Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Plog och jordfräs-frågor (BM650)

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera plogar i detta forum

Göran Ekman

#16 » 18:41:18, 30-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Ja då förstår jag! Jag har undrat i flera år men ingen har kunnat ge en vettig förklaring.

Finns några fler skäl sägs ,det enklare att börja plöja ,slippa ryggar o slutfåror samt att det ser mycket häftigare ut med den extra uppsättningen plog kroppar som pekar väldigt manligt mot himlen .
Men jag kan även gå i gång på en delburen Överum efter en BM -Volvo 810 . Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



LeifAndersson

#17 » 18:43:13, 30-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växelplogen är en fantastisk uppfinning, och inte minst på små oregelbundna fält. Ena året lägger man tiltan åt häger på fältet och nästa till vänster, ingen jordförflyttning och inga ryggar eller slutfåror som behöver grovplaneras med harven eller sladden. Utan man har ett jämt och fint fält som "bara" behöver såbäddsbearbetas med harven. Vi har t.o.m. sått direkt med Rapidsåmaskin direkt på plöjet på växelplöjda fält. :thumme:
När man ska såbäddsbearbeta ett plöje så är det nästan en fröjd att ge sig på ett fält som är växelplöjt med en bra plog. Det är inte ens halva jobbet utan snarare en tredjedel om man ser till nedlagd tid / ha om man jämför med ett fält som är plöjt med en gammal för länge sedan uttjänt plog. När dessa korta och tvära 13-14" veteranplogar tillverkades tänkte ingen på efterarbetet när diesel och arbetskraft då var i det närmaste gratis. Och det gör ju inget att man får ett utmärkt grogrund för den nya sådden med bättre resultat än vad som går att uppnås med en tegplog öht. med mycket mindre efterarbete. Ryggar och slutfåror är en styggelse på alla fält men på små fält är de förödande!
Som jag sade tidigare: Kan man köpa denna tjänst är det mer än värt varje krona det kostar. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se