Väderstad är lite intresserade av att börja sälja harvar söder om norden men mycket mer än 9 meter kan de ju inte bli om det ska vara tre sektioner. Ingen maskin över 3m går att sälja i Tyskland.
När det gäller transportkörning så är det oerhört mycket lättare att ta sig fram i stadstrafiken om det bara är bakhjulen på traktorn som är 4,8m. Om framhjulen tex är 3,8 och harven 3,3m så kommer man fram dubbelt så snabbt eftersom man inte behöver vänta på fri väg. Tekniken är att man satsar och kör för fullt utan att idiotgatan med 25cm höga kantstenar är fri, när någon vägrar backa in på närmasta infart så får man själv offra sig och köra upp bakhjulen på närmsta infart för att möjliggöra ett möte. Glesbyggden hos Göran Ekman är en annan värld än rusningstrafiken i Lunds centrala delar som man tyvärr har passerat många gånger med breda saker.
En sak till, det går att gå upp med dubbelmontaget bak på dessa idiotiskt höga kantstenar i en nödsituation men gör man det med hjulen Nza 1000 så river man däcket i strimlor och hela skiten välter dessutom. Denna harvmodell är inte direkt stabil i uppfällt läge, jag har haft den uppe på ett hjul mer än en gång.