Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

Självgående juvelspruta från UK

364 inlägg • Sida 21 av 25
Diskutera sprutor i detta forum

maggen

#301 » 17:08:00, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte rotationsriktningen fel nu på kompressor?
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



ja-bond77 (trådstartaren)

#302 » 21:48:22, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, funderade på det där... Tror det är axialkolvkompressor detta eller? Sanden 8023 heter den åtminstone. Har inte lyckats googla fram några skisser... Den går väl teoretiskt att backa men portarna växlar och eventuell intern smörjning/dränering fallerar säkert. Och magnetkopplingen kanske inte funkar fel väg? Hur som helst så monterade jag den på samma vis som på deutzen så den biten torde inte vara nåt problem.

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#303 » 20:50:08, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nappat jädra dåligt med det här jobbet, känns mest som en enda transportsträcka efter det intressanta(omhylsningen) var klart. Motorn rymdes precis utan att jag behövda höja kåpan nått. Däremot var det mycket jobb med att få kylarna att rymmas. Jag monterade dit deutzens hydrostatkylare nu på samma gång i alla fall, annars hade det aldrig blivit gjort. Det vet jag... :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#304 » 21:08:03, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en lucka till kylaren, ska väl fixa ett lås i nått skede i fall det skramlar... Ja eller egentligen blev det ju en lucka I LUCKAN till kylaren om vi ska vara noga... :grin:

Bild

Bara 20mm mellan fläktblad och kylarlamellerna. Tillräckligt för att få ett blåsmunstycke emellan.

Bild

Alla celler på plats:

Bild

En liten specialare för vattenkylarens övertryck. Har alltid tyckt det varit perfekt på en del traktorer då man kan se om kylaren kokar då vatten rinner ut på framaxeln t ex. Här blir det ett hål i kåpan för slangen och vid läckage så kan man se vattenranden från sitsen. Ett redundancy system till värmemätaren kan man säga: :grin:

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#305 » 21:22:53, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att fordra alla hål med gummilist och kring kylarna med skumgummi så att inte fläkten tjuvar så mycket luft från fel ställen ännu.

Bild

Ny dragning av insuget och ljuddämparen från 868 blev kraftigt modifierad för att jag skulle få utblåset på samma ställe som tidigare. Ville ju behålla den fina rostfria pipan. :mrgreen:

Bild

Och så var det vajerreglagen till stopp och gas.
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

scania1982

#306 » 12:07:59, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hinner juvelen blir färdig till sprutsäsongen?
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

ja-bond77 (trådstartaren)

#307 » 18:32:10, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem! Den är igång nu och även provkörd på gården. Den funkar: :grin:

Gem Emerald with Volvo D50B engine
https://www.youtube.com/watch?v=FgwL48Vl-XM



Blev att mäta fram elkontakterna för motorns styrkretsar, så här började elschemat till Deutz BF4M 1012C se ut. Vyn är sedd från motorn mot maskinens kontakter. Har inte skrivit ut vilka poler som är analog/digital på givarna men det går att lista ut..:
Bild

Lite småfix kvar med givare och mätare men det största problemet nu är att jag har en väldig skumbildning i hydraultanken. Samt att det är nåt märkligt knarrande från hydrostatens matarpump, hördes i filmen. Blev att tappa ur lite olja då det började spotta ur andningsfiltret:

Bild
Bild

Har funderat några dagar nu och det blir väl till en början att montera mätpunkt på matarpumpens sugsida. Där borde finnas samma övertryck som returfiltrets övertrycksventil skapar eftersom hydrostaten matas med filtrerad returolja och returfiltret fylls med flödet från hydrostatens dränering, styrningens kugghjulspump samt kugghjulspumpen som driver sprutpumpen. Rejält med olja och nått kaviteringsbildande vakum borde inte finnas på matarpumpens sugsida.

