Sida 3 av 5

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 10:35:33, 13-05-2018
av gaffa
Väderstad är lite intresserade av att börja sälja harvar söder om norden men mycket mer än 9 meter kan de ju inte bli om det ska vara tre sektioner. Ingen maskin över 3m går att sälja i Tyskland.

När det gäller transportkörning så är det oerhört mycket lättare att ta sig fram i stadstrafiken om det bara är bakhjulen på traktorn som är 4,8m. Om framhjulen tex är 3,8 och harven 3,3m så kommer man fram dubbelt så snabbt eftersom man inte behöver vänta på fri väg. Tekniken är att man satsar och kör för fullt utan att idiotgatan med 25cm höga kantstenar är fri, när någon vägrar backa in på närmasta infart så får man själv offra sig och köra upp bakhjulen på närmsta infart för att möjliggöra ett möte. Glesbyggden hos Göran Ekman är en annan värld än rusningstrafiken i Lunds centrala delar som man tyvärr har passerat många gånger med breda saker.

En sak till, det går att gå upp med dubbelmontaget bak på dessa idiotiskt höga kantstenar i en nödsituation men gör man det med hjulen Nza 1000 så river man däcket i strimlor och hela skiten välter dessutom. Denna harvmodell är inte direkt stabil i uppfällt läge, jag har haft den uppe på ett hjul mer än en gång.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 10:51:36, 13-05-2018
av bert
Gjorde inte väderstad en prototyp häromåret på 12-15m och vill minnas att sidosektionerna var i 2 delar där den yttre la sid ovanpå den inre ytterdelen innan den reste sig

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 10:53:10, 13-05-2018
av gaffa
Stämmer men de har inte för avsikt att börja sälja den för närvarande.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 12:32:51, 13-05-2018
av Nickebonne
En sådan prototyp gjordes väl redan på -80 talet o finns (om jag inte är ute på skeppshultaren ) med i deras jubileumsskrift.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 14:41:18, 13-05-2018
av gaffa
Skeppshultaren? Stekjärnet?

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 15:59:33, 13-05-2018
av Nickebonne
Bild
Svensk kvalite

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 21:50:20, 13-05-2018
av Blommas

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 22:00:37, 13-05-2018
av Göran Ekman
Ibland är det vissa fördelar att bo i en lågtrafikerade del av den svenska landsbyggden, 25 cm kant stenar, låter lite i värsta laget . Känns som att stadsplanerarn i Lund får göra om och göra rätt. I Enköping kostade det 7 miljoner att ta bort några planerade trafikhinder för att göra staden bonde vänlig.
Sen är det bara att konstatera att ska man få ihop stor arbets bredd med smal transport bredd samt klara höjden så får konstruktören tänka till lite samt att bonden får betala. Det har dom redan gjort.
https://youtu.be/zOEEqbtS8A0
Jag har fått lite inblick i att transport bredden på en en harv har viss betydelse. I en del fall samt att jag är priviligerad nog att inte ha några större problem med transport bredden på maskinerna .
Göran i Björnarbo

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 22:13:38, 13-05-2018
av gaffa


Intressant att föraren i artikeln kasserade gummibandstraktorn, de som kör gummiband i trakten kör aldrig om det är lite vått på ytan det lär räcka med ett par millimeter vid andra gången med kultivatorn för att det ska vara dags att köra hem.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 23:39:19, 13-05-2018
av e_pettersson
Själv kör jag vänstertrafik med breda fordon, om mitträcke saknas. Om nu inte båda hjulen går utanför vägkanten. Brukar få övriga trafikanter att se mig åtminstone när dom har 20 meter kvar.

Har nu under våren återigen konstaterat att min 8 meters väderstad nza med agrilla super pinnar sparar in en harvning jämfört med 9 meter nza med orginalet cobra.
Cobran klarar inte att hålla djupet, allt mellan 2-4,5 cm efter första körningen, efter tre körningar är det nerhyvlat till relativt lika djup.
Väderstad "kommer på" efter att ha läst på maskinisten att en djupskala löser problemet, sagt och gjort gör dom en djupskala halvhjärtat som endast visar boggieställens höjdläge. hjälper inte när pinnarna är som kok spagetti!
Mek djupindikator till såbäddsharv Kopiera rakt av så skulle de funka!
Normalt brukar 9 metern gå sista harvningen för det är det enda den duger till.
Kan inte förstå att ingen har detta problem?
Framförallt de bönderna som sår med rapid eller liknande som håller inställt djup.
Överväger seriöst att byta alla pinnar på den harven också.
Någon som är intresserad av 2 pallar Cobra pinnar :mrgreen:

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 00:02:02, 14-05-2018
av överlass
Agrilla super är kanon det kan jag med skriva under på

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 14:32:14, 14-05-2018
av Nickebonne
E Pettersson
Jag tycker du verkar lite världsfrånvänd när du klankar ner på Väderstad. Läs i ATL, Lantmannen eller Nilehnteknik så kanske du också förstår att allt Väderstad gör är av perfektion... Visserligen har Väderstad de senaste 15 åren lanserat säkert 10 olika harvar som inte tillfört lantbruket något större men Väderstad är bra annonsköpare hos tidningarna och ska hyllas.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 15:15:29, 14-05-2018
av gaffa
Swift har tillfört mycket och sparat tusetals liter diesel häromkring när alla bytte bort sina Cultus som med millimeterprecision släpades fram på normalt plogdjup. Även på den värstaste leran fungerade det tydligen utmärkt med plöjningsfri odling med viss variation i bearbetningsdjupet med hjälp av lite mer flexibla pinnar och en tät pinndelning som Swiften har.

Alla varianter på Carrier har kanske inte tillfört så mycket och inte orgien i olika tyska efterredskap heller.

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 21:01:10, 14-05-2018
av e_pettersson
Nickebonne :thummar:
Du är inte den första att säga det iofs.
Tycker iövrigt harven är bra, bara att den harvar förbannat illa med fel pinne. :mrgreen:

Re: Multiva Optima vs resten

InläggPostat: 22:07:35, 14-05-2018
av Khan
Tycker mig ana att sidosektionerna är breddade på den inköpta he-va harven. Så om det går tungt för 8550 borde harven relativt enkelt gå att göra om till en 8 meters. Eller är jag skumögd såhär på kvälls kvisten? :mrgreen: