Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Harvbyte & tips på harvteknik

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera harvar i detta forum

mrpallman (trådstartaren)

#1 » 17:02:23, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årets uppgradering, hoppas jag i alla fall, ej provkört än. En Väderstad NZG men crossboard i stället för den gamla snea wibergharven.

Jag inser att jag inte riktigt vet hur man bör/ska harva. Med den gamla harven körde jag först med sladdplanka längs med plogfårorna och sedan sedan lite på tvärs med pinnarna lite lagom ner i marken :snow:
Finns det några tumregler? Ska pinnarna vara med på första draget eller enbart sladdplanka/crossboard? Jag gissar vidare att harvdjupet på pinnarna beror på vad som ska sås, i mitt fall är det slåttervall utan skyddsgröda så det skulle nästan räcka med att jämna till enbart med sladdplankan.

Den instruktionsbok jag hittar på nätet avser NZG med sladdplanka. Visst borde beskrivningen kring själva grundinställning av harven vara samma på min harv?

Som framgår ovan, jag vet inte riktigt vad jag håller på med, tacksam om någon vill lämna tips. :buga:


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mrpallman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:51, 19-06-2010
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 21:54:31, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har alltid harvat första draget lite grundare än övriga drag mest för och inte dra loss massa klumpar som sen är svåra och köra sönder
plankan brukar jag spänna så mycket det bara går första draget och sen ha den i mindre för var runda (ju finare jorden blir) för med en vanlig sladdplanka så föser det ju mer än va crossboarden gör
Kör med som du med plogtiltorna första gången sen lite på skrå kommande gånger
Tänk på när du har kopplat harven första gången att justera till så den ligger i våg sett från sidan när harven är nersänkt

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

RoXa

#3 » 22:07:23, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra val av harv! Jag är kvar i wibergsträsket, men nästå gång blir det nog en NZG eller NZA.

Harvdjupet bestäms av vad som ska sås. Spannmål brukar sås på 4-5 cm djup, medans ärtor är nere på 8-10 cm. Vallfrö kan sås direkt på marken med en överfart av välten efteråt. Men optimalt är väl att få ner dem några cm i alla fall. Grundregeln är att sådjupet ökar med storleken på fröt.

Det du vill åstadkomma med harven är en jämn såbotten med ett poröst lager jord uppepå. Om din såmaskin har släpbillar, så utförs harvningen ner till önskat sådjup. Har den skivbillar, så harvar man någon cm grundare och skär sedan ner fröt till rätt djup för att garantera groningsfukta.

Sträva efter att harva med pinnarna på måldjupet vid alla överfarter! Sladdplankorna används för att jämna ut fältet eller krossa kucklor på lerjord. Jag skulle aldrig hissa upp pinnarna i onödan! Ju färre överfarter, ju bättre, givet att resultatet är tillfredsställande.

Lycka till :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon

#4 » 23:23:32, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen är det väl ingen skönhetstävling när man jämför harvar, men ditt nyköp ser ju otroligt fräsch ut på bild i alla fall. :eat:

Jag har nog inte alltför mycket att tillägga i det lilla jag kan om harvteknik. Vi brukar sällan harva längs med första draget. Men är det riktigt noga avslutar man kanske med att harva en gång i såriktningen. Vi börjar oftast på sned åt ena eller andra hållet, ungefär 20 grader har jag hört ska vara ett bra riktmärke, man kan säkert harva 45 grader på sned också om det passar bättre, men blir det för mycket vinkelrätt mot plöjningen/såriktningen så tror jag att man tappar lite av den utjämnande effekten.

På hösten harvar vi nästan alltid minst tre gånger för att det är vår chans att få det så slätt som möjligt när det ändå inte påverkar efterföljande gröda nämnvärt. Sen ska alla ryggar i såbotten på våra leror loss också och det brukar gå bäst med nåt Carrierliknande redskap, eller om man vill ha en orgie i harvningar, bonden har pratat om att det inte var helt ovanligt med 10-20 harvningar på hösten när de hade Wibergsharv och inte så bra andra hjälpmedel, jag vet inte om han överdriver, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer. :svettas: Nu med en NZA som har alldeles för ostyva pinnar brukar det bli 3-5 harvningar på hösten beroende på hur besvärligt det är.

På våren försöker vi harva så lite som möjligt så att det ändå blir acceptabelt jämnt, helst bara en gång, för att inte packa jorden mer än nödvändigt, men ska man göra en vallinsådd kanske man får kosta på sig en eller ett par harvningar extra. Ska man så med gammaldags såmaskin så måste man antagligen harva noggrannare även på våren.

