Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Jord bearbetning mulljord

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera harvar i detta forum

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 16:49:09, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnade lite OT i en annan tråd . Alternativ till crosskillvält? Fortsätter med mina idéer i en egen tråd.
Vi börjar med det sista ur den tråden.
PeterR skrev:
Göran Ekman skrev:Håller med dig till fullo.
Säljs det Crosskill vältar utan sladdplanka idag?
Verkar finnas Cambridge vältar med sladdplanka också.
Min erfarenhet av Crosskill vält med crossboard är att jag kört den på mulljord där det efter plöjning var väldigt mycket torvor,funkade inte med en vanlig såbädds harv.vart väldigt bra med körning med en Väderstad Rexius Crosskill vält med fjädrande planka.
Håller på att samla prylar för att få ihop en Lilla-Harrie L-pinne harv dessa går rent på mulljorden.
Göran i Björnarbo


Bilder på vad Du behöver? Vi andra kan ju hjälpa Dig i letandet?

Annars var väl spadrullharvarna ganska populära vid bearbetning av mulljordar? Har för mig att J-A nämnde att de fortfarande är vanliga i Finland?
Sen att några kallade dem "planteringsmaskin för kvickrot" ger kanske en hint om varför de inte är så vanliga här längre?

/Peter R

Har några ha mulljord, som inte är fullkomligt ogräsfritt inte ens nästan, går oftast inte att plöja med en vanlig plog. Skaffat en plog med plast vändskivor så nu är inte plöjningen ett problem längre. Stubbbearbetningen körs med en Kongskilde Vibroflex eller ett Fiskars tungt tallriksredskap. Beroende på vad som funkar.
Sådden körs med Tive 2004 såjet tillräckligt rymlig i billarna.
Harvningen med en vanlig såbädds harv kan vara lite besvärlig, fastnar i blir stopp , ibland funkar det.
Vi har då kört med en Lilla-Harrie harv som är byggd för mulljordar den har stående L pinnar som en S-pinne men högre problemet med den är att den är något smalare än traktorn med dubbel montage , funkar för övrigt . Har inventerat när området,har nu tillgång till totalt 4 stycken harvar saknar inte delar tanken är att plocka ihop en lite större som ska sitta i trepunkten på någon av våra 100hk traktorer.
Ska släpa hem dessa tror inte att det kommer att fattas så mycket prylar. Hur det ska bli kommer att visa sig
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



bert

#2 » 17:25:16, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånna pinnar/harv tror jag aldrig jag har sett. Bild?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 21:01:36, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Sånna pinnar/harv tror jag aldrig jag har sett. Bild?

Ska jag fixa. Tror att harvarna är rätt gamla ,60 talet någon gång ramarna är svetsade med pinne.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Scania bonden

#4 » 21:36:51, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en del mossjordar här med. Bytte plog för nåra år sen till en Kverneland plog m kropp 30 på, spaltvändskivor alltså. Helt fantastiskt vad det går bra med denna, har både skumvingar och förplogar på, men hissar förplogarna på mosse, på den riktiga jorden kör vi m förplogar ist.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 13:34:05, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Sånna pinnar/harv tror jag aldrig jag har sett. Bild?

Den gråa är en vanlig S-pinne Kongskilde , den röda är en trasig L-pinne från Lilla-Harrie, övre delen som delvis är borta ser ut som vilken harv pinne som helst.
Bild
Även spetsarna ser lite annorlunda ut.
Bild
Harven är väldigt rymlig , men är inte lämplig för sten plockning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#6 » 14:03:08, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Skåne brukade denna kombinerade såbäddsharv/stubbkultivator av LillaHarries tillverkning gå under benämningen Markstig alltså en Skånsk kopia av samma maskin från Danska maskintillveraren Marsk-stig. Väldigt vanliga i traktens skrothögar nuförtiden.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 14:35:27, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:I Skåne brukade denna kombinerade såbäddsharv/stubbkultivator av LillaHarries tillverkning gå under benämningen Markstig alltså en Skånsk kopia av samma maskin från Danska maskintillveraren Marsk-stig. Väldigt vanliga i traktens skrothögar nuförtiden.

