Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Redskap till Valmet 405, plog, harv etc

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

danielsson187 (trådstartaren)

#1 » 10:46:02, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har precis köpt en mindre skogsfastighet och skaffat mig en Valmet 405 från mitten av 80-talet med tillhörande timmerkärra och spel. Nu är det så att jag har ca 2.5 hektar gärden som jag gärna skulle vilja använda till viltåkrar och klövervallar men för att göra det krävs ju viss utrustning, plog, harv, såmaskin. Ev skulle jag också vilja ha en mindre form av slåttermaskin för att trimma gärdeskanterna ordentligt. Vintertid vill jag självklart också kunna använda den till plogning av snö.

Nu till mina frågor och funderingar:

Vilken typ av redskap passar till min valmet 405? (märken, typer av fästen etc)

Vilken storlek är lämplig på redskapen, om vi tar plog t ex hur många skär är lämpligt?
(Mycket är en kostnadsfråga också, jag vill ju gärna ha bra grejer men det måste samtidigt vara ett rimligt pris).

När det gäller snöplogning, är frontlastare och plogblad att föredra och vilken typ av frontlastare ska jag i så fall ha? Eller duger ett plogblad monterat längst fram bra och går det i så fall att styra med hydraliken?

Övriga tankar och synpunkter, vad har ni för egna erfarenheter? Finns det ytterligare/andra redskap som kan underlätta min vardag som ni anser nödvändiga?

Med vänlig hälsning
danielsson187

Bild
Bild
Bild
Bild
danielsson187
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:40, 23-06-2016
Ort: Arvika kommun, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405



mimeck

#2 » 17:26:39, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig traktor.

Är det den översta som är din?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#3 » 19:33:28, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på arealen så skulle jag säga 2sk plog såbäddsharv 3-3,5 m såmaskin 2,5m
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

danielsson187 (trådstartaren)

#4 » 20:45:25, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inga bilder på min, så de är hämtade från nätet. Men den översta är samma model som min och bilden bakifrån är samma infästning som jag har.
danielsson187
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:40, 23-06-2016
Ort: Arvika kommun, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405

Aqualize

#5 » 00:07:39, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte många svar du fick här då och vintern står för dörren!

Gällande snöplog så är det säkrast om du kan få tag på en som sätts i fronten av traktorn. Den där 365:an verkar ha en lite lustig infästning. Vanliga är att en balk går bak till mitt under traktorn i något fäste eller ända bak till hitchkroken.
Framdelen (i frontviktsbryggan) tror jag oftast är plogtillverkarspecifikt men de här små-valmeterna är ju inte ovanliga så fästen vore ju inte omöjligt att få tag i eller modifiera. I fronten sitter en hydraulcylinder som du får dra hydraulslang/-rör till, kanske enklast så du kan koppla in på uttagen bak. De håller också ett bra stöd så plogen inte går i sidled.
Du kan se detta här: Molnia @ [Traktorer] SNöplogsfäste till valmet 605

Att ha en diagonalplog i lastaren rekommenderas inte, jordbrukslastarnas akilleshäl är sidokrafter. Det finns "lastarstöd" som låser fast den sidledes vid fronten.
Beroende på vad du ska snöröja så kan en stor skopa ("lättmaterialskopa"/"snöskopa") vara bra för att verkligen lyfta undan snön. Det används även snöslungor (leder in snön till mitten för utkastning) och snöfräsar (arbetar på hela arbetsbredden, nog för mycket för din Valmet). Men jag röjer inte snö själv så jag vet inte vad som är bäst för varje situation.
Finns bakblad med, från de här enkla till de med rejälare hydraulisk sidoställning.

Om du letar lastare så är det från Ålö storleken Trima +1.1P eller X26 ur versa-X-serien samt Quicke Q26. Du ser här hur det passar på en sådan (1.0 är generationen före 1.1):
http://www.ljungstraktor.se/upl/website ... -large.jpg

Sätter du lastare på den kommer du ha en ventilpaket för den, oftast på höger sida om motorn vid hytten. Hydraulslangsdragning till en snöplog i fronten blir enklare i.o.m. att du bara drar dit och användar lastarens spak för att reglera. Jag föredrar att ta av lastaren när den inte används. Är det så att du har snöplogen på så är den ju bara "i vägen" genom att sitta på och blockera sikten.