En sak till att fundera över är om man verkligen ska ha efterharven nere när man harvar. Många verkar inte riktigt ha förstått dess funktion, eller så är de för lata för att gå ut och veva upp den. Ofta när vi harvar är det kanske på hösten när det är lite blött, eller riktigt tidigt på våren och då vill man antagligen torka ut jorden , då gör sannolikt efterharven mer skada än nytta. Är man inne i april eller rent av maj och ska vårså är det mest troligt att det är lämpligast att ha efterharven nere så att jorden torkar ut så lite som möjligt. I år hade vi dock efterharven nere redan i mars eftersom det var och är en rekordtorr vår här.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#5 » 23:31:11, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vissa områden med "lättare" jord där det gärna blir för fint bruk och risk för att jorden slammar igen i ytan med påföljande syrebrist i höstvetet har vi dock aktivt valt att harva minsta möjliga även på hösten ibland.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bert

#6 » 08:10:43, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får förtydliga mig lite ser jag
Är lerjord jag är van vid sand/mulljord går inte och göra på samma sätt
Sen har vi lite äldre traktorer utan massa fjädring så första körningen är ojämt nog utan att köra på snedden över tiltorna.
Som såmaskinspilot så är man inte så nöjd när man dom har harvat i såriktning och avslutat med ett par yttervarv

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mrpallman (trådstartaren)

#7 » 10:44:55, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all input!

Trigon skrev:En sak till att fundera över är om man verkligen ska ha efterharven nere när man harvar. Många verkar inte riktigt ha förstått dess funktion, eller så är de för lata för att gå ut och veva upp den. Ofta när vi harvar är det kanske på hösten när det är lite blött, eller riktigt tidigt på våren och då vill man antagligen torka ut jorden , då gör sannolikt efterharven mer skada än nytta. Är man inne i april eller rent av maj och ska vårså är det mest troligt att det är lämpligast att ha efterharven nere så att jorden torkar ut så lite som möjligt. I år hade vi dock efterharven nere redan i mars eftersom det var och är en rekordtorr vår här.


Träff på både lathet & okunskap :D. Jag hade inte koll på att efterharven ger ett avdunstningsskydd men ser nu att väderstad kort nämt det på weben. Intressant! Jag får ta och byta lite efterharvspinnar då dessa var ordentligt nedslitna.

bert skrev:.....Som såmaskinspilot så är man inte så nöjd när man dom har harvat i såriktning och avslutat med ett par yttervarv


Är det för att det blir svårt att se vart såmaskinen varit som man vill undvika att harva i samma riktning som sådd?
mrpallman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:51, 19-06-2010
Maskintyp: Traktor

bert

#8 » 11:20:27, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis åtminstone med den gamle Stegtedt så var det obetydlig skillnad mellan sått och harvat och är det lite grovt med så gör inte spårmakören mycket spår heller
Sen solen i ansiktet vindstilla mörker skitiga rutor är ju med sånt som inverkar på hur svårt det är och se var man är
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Zukram

#9 » 11:24:05, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suger i mig av tipsen.
Vi hade inte tänkt så eget spannmål på flera år, men tack Putin, så har jag snokat rätt på en tröska, och ska börja så eget att ha till foder, både korn och havre.
Problemet är att vi båda är mer eller mindre bond-idioter, så det kommer väl gå åt pipan. Att vårplöja här är förmodligen vansinne, och förra gången jag harvade på våren blev allt som betong, så det slutade med att jag fräste hela skiten. Jag kanske borde starta en idiot-bonde-tråd och tigga om hjälp istället för att kapa denna, men tack för alla tips! :)

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MekJan

#10 » 11:31:30, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det plöjs på våren gäller det att vara på med harven helst innan tiltan landat ordentligt ! :mrgreen:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

bert

#11 » 12:42:09, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det inte var torrt om det blev som betong zukram
Men fräsa kan va väl så bra metod om det är lämplig jord för jordfräsen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bert

#12 » 12:45:52, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En anledning med till vi har harvat längsmed tiltorna första gången är att det blir lättare och se så du får något sånär paralella drag när man kommer med gödningsspridaren iom här inte vart nån gps förrän dom sista åren
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman

#13 » 14:36:53, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man så med en såmaskin med markörer undviker man att så i harvriktningen. På våra lättare jordar är det väldigt svårt att se skillnad på harvning och sådd.
Kör man med GPS styrning spelar det ingen roll alls.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram

#14 » 15:11:18, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Låter som det inte var torrt om det blev som betong zukram
Men fräsa kan va väl så bra metod om det är lämplig jord för jordfräsen


Dyr metod bara ... Gick mycket diesel.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

bert

#15 » 15:15:07, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iof men det lilla jag har fräst så drog vi en gång med harv och sådde
Kan ju bli några varv med harven om det inte blivit väl plöjt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se