Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Hydraulik Wibergs harv

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

Nyholm (trådstartaren)

#1 » 17:31:19, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Jag har en Wibergs harv som har hydrauliska sladdplankor kopplat till en tryckakumulator.
Man ställer trycket i sladdplankorna på samma enkelverkande hydaulspak som höjdinställningen på harven, men det går via en magnetventil då.
Problemet är att när man höjer och sänker harven kör det tycket i sladdplankorna, alltså läckage via magnetventilen.
Har någon ett kopplingsschema på denna eller vet vad som skulle kunna tänkas fela?!
Var kan man hitta reservdelar till Wibergs idag?

Sladdplankorna är alltså enkelverkande tubar på dom. Jag själv har ganska lösa marker så det fungerar inte så värst bra den där funderingen men tryckakkun.
Egentligen skulle det vara bäst att man kunde köra de manuellt med en skilld spak. Funkar detta med belåtenhet när det är enkelverkande tuber?

Ventilen heter TUBE hydraulik 2501-03 92.01
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)



MekJan

#2 » 19:01:56, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är troligen inga större problem att få tag på en ny patronventil ,ta bort magneten och skruva ur patronen . Knalla in till närmaste handlare med lite sortiment på hydraulik så är den en eller två dagar bort ! :thumme:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Nyholm (trådstartaren)

#3 » 08:14:47, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bara en söndring o-ring till patronventilen som orsakade läckaget. Så problemet är fixat. :smile:

Men det någon som har en harv med sladdplankor som har enkelverkande tuber?

Tänkte om man kunde göra om den så man kunde ställa sladdplankorna manuellt efter behov.
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

Håkan Frid

#4 » 16:08:16, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du sätter stora mekaniska fjädrar som drar/skjuter åt det hållet cylindern inte arbetar, alltså mekanisk retur, kommer du kunna ställa läget manuellt under körning.
Det är dessutom inte helt ovanligt att cylindrar kan vara dubbelverkande även om det bara är en slang ansluten. Det kan exempelvis sitta ett andningsfilter av mässing i hålet. Kolla detta igen för säkerhetssskull.
Att ta bort gasaccen är väl inte helt bra om du inte har garanterat stenfritt. Kör du på en sten får du en smäll på plankan som åker med hydrauliken rakt upp i traktorns ventil med oväntade följdeffekter. Accen är till för att dämpa ut spikarna.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

ja-bond77

#5 » 19:53:46, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med tryckslag kan nog inte vara nåt problem då detta är första harven i världen jag hör om som har ackumulator på plankan. Dock inte så att jag är så förvånad så att jag faller av stolen heller, för wiberg brukar ha en del speciella lösningar...

Svårt att bygga om detta till tvångsstyrning tror jag... :klia: I nuläge antar jag alla tre plankor är ihop T:ade mot gasackun(inne i alu-blocket) och bygger man om till hydraulmanuell justering så bör man väl ha seriekopplade dubbelverkande cylindrar... Eller nån sorts delningsventiler, men de delar väl sällan helt perfekt... Så egentligen om man vill undvika att satsa på en omgång nya cylindrar så är kanske Tume Nordic systemet ett av de enklaste sätten. Med länkarmar mellan mittsektion och sidosektionerna och som styrs centralt av enbart en dubbelverkande cylinder(eller enkelverkande plus fjäder).

Men om jordarten är det största problemet kanske man först borde testa att föra bollen till en hydraulfirma och sänka laddtrycket? Då borde plankan vika sig lättare vid körning i lätta jordar. Står det nånstans vad det är för laddtryck i ackun?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

deex

#6 » 20:16:06, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelar till wibergs harvar hittar man idag hos traktor nord uppsala

2 personer gillar det här inlägget.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

Nyholm (trådstartaren)

#7 » 17:48:31, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara ett uttag på tubarna.

Kollade på tryckakkun och hittade 210 och några andra siffror instämplade i bollen Vet dock inte om detta hänrör sig till själva laddtrycket. :klia:

Sladdplankorna har en gängstång i dessa hydraultubar, så justeringsmöjligheter manuellt finns nog..
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

bert

#8 » 17:52:18, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väderstad har ju lite fjädring inbyggt i mekanismen som reglerar sladdplankan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se