Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Lämplig 2-skärig plog till MF135

51 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera plogar i detta forum

krutong

#46 » 22:19:59, 23-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om att man går på med en betesputs i några år först. Då nöter man ut alla slyuppslag och gräset hjälper väl till att konkurrera ut sly som vill komma upp. Efter 2-3 år så kanske rötterna har ruttnat så att man kan plöja upp dom?
krutong
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:58, 13-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



dr_henke

#47 » 23:51:54, 23-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kapa du ner träden? Asp och björk ruttnar ju ganska fort speciellt om de står i lite fuktigt gräs.
Akta så du inte smäller i putsen i stubbarna bara.
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.

krutong

#48 » 00:04:19, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mest som ett alternativ till att tallriksharva. Någon föreslog ju att tallriksharva varje vecka en tid (vet inte hur länge man tänkte då). Men jag tänkte att man istället kunde låta gräs få ta fart och jobba lite med jordstrukturen och sen hålla efter gräs och allt sly som kommer upp med betesputs (stubbarna måste så klart vara nerkapade/nerfrästa först) i några år innan man plöjer. Vet inte vilket som blir bäst. Tallriksharv eller betesputs... eller någon kombination? Jag tror inte man ska sätta igång och plöja första åren.
krutong
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:58, 13-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

dr_henke

#49 » 00:44:00, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt igång med att kapa ner det hela och kapa lågt och kanske kryss i stubbarna, sen e det väll bara att låta det ligga. Alternativt plöja i mellan där det är glest med stubbar bara. Asprötter kan vara ett helvette och långa som fan.
Annars är det ganska smidigt att välta träden med en skaplig traktor å lastare ( putta en bit upp på stammen ) å sen slita upp stubbarna alternativt dra iväg dom.
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.

JohnMagnusson

#50 » 20:25:55, 10-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl köra med en fräs, börja grunt och sedan djupare och djupare.
JohnMagnusson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:29:57, 05-11-2012
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Andreas.karlsson

#51 » 00:07:07, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy_C skrev:Som utlovat kommer bilder på min plog men den var ifrån 62 hehe inte 70 talet :P Men den är i gott skick

Bild


Min plog har ingen längre landsida som på den bakre på bilden.....Måste den vara längre av någon anledning? Med tanke på hur slitna mina är, så så måste de har kört med lika långe ett Bra tag! :uupps:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se