Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Dags att plöja igen

99 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera plogar i detta forum

Trigon

#61 » 06:10:34, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Har testat lite idag på överumarn..vette fan om den inte går bättre om den lutar liite mot de plöjda :klia: djupet fram får man väl rätt nära om man kör samma tiltbredd på första skäret. Gårdet att svänga väg på nyare kvaerneland?


Jo det står i instruktionsboken att man kan byta håll på vändningen även på den här stora plogen. Men vänder man en buren sexa med hjulet uppåt och fältet inte är helt plant får man nog ha ett par extra kalsonger med sig i reserv. :svettas:

lindberg1 skrev:Själv känns det som att jag får försöka vänta in frosten för att kunna fortsätta med plöjningen.
Var ut och provade lite ikväll men det var så fruktansvärt smetigt, och det torkar inte upp nämnvärt även om det är sol på dagarna vid de här temperaturerna


Olika förutsättningar onekligen, här mellan Vara och Lidköping är det nästan så hjulen går torra på lerjorden.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



OkeyDokey

#62 » 13:38:55, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Har testat lite idag på överumarn..vette fan om den inte går bättre om den lutar liite mot de plöjda :klia: djupet fram får man väl rätt nära om man kör samma tiltbredd på första skäret. Gårdet att svänga väg på nyare kvaerneland?


Jag har (som enligt boken) trott att plogen borde gå rakt i både lod och våg för att plöja bäst. Detta brukar dock inte fungera i praktiken på mina gamla skrot till plogar. Det brukar behövas lite lutning mot det plöjda, samt att det går lite djupare fram, för att att det ens skall bli någorlunda acceptabelt resultat. Varför? Jag har trott det beror på gamla slitna plogar, men jag vet inte. Det var därför intressant att läsa att andra upplevt liknande.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

BM 4 ever

#63 » 15:34:15, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med. Att jag alltid måste ha framdelen någon cm djupare trodde jag berodde på att de för breda hjulen tryckte till tiltan.
Ofta måste det luta lite mot det plöjda. Tiltor på högkant är verkligen ett hat.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

bangt

#64 » 15:46:39, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
bangt skrev:Har testat lite idag på överumarn..vette fan om den inte går bättre om den lutar liite mot de plöjda :klia: djupet fram får man väl rätt nära om man kör samma tiltbredd på första skäret. Gårdet att svänga väg på nyare kvaerneland?


Jo det står i instruktionsboken att man kan byta håll på vändningen även på den här stora plogen. Men vänder man en buren sexa med hjulet uppåt och fältet inte är helt plant får man nog ha ett par extra kalsonger med sig i reserv. :svettas:

lindberg1 skrev:Själv känns det som att jag får försöka vänta in frosten för att kunna fortsätta med plöjningen.
Var ut och provade lite ikväll men det var så fruktansvärt smetigt, och det torkar inte upp nämnvärt även om det är sol på dagarna vid de här temperaturerna


Olika förutsättningar onekligen, här mellan Vara och Lidköping är det nästan så hjulen går torra på lerjorden.


De kan jag tänka mig,men på våran så svänger den med hjulet uppåt,även den gamla kvaernelanden vi hade..har gängat i stoppbultarna för svängen underifrån nu,då har man mycke mera att justera på.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

skogsgurra

#65 » 18:37:14, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här har varit, och är, en fascinerande diskussion för oss som inte vet ett j*vla någe om plogar och plöjning. Så HSB och jag satte oss att leta på webben. Överum, Kuhn och Kvaerneland dök upp. För den som är ploganalfabet var det riktigt intressant. Man kan sammanfatta det med att det är mera grejer på en vändplog än på ett järnspett.

https://www.youtube.com/watch?v=d5H-FN6WdJA
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Trigon

#66 » 19:26:39, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ägnade en god stund idag åt att skifta spetsar. Lagom nymodiga som vi är så blev vi pålurade de här nya knock-on spetsarna och knivrist som är monterad utanpå landsidan. Bonden har ogillat dem sen start och jag har inte plöjt så mycket. Vi hade egentligen tänkt slita ut dessa innan byte till det gammalmodiga, men nu när det finns tid testade jag att byta till gamla vändbara spetsar och knivrist monterad under spetsen. Man behöver ju inte titta så noga för att se att nymodigheterna är klumpiga.

Bild

Det känns som att plogen skär loss jorden bättre nu och lägger tiltorna något jämnare, jag inbillar mig också att det går lättare för traktorn, men hur många liter mindre i timmen den drar i sig exakt är ju inte lätt att säga.
Utvecklingen går inte alltid framåt... :snow:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

lindberg1 (trådstartaren)

#67 » 21:01:52, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. sidolutning av plogen så provade jag lite olika varianter idag.
Genom att som Bangt skriver, skruva i stoppbultarna underifrån så får man (på Överum) mer att justera på.

Med vattenpass med i hytten, ut till en plan åker så märkte jag att, även om man bakifrån sett med ögat tänker att, nu är åsarna 90 grader mot marken, stämde det inte riktigt med vad vattenpasset säger.
Skruvade ner bultarna mer tills vattenpasset säger att det är plant, och tyckte att det blev en stor skillnad på plöjet till det bättre.
Bakifrån sett ser det nu ut, i alla fall i mina ögon, som att plogen lutar mot det oplöjda, men det är ngt som gör att man lurar sig.

