Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Lämplig 2-skärig plog till MF135

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera plogar i detta forum

Broens

#16 » 21:11:35, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag befinner mig i samma situation. Har en gammal vall som jag vill "få igång" igen, tycker det är tråkigt att den bara växer igen.
Jag har funderat på en kultivator först och sedan fräs, men problemet jag har är att min traktor är för låg för vanliga redskap.
Skulle inte en kultivator funka för dig? :smile:
Användarvisningsbild
Broens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:18, 09-01-2011
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Lastbil



lennartostman (trådstartaren)

#17 » 23:54:44, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta en dum fråga, men hur ser en sådan ut att ha efter traktorn.
Kanske något för mej också.
Jag vet inte?
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Broens

#18 » 16:26:24, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Hittade en på blocket för en billig peng :thummar: , http://www.blocket.se/alvsborg/Stubbkul ... w=2&last=1
Som annonsnamnet anger, river denna upp rötter och sten (givetvis inte de allra största stenarna eller rötterna, men då har du möjlighet att efterplocka det som du vill ha bort.
Som sagt är min traktor för låg i trelyften, jag når inte ens upp till fästet på kultivatorn utan att bygga om den. :sad:
Dessa brukar betinga ett pris på 1000-2000 SEK normalt.
Lycka till! :driver:
Användarvisningsbild
Broens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:18, 09-01-2011
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Broens

#19 » 17:50:05, 21-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte du kultivatorn? :smile:
Nu finns nämligen inte annonsen kvar :mad:
Men du kan kolla följande länk:
http://www.youtube.com/watch?v=RIrbHIBSPGc
En bit in i filmen visas just en kultivator och hur den arbetar.

Skulle själv vilja lägga beslag på traktorn, men priset är skamlöst,
SEK 780 000:- :x
Användarvisningsbild
Broens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:18, 09-01-2011
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Lastbil

lennartostman (trådstartaren)

#20 » 19:08:19, 21-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
nej jag köpte den inte!
Inta ännu i alla fall.
Skickade ett mail till annonsören och fick tillbaka att han hade fler bilder på sin hemsida.
Hjulen är ju ihåliga järnhjul, ganska svåra att laga såg det ut som.
Filmen du visade länk till var ju illustrativ. det ser ut som att man skall ha en kutivator och riva upp med o hålla öppet med innan man börjar plöja m.m.
Vi får se hur jag gör.
Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

rikard_e

#21 » 20:52:54, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror aldrig jag ens hade försökt med 3skär efter en 135:a.
Men de beror alltid på jorden.

Försökte med en 3x12 bakom min ford 4000, hade jag haft större däck + mindre blötmarker och 450 kg som frontvikt så hade säkert de gått de med.

Trodde överum var omöjliga att få tag i delar till, därför köpte jag en Kverneland stenomat 3skärs, som nu är två. går väldigt bra i backen och finns nya delar som inte kostar f*n.
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

EE

#22 » 21:23:21, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jämförelse använder jag en fiskars kjh 2*16 bakom viktorn så vilken tvåskärig som helst kommer att funka bakom en mf 135 (jag påstår inte att en mf 135 skulle vara mer att köra med :grin: ). Det absolut viktigaste är att plogen är i användbart skick. Eftersom du knappast tänker nöta ut plogen i första taget så blir prioritet ett skicket och sedan som nummer två märke och eventuell reservdelstillgång. En plog som det är svårt att få tag på reservdelar till fast i mycket bra skick kommer ju i alla fall att räcka slitdelarna ut så att säga.
Ett tredje skär är så pass mycket tyngre på lyften att du nog redan nu kan skippa det för att slippa balansera på bakaxeln vid varje vändteg. 135an är lätt fram.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman (trådstartaren)

#23 » 22:05:45, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla som hjälper mej.
Era synpunkter tar jag till mej till 100%.
Jag har förstått att man inte bara kan skaffa en plog!
Man måste se till så att den är i ett hyfsat skick.
Jag har en 2-skärig överrum som jag fick med till en 'President' jag köpte för några år sedan. (Veteran 1952-års modell)
Då jag skulle testa så visade det sej att det var omöjligt att ens ta sej från platsen. Orkade inte lyfta.
Traktorn var på tok för liten. Kombinationen såg rent löjlig ut!
Tänkte använda den plogen till min MF135 men jag har förstått att plogen är i så dåligt skick att den inte kan användas.
Inställningsspakarna är böjda eller av och de sk. skärhjulen saknar helt lager.
Men, jag skall se om jag kan hitta en hyfsad 2-skärig plog nu när våren kommer
Än en gång tack för all hjälp.
Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

EE

#24 » 22:35:38, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plogen måste inte vara värdelös bara för de saker som du beskriver. Kolla upp lagren i skivristarna, kullagren där ger upp om man aldrig smörjer. Det är dock inte värre än att de går att byta om skivorna är ok. Vill minnas att 2 st skf 6205 sitter vid varje rist på en fiskars, troligen liknande på annat märke. Dessa lager kostar nästan ingenting att köpa och vill du komma billigt undan så finns de på biltema för runt 20 sek st. De spakar som är sneda går alltid att fixa med lite bondsmide och i många fall har det nog inte ens någon betydelse att spaken är sned så länge som den inte krockar med hytten på traktorn, det viktiga är att djupsökande slitdelar är ok. Om du är osäker på hur de skall se ut för att duga, Googla eller fråga nån som vet.

