Jo, funderade på det där... Tror det är axialkolvkompressor detta eller? Sanden 8023 heter den åtminstone. Har inte lyckats googla fram några skisser... Den går väl teoretiskt att backa men portarna växlar och eventuell intern smörjning/dränering fallerar säkert. Och magnetkopplingen kanske inte funkar fel väg? Hur som helst så monterade jag den på samma vis som på deutzen så den biten torde inte vara nåt problem.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Har nappat jädra dåligt med det här jobbet, känns mest som en enda transportsträcka efter det intressanta(omhylsningen) var klart. Motorn rymdes precis utan att jag behövda höja kåpan nått. Däremot var det mycket jobb med att få kylarna att rymmas. Jag monterade dit deutzens hydrostatkylare nu på samma gång i alla fall, annars hade det aldrig blivit gjort. Det vet jag...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Blev en lucka till kylaren, ska väl fixa ett lås i nått skede i fall det skramlar... Ja eller egentligen blev det ju en lucka I LUCKAN till kylaren om vi ska vara noga...
Bara 20mm mellan fläktblad och kylarlamellerna. Tillräckligt för att få ett blåsmunstycke emellan.
Alla celler på plats:
En liten specialare för vattenkylarens övertryck. Har alltid tyckt det varit perfekt på en del traktorer då man kan se om kylaren kokar då vatten rinner ut på framaxeln t ex. Här blir det ett hål i kåpan för slangen och vid läckage så kan man se vattenranden från sitsen. Ett redundancy system till värmemätaren kan man säga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Blir att fordra alla hål med gummilist och kring kylarna med skumgummi så att inte fläkten tjuvar så mycket luft från fel ställen ännu.
Ny dragning av insuget och ljuddämparen från 868 blev kraftigt modifierad för att jag skulle få utblåset på samma ställe som tidigare. Ville ju behålla den fina rostfria pipan.
Och så var det vajerreglagen till stopp och gas.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Blev att mäta fram elkontakterna för motorns styrkretsar, så här började elschemat till Deutz BF4M 1012C se ut. Vyn är sedd från motorn mot maskinens kontakter. Har inte skrivit ut vilka poler som är analog/digital på givarna men det går att lista ut..:
Lite småfix kvar med givare och mätare men det största problemet nu är att jag har en väldig skumbildning i hydraultanken. Samt att det är nåt märkligt knarrande från hydrostatens matarpump, hördes i filmen. Blev att tappa ur lite olja då det började spotta ur andningsfiltret:
Har funderat några dagar nu och det blir väl till en början att montera mätpunkt på matarpumpens sugsida. Där borde finnas samma övertryck som returfiltrets övertrycksventil skapar eftersom hydrostaten matas med filtrerad returolja och returfiltret fylls med flödet från hydrostatens dränering, styrningens kugghjulspump samt kugghjulspumpen som driver sprutpumpen. Rejält med olja och nått kaviteringsbildande vakum borde inte finnas på matarpumpens sugsida.
Efter tryckmätning blir det att koppla ur kugghjulspumparnas returflöde från filter-/hydrostatkretsen i tur ch ordning och visuellt kontrollera vilken av dem som pumpar in en massa luft i filtret. Detta eftersom jag misstänker kugghjulspumparnas suganslutningar. Ena pumpen, den som ska driva sprutpumpen, hamnade jag att montera flera vinklar på sugslangen och oljetanken är inte trycksatt, så det finns uppenbar risk att det är för stort sug... Måste försöka kolla litteraturen vad varvtalet på pumparna riktigt blev jämfört med deutzens montage...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Sådär kan det bli när man startar ett system som har varit helt tomt på olja. Det kommer in så mycket luft i tanken att den inte hinner skiljas ut och går in i systemet igen. Stänga av och låta den vila några timmar, starta och kör lite igen, upprepa några gånger. Matarpumpen jobbar mot en tryckbegränsningsventil hela tiden vilket gör att den kan få problem att bli av med luften och börja suga ordentligt. Skruva ner matartrycket till 0 eller ordna fri retur för den på nåt annat sätt brukar funka. Antagligen har du redan gjort detta men men...
Det kan ju absolut vara sugläcka nånstans också, det är inte mycket som ska till.
Har funderat på sugläcka men åtminstone läcker inget utåt vad jag sett... Du tror inte det kan bilda skum i dessa mängder bara med "trång" sugledning"? Fast kavitation är väl ett fenomen som enbart sker i undertryck/vakum och de bubblorna förintas väl genast vid tryckutjämning?
Jag hamnade nämligen att lägga en vinkelnippa rakt mot ena pumpens suganslutning för att komma förbi motorfästet. Det finns ytterligare en eller två slangpressade 90 graders böjar på sugslangen.. På deutzen kunde slangarna gå utan några böjar alls mellan tank och pumpar...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
ja-bond77 skrev:Har funderat på sugläcka men åtminstone läcker inget utåt vad jag sett... Du tror inte det kan bilda skum i dessa mängder bara med "trång" sugledning"? Fast kavitation är väl ett fenomen som enbart sker i undertryck/vakum och de bubblorna förintas väl genast vid tryckutjämning?
Att det inte läcker utåt betyder ingenting, sugläckor kan vara lömska. Men jag kan ju hålla med om att mängden luft är väldigt stor. Inga fiffiga ombyggnationer som gör att returolja går direkt in i tanken ovanför ytan? Pumpar kan suga luft genom en dålig axeltätning också menar jag.
Jag är inte säker på om det blir bestående bubblor av kavitation.
Nej, inga såna moddningar... Får väl ta upp returfiltret igen och kolla så O-ringar o grejor ligger rätt.
Har inte hittat några uppgifter på deutzens kugghjul(hör av er om nån vet?) men volvon har 28 kuggar på vevaxel och 35 på pumpdrivningen. Vilket ger 0,8 och varvtalet har jag faktiskt fått mätt till hela 3000 rpm på motorn! Mätt med både billig lasermätare och generatorns W-uttag nykalibrerat mot fordonsdatorn så tror att det stämmer. Och jag som var orolig att inte volvon skulle varva tillräckligt då deutzen varvade visst 2500 nånting... Men även om inte pumparna snurrar mer än vid deutzmontaget så kommer det luft verkar det som. Kanske redan på tomgång men det har jag inte kollat ännu... Spännande problemlösning blir det... Tur att systemet inte är allt för stort.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Jac skrev:Var är förresten tätningsbrickan till den där justerbara "vinkelnippan"? Ser ju ut som muttern ligger direkt an mot pumpen.
Ofta är ju såna kontramuttrar utrustade med tätande o-ring från fabrik.. Hur bra det funkar för undertrycks tillämning kanske kan diskuteras en custom made fläns med utgång i rätt riktning vore ide' så man kommer ifrån tätning mot gängor..
Ehh hmmm.. Bara spånar lite.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Det är en ställbar vinkelnippa. Inga gängor på området där brickan sitter, gängor under och över om detta. Pumpytan är aningen bortvinklad från kameran så tätningsbrickorna inte syns... Här syns det lite hur pumparna sitter: ja-bond77 @ Självgående juvelspruta från UK
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal