Sida 1 av 2

Rörplog

InläggPostat: 21:31:44, 24-12-2015
av Tobbe61
Söker delar till en Kverneland rörplog, skivristar och stödhjul ev. hel def. plog. Någon som har någon bra ide om var jag skall leta

Re: Rörplog

InläggPostat: 21:40:46, 25-12-2015
av uppland2
Kan tänka mig att sådana ofta hamnar på skroten, så någon skrotfirma?

Re: Rörplog

InläggPostat: 08:13:02, 30-12-2015
av Tobbe61
Ja jo där har jag försökt men det finns stående här o var det gäller bara och hitta dem

Re: Rörplog

InläggPostat: 09:32:07, 30-12-2015
av Göran Ekman
Dom står bakom något uthus dolda bakom buskar under nässlorna. Gäller bara att hitta på rätt uthus.
Har kollat våra ut hus där fanns det mycket prylar dock ingen Kverneland rörplog.
Om alla som läser detta tar en promenad runt uthusen i grannskapet borde det väl ge någon form av utdelning.
Har plogen hamnat hos en skrothandlare blir det rostiga järnet förvandlat till guld
Göran i Björnarbo

Re: Rörplog

InläggPostat: 21:05:52, 02-09-2018
av Andreas.karlsson
Lånar denna tråden lite! Är det någon som vet hur pass glappiga skivristerna får vara på en rörplog? den ena är lite mer än den andra, och den som glappar mest flexar ca 3mm mätt i ytterkant av skivan.
Och när är det läge för byte utav skivristerna? Mina är idag strax över 17" i diameter.....har antagligen varit 18" från början.

Re: Rörplog

InläggPostat: 21:42:17, 02-09-2018
av uppland2
Har aldrig mätt glappet på det viset, men 3mm låter inte så farligt. Att diametern blivit mindre kan du ju justera genom att sänka stolpen till navet tar i jorden för mycket.

Re: Rörplog

InläggPostat: 21:51:53, 02-09-2018
av Andreas.karlsson
uppland2 skrev:Har aldrig mätt glappet på det viset, men 3mm låter inte så farligt. Att diametern blivit mindre kan du ju justera genom att sänka stolpen till navet tar i jorden för mycket.

Okej! Lite synd att det inte verkar finnas någon utbytbar bussning/lager till dessa tidigare modellerna....blir dyrt när man får byta hela navet!
Misstänkte att de var lite så ja...dock blir ju plogdjupet något begränsat för varje sänkning. Vet du vad som är ett "normalt" plogdjup? Eller är det olika beroende på vad det är som skall plöjas?
Tanken är att kunna medverka på veteranplöjningar, och då är det väl främst Stubb antar ja.

Re: Rörplog

InläggPostat: 22:39:16, 02-09-2018
av uppland2
Traditionellt har väl djupet hängt ihop med tiltbredden, men numera är det väl 20cm eller knappt det som gäller.

Vad menar du med att man måste byte hela navet? På vår gamla rörplog bytte vi en liten grej som man pressar ur och i med en verkstadspress.

Re: Rörplog

InläggPostat: 22:51:12, 02-09-2018
av Andreas.karlsson
uppland2 skrev:Traditionellt har väl djupet hängt ihop med tiltbredden, men numera är det väl 20cm eller knappt det som gäller.

Vad menar du med att man måste byte hela navet? På vår gamla rörplog bytte vi en liten grej som man pressar ur och i med en verkstadspress (minns att jag fick följa med och göra det själv hos Traktorcentralen när det begav sig--spännande för en yngling som aldrig manövrerat en press tidigare).


Tackar! :thumme:

Ja det är ju en axel som är pressad i fästet/stolpen, sedan går ju själva navet dikt an axeln....åtminstone vad jag kunde se. Och har heller inte sett några lösa bussningar. Dock gjordes navet om på senare tid, och man använde då lållager istället.
Verkar vara lite samma på stödhjulet.....blev väldigt förvånad att det inte var lagrat på något sätt, så det gäller ju att man smörjer ofta!

Re: Rörplog

InläggPostat: 08:22:25, 03-09-2018
av uppland2
Det var axeltappen jag tänkte på, ja.

Re: Rörplog

InläggPostat: 21:39:42, 03-09-2018
av PeterR
Är det verkligen helt ok att bara sänka skivristen vartefter den blir sliten? Enligt en handbok skall skivristen inte gå djupare än 1/3 av diametern för att man skall ha optimal skärvinkel. Om nu det är rätt, borde man istället höja skivristen vartefter den slits?

Re: Rörplog

InläggPostat: 11:53:51, 04-09-2018
av busholle
Tror du blandat ihop vilket djup det är frågan om. Skivristen bör gå på 1/3 av plöjningsdjupet. För att klara det så får man sänka vartefter den slits. När den går i backen byter man skiva.

Re: Rörplog

InläggPostat: 16:26:49, 04-09-2018
av Andreas.karlsson
busholle skrev:Tror du blandat ihop vilket djup det är frågan om. Skivristen bör gå på 1/3 av plöjningsdjupet. För att klara det så får man sänka vartefter den slits. När den går i backen byter man skiva.


Taget ur Kvernelands Vägen till bättre plöjning : "Normalt sättes skivristen så djupt att avståndet ned till skäret är 2-5cm. Vid djup plöjning och vid halm-nedplöjning kan det vara nödvändigt att ställa den högre."

Re: Rörplog

InläggPostat: 16:46:21, 04-09-2018
av PeterR
Andreas.karlsson skrev:
busholle skrev:Tror du blandat ihop vilket djup det är frågan om. Skivristen bör gå på 1/3 av plöjningsdjupet. För att klara det så får man sänka vartefter den slits. När den går i backen byter man skiva.


Taget ur Kvernelands Vägen till bättre plöjning : "Normalt sättes skivristen så djupt att avståndet ned till skäret är 2-5cm. Vid djup plöjning och vid halm-nedplöjning kan det vara nödvändigt att ställa den högre."

Åsså tar vi det ur Överums instruktioner:
"Skivristernas djupinställning:
Skivristerna bör aldrig ställas djupare än att en tredjedel (1/3) av dess diameter är nere i marken. Detta för att bibehålla en fördelaktig skärvinkel mot markytan...
"

Re: Rörplog

InläggPostat: 20:28:54, 04-09-2018
av Göran Ekman
Nu handlar ju tråden om en Kvernelands plog .
Sen kan man kanske tolka texterna att gör hursomhelst bara det blir bra . Kanske inte finns någon absolut sanning på hur det ska vara.
Göran i Björnarbo