Jodå, en sån där har man ju tuffat runt på en del, Far köpte en sån på slutet av sjuttiotalet, blev nog grundlurad, då han gav 34 000 :uupps: för den.. normalt stog dom ju då i några tusenlappar... jag kom hem ibland på hösten för att hjälpa till lite, mitt vanliga jobb då var att köra 22-fots tröska :) Så omställningen var rätt stor... Det var en bensinare, och redan då var det ju kostsamt att tröska med den, nu skulle man ju tuppa av förmodligen...
Den såldes sen till en kille som samlade på såna där, 500 kr blev priset, och en kul detalj var att köparen var blind, men samlade på tröskor :) Han gick och kände över hela tröskan innan köpet..en ny dimension på begreppet ´titta på en maskin`
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

per.ferm

#5 » 12:04:46, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt intresse för dessa är främst pga av ett rykte om att bensinmotorn hade aluminiumtopplock eller ej, vilket jag har försökt få reda på i åratal utan framgång.

Men visst är det ballt med remar och prylar.
per.ferm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:03, 14-06-2008
Ort: Hässleholm typ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#6 » 12:05:42, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselmotorn i 257:an var en Perkins 4.99, en fyrcylindrig motorn på 1,62 liter och 35 hk.
Alltså inte samma som i bustrarna.
Min farfar hade en sån här på gården, kan tänkas att det finns lite bilder nånstans...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

robin.gustavsson

#7 » 12:11:52, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

per.ferm skrev:Mitt intresse för dessa är främst pga av ett rykte om att bensinmotorn hade aluminiumtopplock eller ej, vilket jag har försökt få reda på i åratal utan framgång.

Men visst är det ballt med remar och prylar.


dom som har har studerat motorn på har du haft gjutjärnstoppar(b18 motorer). men det är ju inte många.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

per.ferm

#8 » 12:18:21, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
per.ferm skrev:Mitt intresse för dessa är främst pga av ett rykte om att bensinmotorn hade aluminiumtopplock eller ej, vilket jag har försökt få reda på i åratal utan framgång.

Men visst är det ballt med remar och prylar.


dom som har har studerat motorn på har du haft gjutjärnstoppar(b18 motorer). men det är ju inte många.


Så du har tittat på en motor och konstaterat att den hade gjutjärntopp? Då kan jag stryka tröska, då återstår stationärmotorer.
per.ferm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:03, 14-06-2008
Ort: Hässleholm typ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson

#9 » 12:21:25, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

per.ferm skrev:
robin.gustavsson skrev:
per.ferm skrev:Mitt intresse för dessa är främst pga av ett rykte om att bensinmotorn hade aluminiumtopplock eller ej, vilket jag har försökt få reda på i åratal utan framgång.

Men visst är det ballt med remar och prylar.


dom som har har studerat motorn på har du haft gjutjärnstoppar(b18 motorer). men det är ju inte många.


Så du har tittat på en motor och konstaterat att den hade gjutjärntopp? Då kan jag stryka tröska, då återstår stationärmotorer.


ja det har jag. men som bekant har volvo haft lite problem med att bestämma sig för exakt hur dom ska bygga en motor eller tröska, kan mycket väl sitta alutopp i vissa. har nämligen också hört det där om dom legendariska alutopparna.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

ake64

#10 » 16:40:29, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en länk till Volvos sida om ST257 http://www.volvo.com/constructionequipment/global/en-gb/AboutUs/history/products/harvesters/BM-Volvo/ST+257.htm

Angående aluminiumtopp till en B18.

Kan det verkligen vara något annat än en myt. Borde inte efterföljaren B20 som trots allt tillverkades till -84 haft en sådan topp då? (Åtminstone vissa modeller) Kan det vara så att någon har blandat ihop den gamla röda B18 med den B18F som satt i Volvo 440. Det är en Renaultmotor om jag inte minns fel och har bara beteckningen gemensamt med den gamla B18-motorn.

Edit: Gott om trådar tydligen. Se vidare kommentarer här http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=70019#70019

mvh Åke
ake64
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:42, 31-08-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600, Volvo BM 616B

Kjell.K. (trådstartaren)

#11 » 18:41:15, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. :thumme:

Jag hade lite aningar om att 257 Dieseln var fyrcylindrig och effekten trodde jag också var ungefär som nämts, men att den bara var 1,6 liter trodde jag inte.

Perkins 4.99 står för 4 cylindrar och 99 kubiktum. Sådant räknesystem hade och kanske har Perkins.

Härlig bild på 257,an, jag hade glömt bort hur de såg ut.

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Hittade en bild till.


Bild


257

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Notera att på tröskan på bilden står det BM Volvo, men det är inte säkert det gjort det från början.

Jag har för mig det brukar stå Bolinder-Munktell på 257,orna, men jag minns inte riktigt, eller rättare skrivet jag minns knappt alls. :)
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

ake64

#12 » 20:03:32, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på farsans 257:a. Bilden är tagen -68 (den lille blå filuren är jag) och tröskan är en -67.

Bild

//Åke
Senast redigerad av ake64 05:59:04, 21-09-2008, redigerad totalt 1 gång.
ake64
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:42, 31-08-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600, Volvo BM 616B

Kjell.K. (trådstartaren)

#13 » 20:38:14, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

cowboy

#14 » 22:11:14, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägt en liknande tröska men det stod volvo BM 280 på min och hade diesel perkins motor..

:wave:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Kjell.K. (trådstartaren)

#15 » 23:14:43, 20-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade några bilder på S 280 också. 280,in gjordes tydligen bara 1967-1968, är lite kantigare än 257,an och kunde fås med B18C på 38 hästar eller 41 hästars Perkins-Diesel. Jag vet inte om det är så, men 280,in känns som en efterföljare till 257,an.


Bild


S 280
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se