Sida 2 av 2

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 12:15:20, 14-01-2015
av CountyBruff
Angående toppstång, fotot är taget på en plöjträff så varje drag får olika förutsättningar.
Förra ägaren bodde nära smålandsgränsen, kanske det smittat?
Plogkropparna är SM, County`n är från 1965, första årsmodellen på Fordchassie.
Jodå, första tanken var att kapa remsor från en annan vändskiva men
var tveksam hur den beter sig vid svetsning.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 17:51:17, 14-01-2015
av mimeck
Det brukar gå att svetsa om dom tex. gått av men jag har ingen aning hur materialet i just din plog gillar svetsning.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 18:48:19, 14-01-2015
av Stark1
County 654 med andra ord tillsammans med en Cetobåge....vackert minsann. Har aldrig sett så nedslitna skär tidigare, de slitstål som Överum hade som man kunde svetsa på hade nog behövts 3-4 stycken.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 19:46:04, 14-01-2015
av Bengt Erik Eriksson
mimeck skrev:Det brukar gå att svetsa om dom tex. gått av men jag har ingen aning hur materialet i just din plog gillar svetsning.



Vet inte när överum började med mucro(?) processen. Dvs uppkolad och härdad yta för slitstyrka och njuk och seg kärna. Men på den slitna platsen är slitstyrka viktigare än längre ut på spetsen så det ska nog inte medföra några större risker att svetsa dit något.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 15:32:06, 30-10-2015
av CountyBruff
Fortsättning på min tråd om min utslitna Överumplog.
Som ett rent experiment svetsade jag på ett plattjärn över de utslitna fronterna för att kunna täcka ställen.
Lade på en svetssträng att slita på och förlängde slitna spetsar med div. stålbitar för att kunna provplöja.
Bild
Bild
Dessutom monterade jag en momentbärarm för att få plogen att gå rätt bakom min bredspåriga County.
Tänkte inte på att fota plöjningen, men den blev godkänd av svenska mästaren.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 18:25:47, 30-10-2015
av mimeck
Momentbärarm? Är det fästet för lyftarmarna?

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 19:16:38, 30-10-2015
av CountyBruff
Svar ja, Bäraxel kopplas till dragarmarna, (kallade den felaktigt bärarm).
Den här är lite speciell då den har två olika höjder för infästning av vänster dragarm,
tydligen för att skapa bättre dragkraftskontroll, kallas för momenttopp av Överum.

Bild

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 20:31:13, 30-10-2015
av gaffa
Lägg 10mm rundjärn i kanten och forma det efterhand som du svetsar, räcker inte det så lägg två. Så gjorde alla häromkring förr i tiden, före lösbrösten blev vanliga på plogar.

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 22:07:44, 30-10-2015
av BM 4 ever
lösbrösten? :lmao:

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 22:10:48, 30-10-2015
av CountyBruff
Jodå, rundjärn fanns med som alternativ, och är kanske bättre än min lösning,
då värmen gjorde att vändskivan lyfte i nederkant p.g.a värmen, men som sagt,
det var ett experiment.
Jag har tre andra vändskivor som inte är så väldigt slitna, där blir det nog rundjärn.
Jag är nybörjare på svets, undrar om gjutjärnsstället tar skada av värmen om man svetsar rundjärnen på plats?

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 22:13:28, 30-10-2015
av CountyBruff
BM for ever:
Lösbröst på landet är inte samma som i sta´n. :mrgreen:

Re: Nedsliten front vändskiva

InläggPostat: 22:44:14, 30-10-2015
av ja-bond77
CountyBruff skrev:Jag är nybörjare på svets, undrar om gjutjärnsstället tar skada av värmen om man svetsar rundjärnen på plats?


Svetsa på du, det kan jag aldrig tro att har nån betydelse. Gjutstålet klarar antagligen mer värme än det du svetsar på bröstet. :smile: Har nån gammal överum plog själv också där man svetsat på material på samma ställe... Eller väntas nu... Kan hända den åkte med nått skrotlass förresten...