Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Överum CVL 498H

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

Jonsered (trådstartaren)

#1 » 15:00:34, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har införskaffat en äldre delburen Överum CVL 498H, (delburen) plog, mitt fundering är att enl. instruktion ska man innan man utför vändning "trycksätta" bägge cylindrarna och säkerställa att det är olja i bägge!?

Hur vet man det? Det är ju enkelverkande hydraulkolvar och returen går över till den andra kolven genom en strypventil för att anpassa sänkhastigheten på den kolv som "trycks ihop".

Plogen är utrustad med anslutningar till ett dubbelverkande uttag samt en slang till enkelverkande.

Den enkelverkande är enbart för höjning/sänkning av bakhjulet.

Det dubbelverkande utför förutom växling även bakre hjulstyrning och justering av främre tiltan.

Alla funktioner verkar fungera utom att den kolven som ska ta emot vid vändningen inte verkar varat rycksatt med olja (ca 2 dm av kolvstången) vilket får till följd att vid vändningen så faller plogen "fritt" i ca 2 dm vilket INTE är bra.

Samma symtom åt bägge håll!

Tacksam för tips!

//Anders
Jonsered
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:36, 10-01-2011
Maskintyp: Traktor



BM425

#2 » 18:16:55, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det hydraulkolvar kopplade i serie med varandra?

Är det så kan man få öppna för att lufta så det kommer fram olja så det blir stumt, mellan olika kolvar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Jonsered (trådstartaren)

#3 » 10:09:00, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, på ett sätt så är de sammankopplade för från traktorn till en omkastarventil (matningen), returen på de bägge kolvarna är direktkopplade mellan resp. kolv.

Luftning är helt klart en teori, vilket jag provat, öppnar returen på den kolven är i utläge, trycker upp den andra kolven, och det dröjer lite innan oljan kommer fram, har gjort så ett antal gånger men jag tycker inte jag märker någon förändring.

Men frågan är om jag luftar på "rätt ställe"?
Jonsered
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:36, 10-01-2011
Maskintyp: Traktor


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se