5 personer gillar det här inlägget.
lindberg1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:25, 18-04-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MXU135, Fiat 680H, Clayson 1520

lindberg1 (trådstartaren)

#68 » 08:37:46, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag ägnade en god stund idag åt att skifta spetsar. Lagom nymodiga som vi är så blev vi pålurade de här nya knock-on spetsarna och knivrist som är monterad utanpå landsidan. Bonden har ogillat dem sen start och jag har inte plöjt så mycket. Vi hade egentligen tänkt slita ut dessa innan byte till det gammalmodiga, men nu när det finns tid testade jag att byta till gamla vändbara spetsar och knivrist monterad under spetsen. Man behöver ju inte titta så noga för att se att nymodigheterna är klumpiga.

Bild

Det känns som att plogen skär loss jorden bättre nu och lägger tiltorna något jämnare, jag inbillar mig också att det går lättare för traktorn, men hur många liter mindre i timmen den drar i sig exakt är ju inte lätt att säga.
Utvecklingen går inte alltid framåt... :snow:


De nya ser lite "klumpigt" ut
lindberg1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:25, 18-04-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MXU135, Fiat 680H, Clayson 1520

BM 4 ever

#69 » 18:06:31, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, en tvåskärigt växel :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Trigon

#70 » 07:53:12, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Jaha, en tvåskärigt växel :razz:


Det hade varit rejält terapiarbete att nöta på dessa 33 ha med 2x14 tum (om man gillar att plöja). :grin:
Gillar man inte att plöja hade det nog känts som straffarbete. Men jag har faktiskt sett en tvåskärig växelkverneland på riktigt nån gång i min ungdom. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

lindberg1 (trådstartaren)

#71 » 10:48:26, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår när jag höll på så var jag i riktigt seg lera, och tyckte att första tiltan såg bredare ut än de andra. Mätte första tiltan, och den tog lika brett som de andra.
Men då tänkte jag, jag provar mäta avståndet mellan varannan tilta i plöjet, mellan de övriga skären och mellan sista och andra.
Och jag märkte att avståndet mellan sista och andra tiltan i plöjet i respektive drag var större än de övriga. Trots att första skäret tog lika brett som de andra.
Förklara det den som kan
lindberg1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:25, 18-04-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MXU135, Fiat 680H, Clayson 1520

bangt

#72 » 16:28:42, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

lindberg1 skrev:Igår när jag höll på så var jag i riktigt seg lera, och tyckte att första tiltan såg bredare ut än de andra. Mätte första tiltan, och den tog lika brett som de andra.
Men då tänkte jag, jag provar mäta avståndet mellan varannan tilta i plöjet, mellan de övriga skären och mellan sista och andra.
Och jag märkte att avståndet mellan sista och andra tiltan i plöjet i respektive drag var större än de övriga. Trots att första skäret tog lika brett som de andra.
Förklara det den som kan


har med sidolutningen att göra :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

skogsgurra

#73 » 17:07:58, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg en Steyr bergstraktor i Alperna en gång. Det gick trögt uppåt och neråt fick man nästan bromsa.

Så dom körde på tvären. Rätt bra lutning blev det. Jag fattade inte mycket av plöjning då (heller) men gubbarna verkade nöjda. Dom kanske var glada att det blev några repor överhuvudtaget.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

lindberg1 (trådstartaren)

#74 » 19:10:18, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:
lindberg1 skrev:Igår när jag höll på så var jag i riktigt seg lera, och tyckte att första tiltan såg bredare ut än de andra. Mätte första tiltan, och den tog lika brett som de andra.
Men då tänkte jag, jag provar mäta avståndet mellan varannan tilta i plöjet, mellan de övriga skären och mellan sista och andra.
Och jag märkte att avståndet mellan sista och andra tiltan i plöjet i respektive drag var större än de övriga. Trots att första skäret tog lika brett som de andra.
Förklara det den som kan


har med sidolutningen att göra :klia:



Jag tror mer det beror på att jag har rätt breda däck som trycker till kanten på sista fåran, så det finns inget bra att mäta mot när man ska ställa första tiltan

1 person gillar det här inlägget.
lindberg1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:25, 18-04-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MXU135, Fiat 680H, Clayson 1520

Trigon

#75 » 20:13:36, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

lindberg1 skrev:Jag tror mer det beror på att jag har rätt breda däck som trycker till kanten på sista fåran, så det finns inget bra att mäta mot när man ska ställa första tiltan


Precis det bekymret upplever jag också, och då har jag ändå nästan smalast möjliga bakdäck (620) på den här traktor storleken, 580 hade väl gått också som Pettersson har, men smalare än så är inte realistiskt. Mäta djupet på förstafåran är ju inte lätt heller när man plöjer snett över ett kultiverat fält. Man får helt enkelt försöka bedöma vart marknivån ligger på vändskivorna för att få ut djupet fram i förhållande till bak. När man är nöjd med det får man ta till ögonmått för att få till förstafåran. Ju mer jag tänker på det är det helt värdelöst att köra i fåran när man plöjer. Det är inget realistiskt alternativ för 5-skär och mindre, men när vi ändå ville ha en sexa skulle vi haft en onland... :snow:

Just nu sitter jag i och för sig och har lågbudget manuell gps-styrning av plogen:

Bild

För att kunna börja i fel ände av ett kilformat fält och lyckas få det att gå jämnt ut på slutet mot en lagom krokig väg, så jag klarar mig med 3 vändtegar. Nu har jag kunnat plöja större delen av fältet rakt (men snett) för att nu på slutet börja justera till böjarna för att det ska passa mot vägen. Skulle detta skett onland hade jag nog fått plöja lagom krokigt redan från första draget, och det vill man väl inte?

Jag är inte mer insnöad än jag begriper att denna sista utläggning låter som ett högkvalificerat I-landsproblem. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se