I samband med rengöring upptäckte jag denna "lilla" spricka på min växelplog
Plogen har fungerat bra men nu måste det ju lagas. Jag funderade först på att bara fogbereda och svetsa det på plats, men kom sen fram till att det kanske ändå är säkrast att plocka isär det. Idag tog jag tag i saken och nu skulle jag behöva hjälp med mina funderingar. Finns det någon annan själ här som haft isär ett liknande vändhuvud, eller har nån sprängskiss på hur det ska sitta ihop. Jag lossade de fyra stora bultarna fram på vändhuvudet med traktorn fastkopplad och försökte sen köra framåt med plogen stående kvar utan att det spände för mycket åt nåt håll. Tillslut fick jag isär det, och nu undrar jag om det är nåt jag borde passa på att göra när det ändå är isär? Byta o-ringarna för att minska risken för inträngande vatten?
Det var inte direkt presspassning på bakre, inre lagerbanan, men heller inte nåt direkt glapp mot axeln, vad är det som håller de inre lagerbanorna så att de inte snurrar istället för rullorna i lagret? Blir det såpass spänn på de inre banorna när man drar fast de fyra stora bultarna fram på vändhuvudet? Borde man ha några extra shims för att behålla spännet nu när plogen börjar bli till åren kommen och måste ha vänts ett oräkneligt antal gånger?
Ska det vara en jättestor fettreservoar mellan bägge lagren? Brukar ni smörja tills det kommer ut fett, eller bara ett visst antal tag varje gång?
Här är en lite suddig bild så sprickan som ska svetsas syns inte så bra, men den går ungefär där jag ritat det svarta strecket. Jag misstänker att det blir för nära allt fett för att svetsa som det är nu? Blir det en redig brasa av alltihop om jag skulle försöka? Ska jag knacka loss det främre rullagret och torka rent allt fett mellan lagren innan jag varvar upp svetsen?