Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Hjälp att ställa in 2skärig plog på bm 36

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera plogar i detta forum

bert

#16 » 18:00:08, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

här om kring så gör alla det enl vad jag har sett och kommer ihåg
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Tector

#17 » 14:52:27, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är plogen du har efter 36:an en 12" eller 14"?
Jag har plöjt mycket med min bm36:a och den är helt klart gjord för en 14" plog.
Modellen du har är en Överum Sefyr, och vad jag kan se på bilderna så har din plog SM-plogkropar vilket är en väldigt bra kropp för att vara framtagen på 50-talet, så den är mer än lämplig till din traktor. :thumme:

Dessa plogkroppar klarar (med rätt skär) allt från 11 till 16" tilta, Sm-kroppen fanns kvar ända till början av 70-talet som kropp till Överums första delburna s-plogar så dessa ska utan bekymmer klara de flesta jordar.

Att plogen ändrar lutning under gång har jag också varit med om, det visade sig att jag saknade låsen till flytlägena på lyftlänkarna (dom som lyfter i dragarmarna).
kolla så att armarna inte kan röra sig upp o ner i föhållande till lyftlänkarna.
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.

Magnus.W (trådstartaren)

#18 » 17:37:54, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plogen är 12"
Jag skall kolla det på lyftarmarna! :thumme:
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc

dr_henke

#19 » 16:28:32, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med plöjningen och harvningen? Vad skall sås?
Harva om det kladdar på hjulen är kanske inte en höjdare då packar du nog ihop jorden en del, men ibland måste man ju testköra lite eller passa på när man har tid! :wink:

Det kan ju även eventuellt vara så att tex. spetsarna eller skivorna är väldigt slitna eller ojämna eller att plogen är snekörd och skev på något sätt då den inte har den bästa stenutlösningen?!

Eller att jordtypen varierar mycket på korta sträckor på fälten det kan ju se rent förj*vligt ut efter man plöjt då.

Ett standard fel jag råkar ut för ibland är att toppstången skruvar sig varefter man kör.

36:an borde ju kunna dra en 3-skärig känns det som om man inte kör djupt? Eller gör det stor skillnad att inte ha tyngdöverföring i armarna och köra med stödhjul? Jag är mer van vid 70-tals grejer.
En lite nyare 14" 3-skärig är ju inte precis dyrt och då tar det ju lite bredare och är lättare att komma ut i kanten om du lägger åkern innåt.

Annars är ju en delburen överum riktigt trevlig som sagt. Plöjer snyggt och går fint.
Är dessutom billiga och lätta att hitta delar till.
810:an drar en 5:a eller 6:a på fin jord. Största problemet är ju att om du har lite mindre och kringelkrokiga åkrar så blir det ett j*vla krånglande och backande då är ju en buren att föredra rent tidsmässigt eller kanske en delburen 4:a som är lite lättare att backa med.

Någon som kört med en delburen 3:a? Jag har för mig det finns men man ser dom aldrig, tänkte eftersom du verkar om du är mer sugen på att köra med gamlingen... :)
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.

Jars

#20 » 19:31:54, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tanke bakom plöjning o varför tiltan skall ligga orörd en tid
för harvning ! spec. på vallåker
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se