Hur tung växelfyra du än får tag på så tror jag att TM115 klarar det utan problem, möjligen att du får hänga på en aning större frontvikt bara. Är det Kverneland du är intresserad av så hade jag satsat på en EG (den kraftigaste), det finns ES och EM också och det är mycket möjligt att de håller bra de också. En EG tror jag per automatik har
hydraulisk tiltbredd. Fyrskärig EG borde gå att hitta en i skapligt skick för 60000-90000 kr. Den här för 89000 kr ser ju fräsch ut, och har 200-vändhuvud, dessutom längre avstånd mellan plogkropparna, 100 cm istället för det vanligare 85 cm, det gör den längre och tyngre att hantera för traktorn, men mer genomsläpplig om det är mycket växtrester.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... g/91287898Att köpa begagnad
plog är inte alltid en dans på rosor, det är inte så lätt att vid en första anblick bedöma om allt är rakt och den plöjer bra, men ska man inte köpa en ny får man ju ta sig igenom det på nåt vis ändå. Plogkropp 28 är den som säljs på nya Kverneland nu och den är bäst, även om det går att plöja med plogkropp 8 och 9 också.
Behöver du gå lägre i budget än ovan nämnda kan du nog få en E160 som inte är helt utsliten för 40000-50000, men då får du troligen stå ut med att det är plogkropp 8. De äldsta Kverneland växelplogarna med 120-vändhuvud och stående
kolv är nog lika bra att hålla sig borta från. Jag hade en E160 med 160-vändhuvud och liggande kolv tidigare och fick svetsa en runda på vändhuvudet på den så även de kan uppenbarligen behöva handpåläggning, men de äldsta 120orna är nog alldeles för stor risk att det går illa med.
En plog som är färdig med skivrister på alla skär tror jag att du får ha rätt mycket tålamod för att hitta begagnad. Har du tur så kanske du kan hitta själva skivristerna begagnade bara vid ett senare tillfälle om du köper en lämplig plog först. I de flesta större spannmålsområden tror jag inte det är så många som vill ha skivrister ändå och plockar av och säljer om de råkar ramla över en plog som har det när de ska köpa bättre begagnat. Förplogar bör det dock vara på plogen. Skumvingar är inte jämförbart och jag begriper inte varför det sålts plogar som inte har förplogar. Hydraulisk förstatilta kan man klara sig utan även om det är trevligt att ha. Jag har hellre hydraulisk tiltbredd än hydraulisk förstatilta om jag måste välja.