Upplever hela redskapet som väl klent för att användas som någon form av stubb kultivator.
I mina trakter har dessa enbart används på mulljordar som såbäddsharv.
Hälften av de jag hittat var på skrot högar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#8 » 17:18:15, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om skörden inte gick att bärga använde vi ibland vår till att kultivera på våren för att slippa vårplöja.

Oftast hade vi den dock till att harva på lösjord, och vi hade glesnat ut pinnarna ytterligare mot anvisningarna på hur de skulle sitta i original. Största nackdelen torde väl vara att pinnarna har otroligt lätt för att gå av, och de är inte billiga. Runt 1980 skaffade vi en kultisvans med C-pinnar och ribbvältar i stället, och sedan fick Lilla Harrien mest stå, utom för kultivering enligt ovan.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 14:15:51, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla -Harrie samband med Marsk-Stig, tittade i Grenes katalog spetsar till Marsk-Stig märkta K56 finns dessa verkar ha mått / hålbilder som stämmer med det jag kallar för Lilla-Harrie L- pinne harv .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#10 » 15:51:24, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LillaHarries konkurslager köptes upp av en firma vid Kävlinge så är du ute efter originaldelar till dessa klenoder så finns där en hel del. Det gäller att pruta rejält när man handlar där för han är inte direkt billig, troligen lite antikvärde i dessa reservdelar.
Lovéns El & Bygg AB
046 - 73 70 41
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 10:53:33, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att behovet av specifika reserv delar är så stort . Det som går åt är spetsar finns hos Grens samt pinnar , bland spetsarna hos Grene fanns det en pinne som ser ut som mina den stod det Väderstad på . Verkar populärt att handla grejor i Danmark hos de svenska maskin tillverkarna ivarje fall förri tiden.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#12 » 12:53:03, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite off topic, men vet någon var man billigast/bäst köper medar till en Lilla Harrie harv?
En sån här:

Bild

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

busholle

#13 » 16:26:41, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt en smidesverkstad knäcka några i hardox. Tvivlar på att någon har de som reservdelar längre.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 21:01:42, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet försök att bryta lite mulljord som inte har odlats på några år.
Traktor med mulljords preparerad Överumare .

Bild
Väldigt torrt i jorden . Samt att bilden förskönar resultatet . Är nog bland det sämsta jag har åstadkommit i plöjnings väg.
Bild
Just nu står traktorn på åker och kan inte lyfta plogen, teknikens under.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#15 » 21:12:03, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Extra pinnar är bra att ha när man kör SK, brukade skjuta iväg minst en om året på min 24 pinnars när det begav sig. Det var oftast när man körde kanter mot asfalt och vid fundament till fackverksstolpar, en gång tog splittret sidorutan på traktorn. Med swift har det inte hänt men det är väl garantin på pinnarna som hjälper :mrgreen:


Gick två i år på 215ha, ena gick när svärfar körde. Den andra gick när jag hittade en bergshäll på nytt arrende.

Hur upplever du swiften mot SK? De jag sett på ett par ställen tycker jag inblandningen är sådär men de kan ju vara handhavandefel också. Är sugen på en quattro om SK ska bytas ut men dom växer inte på träd, inte heller swiften som begagnad.

Göran Ekman skrev:Ett litet försök att bryta lite mulljord som inte har odlats på några år.
Traktor med mulljords preparerad Överumare .


Väldigt torrt i jorden . Samt att bilden förskönar resultatet . Är nog bland det sämsta jag har åstadkommit i plöjnings väg.

Just nu står traktorn på åker och kan inte lyfta plogen, teknikens under.
Göran i Björnarbo


Ser väldigt torrt ut!

Inte värt att prova ett tungt tallriksredskap ett par vändor innan plöjning? Mycket kvar att köra?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se