Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

plog till TM115

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera plogar i detta forum

mrpallman (trådstartaren)

#16 » 22:16:58, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte kontakta säljaren till annonsen av EG 100 plogen men den var redan tingad.

Stort tack alla, jag hade inte haft en susning om olika vändhuvuden utan er :thumme:
Hittade denna smst över olika vändhuvuden på nätet:
Bild

Möjligt att jag i år låter min far återigen plöja med den gamla tegplogen vi har då det bara är knappt 20 ha som måste vändas. Resten kan betas något år till tills vi får upp antal djur i besättningen. Får lite mer tid att att leta objekt.

Är det någon som har koll på ES modellen? Det kryllar inte direkt av 4 sk växelplogar med variabel tiltbredd och rätt vändhuvud, men denna kanske kvalar in på något.
https://dealers.mascus.com/kabacklunds/ ... 8af9a.html



Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mrpallman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:51, 19-06-2010
Maskintyp: Traktor



Trigon

#17 » 22:45:07, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin sammanställning av Kvernelands vändhuvuden. :thumme:

Som "maskinkonsulenten" brukar säga så är en bra maskininvestering oftast en som är ogjord. :grin:
För oss andra som tycker det är roligt med maskiner och inte klararvatt vara så snåla mot oss själva blir inte besluten lika lätta. Men det är helt klart att om du har mer tid på dig så ökar chansen att hitta en plog du blir nöjd med.

Om jag förstått det rätt så är ES lite klenare byggd än EG. Men om man inte har den styvaste lerjorden eller odlar i stenrösen så kanske en sån håller ihop helt bra också?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mrpallman (trådstartaren)

#18 » 10:29:28, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När bäbisen och damen äntligen somnade lyckades jag i natt smyga iväg och forska lite mer i detta, :coffee:
Hittade ett dokument till från Kverneland, från 2017 om jag minns rätt.

Om ES plogen står det:
Bild

Spontant inbillar jag mig att denna tvåstegs-inställning gör det lite mer omständigt.


På EG plogen står det:

Bild

Ni som faktiskt plöjt på riktigt - har jag fastnat i smådetaljer eller är denna skilnad väsentlig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mrpallman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:51, 19-06-2010
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#19 » 11:00:10, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en ny Kverneland 150S (lättviktsvarianten) över i lager som kunden aldrig hämtade ut, dock mekanisk.

155 000:- + m rent köp med möjlighet till 9mån ränte/amorteringsfri finansiering.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#20 » 20:40:12, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mrpallman skrev:När bäbisen och damen äntligen somnade lyckades jag i natt smyga iväg och forska lite mer i detta, :coffee:
Hittade ett dokument till från Kverneland, från 2017 om jag minns rätt.

Om ES plogen står det:
Bild

Spontant inbillar jag mig att denna tvåstegs-inställning gör det lite mer omständigt.


På EG plogen står det:

Bild

Ni som faktiskt plöjt på riktigt - har jag fastnat i smådetaljer eller är denna skilnad väsentlig?


Förstår jag det rätt så blir det rätt så omständligt att justera tiltbredden på en ES-plog. Har man hydraulisk förstatilta är det förstås fullt görbart och man kan väl ha nåt bra riktmärke på förstatiltan för 12-14-16-18 tum eller liknande. Men det vill ju till att det sparar en del pengar, annars är det bara att ha tålamod och vänta tills en lämplig begagnad EG-plog dyker upp.

Bild

Här är ett av alla tillfällen när man uppskattar den hydrauliska tiltbredden. Man kan låta traktorn gå i fåran och hålla fullt fokus bakåt, så styr man sista plogen med tiltbredden så man får den exakt där man vill ha den ( i det här fallet precis intill slänten upp mot vägen). :thumme:
Detta moment tror jag hade varit besvärligt med en ES-plog.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#21 » 22:09:35, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En plog med hydrauliskt ställbar tiltbredd utan hydrauliskt ställbar första tilta måste vara bland det mest meningslösa i maskinväg som har tillverkats
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

bert

#22 » 22:29:53, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du då gaffa?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

gaffa

#23 » 22:43:00, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att använda den ställbara tiltbredden till att räta upp eller få bort kilar med eftersom första tiltan då blir felaktig därför måste det finnas hydraulik på båda funktionerna.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jan Pålsson

#24 » 23:17:07, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en es85 med hydraulisk förstatilta o hyd tiltbredd, vid kilar o annat elände går det bra o bara ändra tiltbredden man behöver inte ändra förstatiltan
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

gaffa

#25 » 23:35:08, 19-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en med hydraulisk förstatilta och en utan. Den som saknar hydraulisk förstatilta går ej att använda till att räta ut något med såvida man inte accepterar att plöjningen ser ut som själve fan. En fullständigt meningslös konstruktion.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#26 » 08:27:55, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak man kan vara säker på är att en inställning som inte går att ändra hydrauliskt från hytten ändrar man inte i onödan. :grin:
En ES med hydraulisk förstatilta är ju fortfarande ett steg i rätt riktning jämfört med en fast plog, eller en med mekanisk inställbar tiltbredd. Å andra sidan har man alla leder som kan bli glappa med tiden utan att kunna utnyttja fördelarna hela vägen.

