Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Tufft test av rotorharv

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 19:56:34, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hård test på fabriks bana :uupps: men är inte övertygad ändå. om en lös sten kommer upp mellan pinnarna hur går det då?

http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... F7MHcoRkhE
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



ja-bond77

#2 » 20:28:00, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär väl ha nån brytbult- eller smatterkoppling på kraftuttagsaxeln så det ska väl inte vara nåt större problem... :klia: Fantastiskt vad pinnarna höll bra, hade nog inte trott dylika vertikalfräsar var så pass hållbara för stenkörning. Visserligen visade man väl inte dom avbrutna pinnarna... Annars tycker jag inte hållsprinten för pinnarna på Amazonen har nån vidare brytbultsfunktion placerad på det sättet. Pinnarna till dylika fräsar brukar väl vara bultade från sidan just för brytbultsfunktionen. Men det verkar som man ersatt hela den funderingen med en vettig PTO-axel istället och lite kraftigare kuggbalk kanske. Skulle ju nästan gå att köra med den där i mina åkrar... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

emil.jönsson

#3 » 20:28:40, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med en sådan rotorharv där det fanns sten, har varit med om att 2 pinnar har gått av. Dom fjädrar undan oftast, så lösa stenar är inga problem. Enligt mig är det väldigt hållbara maskiner eller så har jag bara haft tur och sluppit stora haverier :grin:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#4 » 22:06:30, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade själv en mashio 4m men den gjorde jag egna knivar till av lastbilsfjädrar. men de låg i drivor efter maskinen :( och det va bara småsten..

vet att Kuhn har liknande pinnlåsning..

jag vet att det finns bra överbelastning kopplingar, hade en sådan på min man var tvungen att stanna pto helt för att återtälla men man behövde inte göra något annat. och den bröt kraften helt också. helt suveränt..


men den amazone filmen var något makalöst.. men man skulle varit på plats och granskat maskinen själv efter några varv....

ska väl säga också att ajg inte är så sugen på att köpa den fendten som de körde med. borde tagit ordentligt med stryk i PTO drivningen...
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 22:08:17, 04-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se