Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Kverneland Stenomat.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

johnneballe (trådstartaren)

#1 » 16:48:44, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er, Jag kom över en 4-skärig Kverneland stenomat plog. Det var en Bonde som jag gjorde ett ett ärende hos och jag frågade om den var till salu. Han bara skrattade och sa ta skiten men ge mig 500 kr. Jag kopplade på den min Ford 6600 och köpte nya spetsar smorde upp den sen ner i backen! Den plöjde jättebra!! Men nu är det så att jag behöver Skummrister alla 4.Det är ibte dom som sitter på plogkroppen,utan dom sitter på åsen. Är det nån vänlig skäl som ligger på sådana så vill jag gärna köpa dom. Plogen är ju värd att behålla.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.



Bengt Erik Eriksson

#2 » 23:16:51, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar väl kallas "skumvingar"?? så blir det lättare att söka.. ska de sitta med klämfäste om åsen ovanför bröstet eller med bult och vinkel platta?

Men kverneland har en djungel med olika plogkroppar med olika slitdelar vet du vad det är för kroppar (bild??)


http://www.molbro.dk/forside/se-vores-katalog/

exempel ur katalogen för kropp 3
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Tector

#3 » 12:43:00, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns skumrister som sitter på åsen, dessa kallas oftast förplog och känns främst igen på separat skär.

Kverneland Rörplog MZ / Stenomat A bruksanvisning

Tyvärr är detta den utrustning (skumutrustning) som oftast saknas på plogar, specielt äldre.

Till stenomat finns fyra olika alternativ till skumutrustning: skumrist monterad på skivristgaffeln (endast stenomat med rundrörsram), skumrist monterad på separat skaft på åsen (stenomat mod A, fyrkantsram), förplog (endast mod A) eller skumvinge.

Tror tyvärr att det är lättare att hitta skumvingar än förplogar, skumvinge och fäste till kropp3 o nyare finns ju att köpa nytt fortfarande.
Beroende på om du har Hydreinkropp eller kropp3 eller 8 så sitter skumvingen på åsen (hydrein) eller i vändskivan.

Har du nån bild på plogen i fråga?
Rundrörsram eller fyrkant?

Lycka till :thummar:
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se