Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Hur koppla harv till trepunkt med Tive harvlyft?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

Dymmeln (trådstartaren)

#1 » 22:12:44, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skaffat en harv, dags att köra hem den men jag begriper inte riktigt hur jag kopplar den till trepunkten på traktorn.

Syns inget märke men jag har luskat ut att det är en Tive kulturharv. Draget är nog harvlyft nummer 94, se broschyren i länk:
http://www.solhem9.se/Broschyrbank_Lantbruk_2013/Tive_kulturharvar_1961.pdf


Fiffigt drag, kanske, men hur får jag upp harven i transportläge?

Har nån tips
eller en bruksanvisning vore jag tacksam!
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare



LeifAndersson

#2 » 22:18:03, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det framgår ju av din egen länk!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Dymmeln (trådstartaren)

#3 » 23:47:52, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nästan, den bilden gör det säkert glasklart för den som gjort det tidigare (bra att du infogade den, min iPad vägrade). Men jag behöver lite fylligare info. Där ska väl va en sprint på rätt ställe och dragbygeln ska hamna på rätt sida av div stänger. Kunde vara bra med tips hur den säkras för transport på väg. Hittar ingen instruktionsbok i downloads o Tive verkar vara de enda som använt såna drag(?)
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

LeifAndersson

#4 » 07:57:19, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du fäster bara bygeln i klykan och stoppar i en lämplig sprint, och monterar en tryckstång mellan traktor och harv. Sedan anpassar du bara kedjornas längd så harven lyfts även i bakkant när den främre delen lyfts, sedan är det inget mer.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Dymmeln (trådstartaren)

#5 » 13:21:16, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Nuså. Lite vinkelslip för att återställa funktionen för draget samt ett varv med träklubba, spett, rostlösningsolja och smörjfett på rörliga delar på harven, så.

Harven gör verkligen en hel del nytta per utlagda korvören.

Jag gillar principen på harvlyften. När harven jobbar på åkern är den bogserad. När harven transporteras lyfts den med trepunkten, tämligen stadigt. Funkar mycket bra där det är trångt, som i mitt fall med hobbyåkrar och trädgårdsland.

Jag vill ha en ringvält med denna infästning (Tive harvlyft) men finns det såna?

Nu till nackdelarna.
1) Tive kunde nog kostat på sig kraftigare material i harvlyften. Tidigare ägare har svetsat lite här och där och det är dags igen. Tidigare ägares modifiering var f ö det som gjorde det svårt att koppla till harven. Där satt ett galvat stålrör som infästningspunkter för hydraularmarna, dessvärre i vägen för kopplingen i Leifs bild ovan.

2) Justeringssanordningen för inställning av harvdjup kunde varit bättre konstruerad. Justeringen sker m h a skruvar med vev. Veven sitter fram på harven. Bommen som drar harven slår ibland emot veven. Veven riskerar då att stukas till, vilket uppenbarligen tidigare skett, då jag fick rikta den ena. Nån som löst detta, gjort om -gjort rätt?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

uppland2

#6 » 13:30:57, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På aningen nyare Tive-harvar (fast ändå museiförmål ifrån dagens horisont, och förmodligen nedsmälta i de flesta fall) satt det en snabbinställning med en halvmåneformad skiva med hål i bak på överliggaren till inställningen, som du har en vevad skruv i framtill.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

valberga

#7 » 22:16:10, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv en sån harv. Den har jag svurit över varje gång jag använt den. Den som konstruerat inställningen för harvdjup skulle jag vilja--- :djaevul: Hela harven passar bäst på skroten.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Bygert

#8 » 10:22:13, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där modellen ja, det var inte igår vi hade en sån...

Det finns en finess (tja...) med den där lyften, om det är harv med tre sektioner. När man ska fälla ihop så släpper man mittkätting och spänner upp till yttersektionerna, när man lyfter då så fäller det upp yttersidorna. Inte hela vägen in men man slipper den tunga biten och puttar till dem bara så´de faller in.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se