Försök även att köra plogen någorlunda ren från rost innan du tar itu med körningen. En rostig plog är inte lätt att plöja snyggt med, allrahelst om åkern är jättegammal. Tryckstångens längd och höger lyftarms individuella hojdinställning är viktiga parametrar vid plöjning.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman (trådstartaren)

#25 » 23:38:35, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för ditt svar.
Jag får kanske återkomma till dej längre fram. Var bor du? Kanske jag får be dej komma :-)

Vad jag kommer ihåg sist jag tittade på plogen, så fanns det inte mycket kvar av dessa skärrullar.
Även axlarna verkade upprostade men det kan ju å andra sidan bero på att lagren är helt borta.
Spaken tror jag t.o.m var fastsvetsad.
Men, med lite bonnasmide så kanske man kan få ordning på den.
Jag skall ju bara plöja upp en gammal åker den gad då jag fått bort alla träd som står där och likaså rötterna. Så det är mycket jobb innan jag kan plöja. Någon tipsade mej om att använda en kultivator för att riva upp och få bort mycke rötter.
Som du ser på bifogad bild tagen från sjösidan så är det mycke som skal bort innan jag kan börja tänka på att bearbeta jorden.
Lennart
Bild
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Tector

#26 » 13:51:50, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte en bild på Överumsplogen? :eat:
Alltid kul att se bilder. :thumme:
Är man lite händig med en svets så är det inget svårt å "lägga på" nytt matrial på slitna skär, spetsar och landsidor, allt från gamla bladfjädrar till väghyvelstål kan användas till detta.
Tycker man det är tidskrävande köper man en plog som det går att köpa nya slitdelar till.

Om man som i ditt fall ska brytta upp gammal oplöjd mark kan det vara lämpligt att göra detta med en enskärig plog just med tanke på stort jordmotstånd och bättre genomsläppning av torvor och rötter.

Finns eller fanns något som kallas nyodlingsplog som helt enkelt är en enskärig plog på 18-20" som används just till brytning av ny odlingsmark.

Jag tycker personligen du ska låta bli att kulltivera då du river upp ytan så pass att det blir svårt att få en god tiltläggning efteråt. (Iaf med små plogkroppar typ 12-14")

Men är det svårt att få en plog att gå ner till önskat djup på den mark du tänkt köra på så kan kulltivering ett par gånger vara det ända rätta
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.

lennartostman (trådstartaren)

#27 » 14:54:41, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kenta,
Jag skall ta några bilder på plogen nästa gång jag är där.
Just nu så syns den inte pga all snö.
Tack för dina synpunkter så länge
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Tector

#28 » 15:42:54, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som EE skriver så behöver inte din nuvarande plog vara värdelös och om du har tur är det en Överum sesam som har inviduel stenutlösning för varje plogkropp.

Detta innebär att du kan fälla upp sista (andra) plogkroppen och använda den som enskärig.

Fick du ordning på tryckstången sen Lennart?
Är det bredden på kulleden som inte stämmer?

/Kenta
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.

EE

#29 » 23:41:24, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Oh jösses

där har du lite att bita i innan det blir dags att plocka fram plogen :!: (åtminstone om jag fattat rätt, träden bakom båten i bild skall bort?)
De stubbar som blir kvar efter de där björkarna måste plockas bort på något sätt innan du ger dig på att plöja eller köra kultivator. Mest underlättande för dig vore nog att leja någon med mindre grävmaskin eller traktorgrävare att plocka loss stubbarna så att du kan koncentrera dig på att få ordning på marken.
Risken är stor att du inte kommer att kunna åstadkomma något bra resultat med en plog där, eftersom marken är full av rötter som sätter igen plogen titt som tätt medan du får fokusera på att navigera mellan hålen där stubbarna dragits upp :D

Sedan är det väl så att "skam den som ger sig" och "man tager vad man haver". Visst tusan går det ju att få ordning på sådant där även med små resurser bara man har gott om tid. En gång i tiden var det flitiga människor som ställde i ordning den där marken för hand så visst går det även i ditt fall med de resurser du har.

Vill du återfå marken som åker eller finns alternativet att lämna några träd och kanske göra "parkliknande" mark istället? Om man ställer de där träden glesare så att ljus når ner till marken, gödslar lite och kör gräsklippare där några säsonger så kommer den "inväxta" känslan att försvinna.
Allt beror iofs på vilka ambitioner du har.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman (trådstartaren)

#30 » 00:31:12, 16-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tector och EE,
Jag det är mycket kvar att göra innan jag kan ens tänka på att plöja. Mitt mål är att kunna göra åker igen och efter att jorden liggat öppen något år, sätta potatis. Sedan får vi se vad som sker.

Jag har tagit bilder på plogen!
Spaken saknas och låssegmentet är böjt.
Det finns en detalj som jag inte vet vad det är. (Bilden som heter plog_detalj, det är bild 2) är det sten utlösningen eller vad?
Plogen heter SEFYR, Överrum.
Kan någon förklara vad de olika detaljerna är till för då man plogar. Vissa verka som amn vänt upp bl.a.
Kan man på denhär plogen vända upp sista skäret?
Jag vet nada men hoppas på att lära mej.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se