Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Reservdelar med fyrkantshål till tallriksredskap?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

Trigon (trådstartaren)

#1 » 20:20:12, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på och mekar lite med denna udda skapelse.

Bild

Ett tallriksredskap som heter Rusafo och som det antagligen inte finns så värst många exemplar av här i Sverige.

Tyvärr har jag fått lagerhaveri på ett par lager och skulle behöva fixa till det. Jag har inga illusioner om att det går att få tag i originaldelar, utan det blir väl till att bygga om. Föregående ägare har reparerat ett lager genom att svetsa dit ett plattjärn och sen bulta fast ett lagerblock med invändig diameter på 60 mm (Y-lagerenhet eller vad det nu också kan kallas), tyvärr fick jag inte med mig nån bild på den lösningen, men det ser bra ut.

Jag tänkte försöka göra nåt liknande på dessa två trasiga lager.

Bild

Bild

Men eftersom hylsan i mitten på lagren här är så risig hade det varit bra att få tag i nåt att ersätta den med. Frågan är om nån har nåt tips på vart man kan få tag i lämpliga hylsor med fyrkantshål i? Fyrkantsaxeln är här 35 mm och det verkar inte vara helt vanligt, känner nån till nåt annat fabrikat med samma dimension? Jag har surfat runt lite och letat lite här och där på internet, men länkar till nyttiga sidor mottages tacksamt. :eat:

Bild

Bild

Tallrikarna verkar vara rejält slitna i fyrkantshålen, troligen har inte muttern varit åtdragen ordentligt, för det ska väl inte vara så stort glapp mellan tallrikens hål och axeln? Distansens hål verkar ju vara betydligt tajtare.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



dimorep

#2 » 20:51:28, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvernelands tallriksredskap har någon liknade uppbyggnad, kolla om delar från de kan passa (eller gå att mod. till användbara).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se