Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Rögle efterharv?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

case ih Arvid (trådstartaren)

#1 » 10:13:40, 23-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Jag har köpt en Rögle 9pinnars kultivator som jag har till min lilla bm Victor jag kör och kultiverar lite vändtegar på päreåkrarna, men jag tycker de blir för grovt, har set några som har efterharvar på sina men hur ska man bygga de?
Någon som har efterharv som kan visa hur du har gjort eller hur det ser ut?
Finns det original efterharvar?

Tacksam för svar! :smile:
case ih Arvid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:25:47, 11-09-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 956xl
bm Victor



Bushnell

#2 » 22:47:09, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

case ih Arvid skrev:Hej alla!

Jag har köpt en Rögle 9pinnars kultivator som jag har till min lilla bm Victor jag kör och kultiverar lite vändtegar på päreåkrarna, men jag tycker de blir för grovt, har set några som har efterharvar på sina men hur ska man bygga de?
Någon som har efterharv som kan visa hur du har gjort eller hur det ser ut?
Finns det original efterharvar?

Tacksam för svar! :smile:


Jag har själv en 9-pinnars Rögle kultivator, och även en med 11 pinnar.
9-pinnars-kultivatorn köpte min gamle far ny på 80-talet till vår MF135.
Sedan Har den hängt med fast vi nu drar den med en Zetor 4340 som lätt drar 11 pinnar. Den kultivatorn fick jag nästan gratis för 600 kr på auktion.

Vi har i alla tider också tyckt att det blir onödigt ojämnt att bara köra med kultivatorn.
Därför har vi en efterharv, en 4-sektioners ogräsharv som fästs med en kätting i kultivatorn.
Ett foto finns på den här sidan: http://runeberg.org/lantblex/0358.html
Denna efterharv har alltid funnits på gården, den väger nästan inget, kan dras av en gubbe om man är stark, har en god jämnande effekt, myllar alla sorters frön så de gror och är nästan gratis idag. Problemet är väl att hitta en? Är själv på jakt för 60 års slitage tar ju på grejorna.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bushnell

#3 » 23:13:59, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är min efterharv till Rögle-kultivatorn.
80 pinnar fördelat på 4sektioner, fungerar mycket bra, kostar inget och kan dras för hand, så lätt går det.

Enda nackdelarna är att man får plocka isär den manuellt vid förflyttning mellan fält, samt att den är utsliten.
Bild
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se