- Det är lite knepigt att fylla på vatten då man måste öppna diverse insexpluggar för att få vätskan att avluftas och rinna dit den ska. "Häverteffekt" eller vad man ska kalla det var visst jättepop på deutzfabriken...
- Vidare är expansionskärlet inbyggd i samma gjutna enhet som cellpaketet sitter i. Bara en tätningsyta som håller dom åtskilda. Misstänker jag haft ett hårnålsläckage mellan dessa... Samt möjligen nåt utåt, har dock aldrig hittat vart vätskan far...
- Det går inte att se hur mycket vätska det finns i systemet genom att öppna kylarkorken då påfyllningskanalen är krokig, finns en nivå
slang på sidan men den kommer man inte åt att se på sprutan. Möjligen med en spegel på långskaft... Och även om man skulle se vätskeytan så visar den inte garanterat vad det är för höjd på vätskan i motorn, ifall det tjuvat in
luft nånstans.
- Fläkthuset är inbyggt i samma gjutna del som kylar-/påfyllningspaketet. Detta ger mycket vibrationer i en massa tätningsytor som det inte alls skulle finnas nån orsak till om fläkten var monterad på motorn. Tror dock att denna bit funkat för mig efter att jag svarvat om fläktens
nav och monterat nya(-re) lager till den.
Sedan har ju deutz många "roliga" idéer kring övriga motorn också som man kan undra hur smart det är på en gammal sliten motor.
Spridare inbyggda i ventilkåpan så man inte kan se om en spridarrörsanslutning läcker... Ett
läckage som i så fall far ner i tråget...
Oj vad jag kommer att få på pälsen nu av dimorep...
Kan väl sammanfatta som så även om jag inte har så stor erfarenhet, deutz funkar säkert bra som ny och kan väl rentav vara mer driftsäker än andra i början av sin livslängd som vissa påstår, menmen...