Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Idéer om del eller helburen växelplog

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 16:00:26, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fundedera på en plog.
Har förvisso 3st redan samt att vi idag lejer bort plöjningen.
Om vi rent hypotetiskt tänker att man skaffar något större i traktorväg än den NH TM 165 som vi har idag .
Skulle det bli möjligt att skaffa en större plog än den burna trean från -80talet och Kverneland .
Det som verkar rätt vanligt idag är burna 5or. Det funkar i varje fall i några år.
Känner mig lite tveksam till sådana maskiner, det borde bli onödigt mycket markpackningen även om man har en relativt lätt traktor framför. En blöt höst upp på vänd tegen traktor + plog + frontvikt det mesta av vikten hamnar på bakhjulens 650 däck. Känns inte riktigt bra. Men det är så det ser ut i mina trakter.
Har just nu fått för mig att det skulle vara rimligare att köra med en delburen plog. Lägre marktryck på vändtegen, mindre belastningar på traktorn och plogen (all vikt från plogen hamnar inte bara på en punkt i vändhuvudet).
Men funderingen hur är det att köra med en delburen växelplog ( har aldrig gjort det).
Hur funkar det på mindre och oregelbundna åkrar? Samt vändtegar?
Eller kör man det som inte är idealiskt med en liten buren plog?
Har ögnat igenom det som finns om plöjning. Och hittat lite synpunkter. Samt även hittat lite om ämnet i någon annan tråd.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Bygert

#2 » 18:21:13, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helburen plog blir ju smidigt att köra med men när det handlar om femmor och till och med större - det ser ju ut som fn på vändtegen. Jag förstår inte hur man kan acceptera det när det går att göra det så mycket snyggare med en delburen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

bert

#3 » 19:20:41, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var en lite ifrån där jag bor som hade en delburen 5a men va ganska kvickt han kom med den burna 3an han med hade när det blev lite mindre åkrar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Scania bonden

#4 » 21:38:41, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delburet är underbart på större skiften, har idag en buren 5:Å växel till dom lite större bitarna, å en buren 3:a teg till småbitarna, detta ihop m en 2hjulsdriven liten traktor gör att vänstern på småbitar( under 2ha) har 6 m vändteg
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 09:07:54, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en del delburet som tegplogar. Äldre Överum -70tal. Tyckt att det var inte jätte problem på vändtegar .
Delburna plogar ger väldigt fina över gångar mellan vändteg och plöjning. Att vänd tegar blir lite större ser jag inte som ett problem.
Det som är bekymmer är hur man får till det på åkrar som är väldigt oregelbundna.
Har en polare han kör med en äldre delburen Överums växel 5a. Han tycker att det är väldigt smidigt med ett styrbart bakhjul.
Som sagt det kommer att bli kvar några burna växelplogar kvar hur vi än gör.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#6 » 09:29:14, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med vändteg på alla sidor av fältet oberoende av form. Tycker att jag sparar massor med tid och backande på det. Gör man det så tycker jag inte att det skulle vara så stor skillnad på buret och delburet då man avslutar med några varv runt, i mitt fall 4 varv men det kanske behöver vara 6 varv för en delburen?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 09:50:56, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är ett rekommenderat sätt att vända är att göra en ögla. Då är det väldigt bra med en traktor som kan vänd mycket tvärt, min kompis med delburen Överums 5a kör den med en midjestyrd Valtra X.
Växelplog med vändteg runt om blir rätt obra om man börjar med att spara en vändteg på den sidan av fältet där man börjar, blir jätte konstigt med en rygg där.
Min farbror som skötte plöjningen före mig på gården, körde vänd teg runt åkrarna. Tog ganska många år innan vi kom tillrätta med ryggarna.
Mannen som sköter plöjningen just nu kör inte det upplägget. Är nöjd med det resultatet, trots buren 5a.
Alla synpunkter och erfarenheter och tyckande är välkomna i tråden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#8 » 09:53:23, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man komma runt och tillbaka igen på vändtegen med en lite större traktor och delburen växelplog tror jag man behöver ha runt 18 m vändteg. Men det är klart att med en sån där fyrhjulsstyrd sak som Göran grunnar på i sin andra tråd kan man kanske klara sig med ca 12 m? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 10:03:23, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag inte vet något om är, spelar vändtegs bredden någonroll?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#10 » 10:30:44, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett stort fält med flera hundra meter vändteg sammanhållet spelar det väl inte så stor roll om man har 12, 18 eller 24 m vändteg. Ju bredare desto enklare är det att komma runt snabbt och få en rak och bra isättning. Att man sen får köra några drag extra längs två eller tre kanter när man kört på samma fält i en eller två långa dagar blir ju inte någon större andel av den totala plöjtiden.
Men om det är en massa extra hörn, berg och annat elände så det blir en massa småvändtegar så vill man nog ha så liten vändteg som möjligt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#11 » 13:00:47, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Växelplog med vändteg runt om blir rätt obra om man börjar med att spara en vändteg på den sidan av fältet där man börjar, blir jätte konstigt med en rygg där.
Min farbror som skötte plöjningen före mig på gården, körde vänd teg runt åkrarna. Tog ganska många år innan vi kom tillrätta med ryggarna.
Mannen som sköter plöjningen just nu kör inte det upplägget. Är nöjd med det resultatet, trots buren 5a.
Alla synpunkter och erfarenheter och tyckande är välkomna i tråden.
Göran i Björnarbo


Fast en väl utförd rygg blir det ingen höjd på och även om man plöjer växelplog så lär man alternera sida som man börjar från. En bekant tog över ett nytt arrende och det första de gjorde var att lasta upp vallen vid kanalen som den föregående brukaren börjat vid var gång sedan han köpte växelplog.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 13:37:58, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farbror visste inte hur man fick till en rygg med växelplogen, då harvade jag med en Ford 100 hästare växel som funkade på resten åkern då vart det motorstopp tror att det tog tre år att få ner höjden på den ryggen.
Växla håll är väl standard när det gäller växelplöjning. Det är rätt elegant att att utt ut nyttja det fenomenet när man vill .
Problemet är det samma vid all plöjning , figur plöjning vart annat år ut vartannat år in. Samma sak när man teg plöjer ska det vara seriöst måste man ha koll på var ryggar och slutfåror ska ligga och var första ryggen ligger för att få vändtegen att ligga åt rätt håll. Allt sådant blir lite enklare med en växelplog och vändteg på tresido.
När jag gick på lantbruksskolan 78-80 var det en massa teori kring tegplöjning att lära sig . Växel plöjning var så ovanligt, det skulle aldrig slå , det fick vi inte lära oss något om. Tror att vi var två i klassen som det var växelplöjning som gällde hemma. Tiderna förändras,vi körde även 16 tum på våran Kverneland växelplog. Det var fel ibörjan på -80talet.
Där av den här tråden för att jag ska få lite inblick vad som gäller idag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se