Lite mer historiska lastare av lämplig storlek torde vara Quicke 620 och senare 920, de är från 90-talet men i huvudsak liknande med parallellföring osv. Trima-modellerna kan jag inte. En för stor lastare väger mer, får lasten längre ut och på så sätt sliter på framaxeln. Kom ihåg att du inte har en lastmaskin, en jordbrukstraktor är oftast en kompromiss till vad den används för. En bra bakvikt för trepunktslyften rekommenderas. Även snökedjor är bra att ha speciellt på en lätt maskin (kom ihåg att du måste ha kedjor bak eller både fram och bak. Aldrig endast fram).


Gällande fästena bak på traktorn så är det en trepunktslyft kategori 2 (avstånd och tapparnas storlek). Är redskapen i lämplig storlek för traktorn så är det sådant. Det kan finnas kategori-1 tappar kombinerat på redskap samt man kan annars ha bussningar på ett kategori 1-redskap för att det ska sitta bra.
Nu hade du inte bild på just din traktor men vad som kan fattas där bak genom att det glömts av vid försäljning någon gång är toppstag men det är enkelt åtgärdat (inte säker på längden men tror den är rätt lämplig längd):
http://www.oie.se/Produkt/toppstag-kate ... 1000193373

Värre med jordbruksdraget om du inte har sådant. Men det behövs först när du har en vagn/kärra eller annat bogserat redskap som behöver det. Det är modellspecifikt och ett antal tusenlappar på skroten troligen. För de här modellerna hängs det på som en kassett under hitchkroken.
Du ser ett sådant på 365:an här (plus bilder med Quicke 620):
urbanholmlund @ [Traktorer] Vågar man köpa Valmet 365

Storleken på redskap som du ska ha är jag inte så säker på då jag inte håller på med sådant praktiskt. Men treskärig plog ska den väl allt klara av. Men en gammal plog med små plogkroppar går ju lättare en ny med rejält stora (i princip större arbetsbredd och djup så det går tyngre).


"trimma gärdeskanterna ordentligt" skrev du. En slåttermaskin är gjord för en slät åker. Någon form av betesputs som sitter ut på sidan är nog lämpligare. Men det är nog inte så mycket begagnat och väldigt mycket pengar för det lilla du har. Kan du hitta någon annan som gör det/hyra redskapet när det behövs? En trumslåtter i upplyft läge kanske fungerar det också som kan hittas begagnad.

Föregångarna till din Valmet var 504 och 604. Åtminstone bakpartiet (transmission, bromsar) blev helt annorlunda till din generation, fronten kanske passar med snöblad. Samma modell som din är 205, 255 (ovanliga), 305, 355, [405], 455 och 555. #55 var lite ersättare med större motor (cylindervolym) men samma kostym (dimensioner på traktorkroppen). Saker torde passa utmärkt. Ersattes av #65-serien: 365, 465, 565 samt 4-cylindriga 665 och 865. Och de ersattes av 600 och 700 (samt andra 4-cylindriga 800 & 900). Det är en evolution av samma plattform men hur mycket som passar bakåt i form av lastarfundament vet jag inte. Eftersom 4-cylindriga är lite längre så är det väl mindre chans att det blir bra med sådana.

Kan nog finnas några samtida som din 215, 315 och 415 eller vad de kan heta. #15-modeller är industriversioner och gula.

Valmet 505, 605, 655, 705, 755, 805, 855, 905 (och #15 variant av dem) är helt andra traktorer som är samtida även fast det yttre liknar mycket.

Edit: Små korrigeringar och rättningar.
Senast redigerad av Aqualize 22:01:18, 23-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

ATK

#6 » 08:40:37, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med "Bert" om storleken på redskap, köp en plog av känt fabrikat från 70-, 80-talet.
Själv har jag en Kverneland med fyrkantsram och plogkropp3, inga problem med delar. Köp
med "ordentlig" utlösning. Plog 3-6000kr, såmaskin ungefär samma, harv och gammal ring-
vält, nästan gratis. Gärdeskanter kör jag med röjsåg (ca fem Ha) ibland två gånger per år.
Ett gärde på 1,5ha kör man på två tankar. Har du inte mycket snö att röja kan det räcka med
ett begagnat bakblad.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se