63an skrev:Tror du på de DC? Alltså den hästplogen hade läggning höger som den var kopplad för drag men var vänster åt andra hållet så landsidan var på samma sida, kanske uppfinnaren tänkt sej att den bakre delen skulle vara en
reserv fast vänster? Ett himla göra att flytta om dragfästet å den blev aldrig använd för den var ju tung! Minns att den ingick i hemmanets tillbehör när farsgubben tog över
Inte en susning. Var för ung på den tiden för att fästa adekvat uppmärksamhet på vuxnas leksaker.
Har sett bilder på att det fanns
redskap som man med enkelt grepp bytte
riktning på, men som sagt -
fäste inte tillräckligt med uppmärksamhet på leksakerna då det begav sig. Minns inte ens vad vi hade kvar på gården i Västmanland fram till den såldes kring 1980... katten osså vad man missat för man var för ung och ointresserad!
Ska bli spännande å se hur man skall klara av att sköta jordbruket när diesel och bensin tryter - för oxrar och ardennrar finns ju inte kvar pga miljömupperiet sedan årtioden tillbaka (långt före dagen rabiata avkommor). Tänk bara när Palme (kroknäsan alltså) såg till att slänga ut polisens stallar från Storängsbotten (mellan Universistet och Järdet/brofästet till Lidingö / Sthlms Gasklockor (se idiot bygget med de polska dödsfallen pga fallande betongblock för någon månad sedan)... pga av att boxarna var 5cm för smala!...
Slår ett stort starkt slag för havre motorn!
Den är sällskaplig, egensinnig, tillgiven, lydig, olydig, trillsk, sammarbetsvillig, lämnar ifrån sig både fasta och gasformiga avgaser, reparerar sig själv tills största delen, enkel att parkera, står still så länge den får tanka sig själv efter behang - men (!) tillhör en av få maskiner som med berått mod, ett dödsförrakt utan like, vid synen av mig slutar med sin lydighet, korsar hagen med fasta bestämda steg, och kör fronten i kistan på mig uppfordrande: "ge mig nu min go'sak!"
Skulle vilka se en petrolium motor gör det jag!