Bild
Här var det lite segt i kanten så jag rationaliserade bort förstatiltan och ställde ner plogen till 12 tum, beroende på hur petig man är så tycker jag ändå det ser okej ut.

Bild

Här är ett litet område dit solen aldrig når (norrkant) som förhållandena kanske liknar Gaffas betupptagningshistorier. Eftersom man är för lat för att åka och byta till den fyrskäriga plogen så fick det bli 5x12 tum här för att ha en chans att komma framåt och det blev ändå inte bra. Men här kommer inte växa nånting ändå närmast träden. Antingen ska det sås i gräs på den sämsta lilla biten, eller så ska träden fällas så ljuset kommer fram, kanske rent av nyodlas en liten aning och rivas ett garage för att kunna räta ut åkerkanten. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#27 » 08:40:07, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blir det när du drar ned den till 12”plöjer den vettigt med skär som är anpassade för att plöja 16-18”?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bert

#28 » 08:44:53, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:En sak man kan vara säker på är att en inställning som inte går att ändra hydrauliskt från hytten ändrar man inte i onödan. :grin:
En ES med hydraulisk förstatilta är ju fortfarande ett steg i rätt riktning jämfört med en fast plog, eller en med mekanisk inställbar tiltbredd. Å andra sidan har man alla leder som kan bli glappa med tiden utan att kunna utnyttja fördelarna hela vägen.

Bild
Här var det lite segt i kanten så jag rationaliserade bort förstatiltan och ställde ner plogen till 12 tum, beroende på hur petig man är så tycker jag ändå det ser okej ut.

Bild

Här är ett litet område dit solen aldrig når (norrkant) som förhållandena kanske liknar Gaffas betupptagningshistorier. Eftersom man är för lat för att åka och byta till den fyrskäriga plogen så fick det bli 5x12 tum här för att ha en chans att komma framåt och det blev ändå inte bra. Men här kommer inte växa nånting ändå närmast träden. Antingen ska det sås i gräs på den sämsta lilla biten, eller så ska träden fällas så ljuset kommer fram, kanske rent av nyodlas en liten aning och rivas ett garage för att kunna räta ut åkerkanten. :grin:


Blir väl den typiska hargömman när inte 1a får nån jord+dina breda bakhjul lätt trycker till föregående tilta
Men så blir det på 1a med en med bara hydraljustering av 1a med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Trigon

#29 » 09:16:24, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur blir det när du drar ned den till 12”plöjer den vettigt med skär som är anpassade för att plöja 16-18”?
Göran i Björnarbo


Det blir inte riktigt bra, i alla fall inte om man går ner ytterligare lite till under 12 tum, det är bara nåt man gör i nödfall. Skären som sitter på tror jag är "16-tum". Mätt från landsidan skär de av ca 31-32 cm. 14 tum som jag körde större delen av detta skifte på verkar gå bra med dessa skär, men risken är om man tar för smalt så blir det inget som håller kvar tiltan alls. Annars är "18-tum" skär tydligen det vanliga på dessa plogar idag. Men vi valde 16 eftersom vi normalt plöjer på 16 tum och bara går upp bredare om det behöver rätas ut, eller om man har dåligt ögonmått och missbedömer hur bred bit som är kvar, som på min bild jämte vägen, där var jag uppe på fulla 20 tum bitvis för att plogen skulle räcka ända ut, det blev väl okej ändå, även om det hade blivit ännu bättre med lagom tiltbredd.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#30 » 09:25:36, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:En sak man kan vara säker på är att en inställning som inte går att ändra hydrauliskt från hytten ändrar man inte i onödan. :grin:
En ES med hydraulisk förstatilta är ju fortfarande ett steg i rätt riktning jämfört med en fast plog, eller en med mekanisk inställbar tiltbredd. Å andra sidan har man alla leder som kan bli glappa med tiden utan att kunna utnyttja fördelarna hela vägen.

Bild
Här var det lite segt i kanten så jag rationaliserade bort förstatiltan och ställde ner plogen till 12 tum, beroende på hur petig man är så tycker jag ändå det ser okej ut.

Bild

Här är ett litet område dit solen aldrig når (norrkant) som förhållandena kanske liknar Gaffas betupptagningshistorier. Eftersom man är för lat för att åka och byta till den fyrskäriga plogen så fick det bli 5x12 tum här för att ha en chans att komma framåt och det blev ändå inte bra. Men här kommer inte växa nånting ändå närmast träden. Antingen ska det sås i gräs på den sämsta lilla biten, eller så ska träden fällas så ljuset kommer fram, kanske rent av nyodlas en liten aning och rivas ett garage för att kunna räta ut åkerkanten. :grin:


Vad skulle detta eventuella glapp i tiltbreddsinställningen ha för betydelse?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se