Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Plog problem

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera plogar i detta forum

bert

#31 » 12:40:17, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen undrar jag faktist om du inte skall kort lite på den högra lyftlänken med så ploger är i våg när traktorn går nere i fåran
men börja med bäraxlen
sen tänk på med att göra lite el 1 justering i taget provkör lite och se hur det reagerar för anars är risken att man skruvar bort sig och inte vet vad som har gjort vad
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Finne

#32 » 13:02:31, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är grund inställningen på plogen som felar.

1. Ställ dragaxeln rak med inställningsspaken .
2. kör sedan framåt med plogen nere .
3. Mät avståndet på tiltans bredd.
4. förskjut plogen på dragaxeln så tilt bredden blir den önskade.
5. Man kan finjustera tilt bredden med att vrida dragaxeln med inställningsspaken, men endast några hack.


Du menar nu att plogen är en 16 tummare men det går enkelt att ändra den, då det är en enskärig plog, till
ett mindre tummtal , t.ex 14 tum el. mindre
Vrid ochså upp stödhjulet lite så att plogdjupet blir lite större
och höj högra dragarmen på traktorn så att plogen står rak då högra hjulet är nere i plogfåran .
Kolla ochså jordsökningen med att förlänga eller förkorta tryckstången.
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

Bengt Erik Eriksson

#33 » 16:21:23, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viktigt med grundinställning tveklöst men slitdelarna måste finnas. Bilden är dålig men jag kan inte se en landsida värd namnet. Den ska ju ge stöd åt vänster för att vändskivan ska kunna trycka jorden åt höger.


Edit:
Här är ett exempel: på första plogkroppen på denna plog är det en mycket kort landsda (orange ) på andra plogkroppen har du en "sista landsida" som alltid är lite längre för där finns plats för en då det inte kommer en till tilta som ska förbi (grön). Dessutom finns en "rullande landsida" för extra stöd men med mindre friktion (lila). Om nu din plog är kortad som du misstänker är ju chansen stor att den långa landsidan inte blev överflyttad eller är helt utsliten.
Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 16:39:17, 16-09-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

VolvoBmKrabat (trådstartaren)

#34 » 19:32:07, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finne: den går inte att få ner i tumm antalet utan jag en kontakt och han har en två skärig aktiv 12'' som jag tänkte köpa.

Bengt: Ja är helt med dig om att det ska va en större landsida. jag vet att plogen är kortad för kan innte hitta på andra bilder att de svetsa fast ett stag så det inte går att plocka isär plog kroppen. Det är svetsat och sen har föra ägaren bara måtat blåt uppe på staget och inte under.
VolvoBmKrabat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:33, 10-09-2012
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm krabat-57
Kobelco sk 60
Fiat DT 670

Finne

#35 » 20:04:25, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBmKrabat skrev:Finne: den går inte att få ner i tumm antalet utan jag en kontakt och han har en två skärig aktiv 12'' som jag tänkte köpa.


Vad är det som hindrar att få plogen ner i tumtal ?
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

VolvoBmKrabat (trådstartaren)

#36 » 20:31:47, 16-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett stag som förra ägaren har svestat fast som gör att det inte går att flytta plogen i sidleds så mycket. Men som sakt så hämtar jag en två skärig plog imorgon :grin: Min morbror ska nog köpa denna till sin bm21 han ska ta isär den helt och hållet och görta iorning den. Sen har han en lika dan fast tre skärig till sin mf 575:)
VolvoBmKrabat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:33, 10-09-2012
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm krabat-57
Kobelco sk 60
Fiat DT 670

VolvoBmKrabat (trådstartaren)

#37 » 08:15:03, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Så här skulle min fiskars se ut igentligen så ja den är kapad:( men ska hämta en jätte fin 12'' 2skärig plog imorgon ist för i mådags:)
VolvoBmKrabat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:33, 10-09-2012
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm krabat-57
Kobelco sk 60
Fiat DT 670


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se