Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Plog till BM Victor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

tlr0323 (trådstartaren)

#1 » 17:28:14, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Överum tvåskärig plog till min Bm Victor -56. Det fungerar inte så bra eftersom spaken som reglerar tiltans bred hamnar i stolsryggen. Resultatet blir att man tror jag ska sätta potatis. Någon som vet vilken plog som passar min gamla traktor?

Thomas
tlr0323
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:15, 28-05-2012
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor



bert

#2 » 19:05:39, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du flyttat bäraxlen så mycket det går?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

EE

#3 » 22:47:45, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bert är rätt ute, plogen är endera för långt till vänster eller för långt till höger bakom traktorn (vilket håll blir det nu :klia:) därför måste du lösgöra och flytta bäraxeln med slägga. Detta kommer i sin tur göra att spaken för tiltbreddsjustering kan ställas i ett läge som inte ger kollision med dragaren.

Här finns en bra sammanfattning av inställning:
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Si ... egplog.pdf

Om plogen är rejält rostig och du försöker plöja leråker med gammal grässvål på kan det vara direkt bestraffande att försöka få plogen att lägga genom att experimentera sig fram. Bestraffningen består av att försöka harva åkern till rätta igen!
Om möjligt så försök köra bort lite rost i ren sand innan du börjar. Det går även att använda vinkelslip med stålborste.

Jag har plöjt med victorn både med en gammal Fiskars KJH 216 och en museimässig Kverneland och det gick som hejsan. Märket på plogen har knappast betydelse, bara den är i gott skick. Victorn står sig nog än idag bra vad gäller bränsleförbrukning per ha, men inte går det speciellt fort jämfört med moderna grejor så man hinner verkligen ha roligt!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

tlr0323 (trådstartaren)

#4 » 07:11:11, 28-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag trodde det inte var möjligt att justera bäraxeln. Du menar att jag ska lossa på muttrarna som finns längst till vänster på bilden nedan och sedan slå på bäraxeln så långt det går?


Bild

Nästa bild är från andra hållet

Bild

Frågan är om det lönt att ge sig på de rostiga delarna. Plogen är i övrigt glapp fästena för skären....

Hälsningar

Thomas
tlr0323
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:15, 28-05-2012
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor

bert

#5 » 07:28:38, 28-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis lossar du dom klämmor så skall det gå att flytta bäraxlen i sidled
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se