Efter tryckmätning blir det att koppla ur kugghjulspumparnas returflöde från filter-/hydrostatkretsen i tur ch ordning och visuellt kontrollera vilken av dem som pumpar in en massa luft i filtret. Detta eftersom jag misstänker kugghjulspumparnas suganslutningar. Ena pumpen, den som ska driva sprutpumpen, hamnade jag att montera flera vinklar på sugslangen och oljetanken är inte trycksatt, så det finns uppenbar risk att det är för stort sug... Måste försöka kolla litteraturen vad varvtalet på pumparna riktigt blev jämfört med deutzens montage... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#308 » 18:57:59, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär kan det bli när man startar ett system som har varit helt tomt på olja. Det kommer in så mycket luft i tanken att den inte hinner skiljas ut och går in i systemet igen. Stänga av och låta den vila några timmar, starta och kör lite igen, upprepa några gånger. Matarpumpen jobbar mot en tryckbegränsningsventil hela tiden vilket gör att den kan få problem att bli av med luften och börja suga ordentligt. Skruva ner matartrycket till 0 eller ordna fri retur för den på nåt annat sätt brukar funka.
Antagligen har du redan gjort detta men men... :)

Det kan ju absolut vara sugläcka nånstans också, det är inte mycket som ska till.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#309 » 19:34:06, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på sugläcka men åtminstone läcker inget utåt vad jag sett... Du tror inte det kan bilda skum i dessa mängder bara med "trång" sugledning"? Fast kavitation är väl ett fenomen som enbart sker i undertryck/vakum och de bubblorna förintas väl genast vid tryckutjämning? :klia:

Jag hamnade nämligen att lägga en vinkelnippa rakt mot ena pumpens suganslutning för att komma förbi motorfästet. Det finns ytterligare en eller två slangpressade 90 graders böjar på sugslangen.. :???: På deutzen kunde slangarna gå utan några böjar alls mellan tank och pumpar...

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#310 » 20:54:22, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Har funderat på sugläcka men åtminstone läcker inget utåt vad jag sett... Du tror inte det kan bilda skum i dessa mängder bara med "trång" sugledning"? Fast kavitation är väl ett fenomen som enbart sker i undertryck/vakum och de bubblorna förintas väl genast vid tryckutjämning? :klia:


Att det inte läcker utåt betyder ingenting, sugläckor kan vara lömska. Men jag kan ju hålla med om att mängden luft är väldigt stor.
Inga fiffiga ombyggnationer som gör att returolja går direkt in i tanken ovanför ytan? Pumpar kan suga luft genom en dålig axeltätning också menar jag.

Jag är inte säker på om det blir bestående bubblor av kavitation.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#311 » 21:11:18, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inga såna moddningar... Får väl ta upp returfiltret igen och kolla så O-ringar o grejor ligger rätt.

Har inte hittat några uppgifter på deutzens kugghjul(hör av er om nån vet?) men volvon har 28 kuggar på vevaxel och 35 på pumpdrivningen. Vilket ger 0,8 och varvtalet har jag faktiskt fått mätt till hela 3000 rpm på motorn! Mätt med både billig lasermätare och generatorns W-uttag nykalibrerat mot fordonsdatorn så tror att det stämmer. Och jag som var orolig att inte volvon skulle varva tillräckligt då deutzen varvade visst 2500 nånting... Men även om inte pumparna snurrar mer än vid deutzmontaget så kommer det luft verkar det som. Kanske redan på tomgång men det har jag inte kollat ännu... Spännande problemlösning blir det... :grin: Tur att systemet inte är allt för stort.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#312 » 21:30:43, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var är förresten tätningsbrickan till den där justerbara "vinkelnippan"? Ser ju ut som muttern ligger direkt an mot pumpen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Henrik kullander

#313 » 22:14:58, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur sitter pumparna monterade? sitter dom i transmissionskåpan fram på motorn ? har du några bilder på monteringen :)
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#314 » 23:40:06, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Var är förresten tätningsbrickan till den där justerbara "vinkelnippan"? Ser ju ut som muttern ligger direkt an mot pumpen.


Ofta är ju såna kontramuttrar utrustade med tätande o-ring från fabrik.. Hur bra det funkar för undertrycks tillämning kanske kan diskuteras en custom made fläns med utgång i rätt riktning vore ide' så man kommer ifrån tätning mot gängor..

Ehh hmmm.. Bara spånar lite.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ja-bond77 (trådstartaren)

#315 » 08:00:11, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en ställbar vinkelnippa. Inga gängor på området där brickan sitter, gängor under och över om detta. Pumpytan är aningen bortvinklad från kameran så tätningsbrickorna inte syns... Här syns det lite hur pumparna sitter:
ja-bond77 @ Självgående juvelspruta från UK
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Sprutor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se