Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

Självgående juvelspruta från UK

364 inlägg • Sida 22 av 25
Diskutera sprutor i detta forum

Henrik kullander

#316 » 18:22:49, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är riktigt spännande att läsa om dina arbeten du gör med dina maskiner :) så många smarta och kluriga lösningar :D
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

1 person gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor



ja-bond77 (trådstartaren)

#317 » 18:42:47, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte gjort nåt åt detta ännu men provade skruva dit en 40 bar tryckmätare på sugsidan mot hydrostatens matarpump i kväll. Noll tryck med motorn igång! :insomnia: Får hoppas hydrostatpumpen inte tagit skada nu... Nå, sugtrycket ska vara mellan minimum -0,2bar upp till 5 bar så jag lär nog leta lämpligare mätare. Den elektriska givaren på bilden befinner sig ca 20mm lägre ner under en O-ringstätad delningsplatta. Den mäter då alltså returtryck(före filtret), inte sugtryck(efter filtret) som min inskruvade mätnippel lite högre upp.

Bild


Jag kom på ännu ett ställe som kan krångla, det var nåt märkligt då jag återmonterade returfiltret, fanns visst ingen O-ring kring själva filterhinken... :klia: Får nog ta upp skiten och kolla noggrannare. Och kolla att det alls kommer flöde i retur... Ska väl botanisera mera i morgon. Finns annars en 3-4 givare på hydrostaten men jag vet inte vart dessa kablar är kopplade. Finns mig veterligen bara en lampa som möjligen har med hydrostaten att göra i fordonsdatorn, figuren med kolven som droppar olja genom det streckade linjen(filter?). Aldrig larmat den vad jag vet... :???:

Bild

Här på sid 186 kan man se en modernare variant av min retur-/sugfilterkombination. Till storleken verkar det vara mindre men det närmaste jag hittade i varje fall:
http://www.royalhydraulics.com/products ... atalog.pdf

Och schema på funktionen, osäker på om där finns T2 sugmöjlighet ur tanken dock. M1/M2 är givaranslutningar:

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#318 » 18:02:28, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, nu har det visst gått snart 6 veckor igen... :svettas: Har haft lite för svår ångest för att kunna bena i detta på sistone. Och så for det ju en dryg vecka till lite vårbrukande också... Men spannmålssådden blev klar i går och egentligen borde man ju ut o spruta lite genast på det direktsådda... Nå, det fick räcka med lite harvningar så klarar jag mig nån vecka än utan spruta.

Har gjort lite test. Det bildas skum i tanken redan med att starta upp och låta motorn gå ett par minuter. Utan att köra, styra eller sånt alltså. Tyvärr har jag inte fått till nåt vettigt schema ännu heller men följande är klart, mellantank monterad för felsökningen. Utgångsläge:

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#319 » 18:43:12, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kugghjulspump två(2), hjulstyrningen. Producerar inga bubblor:

Bild

Kugghjulspump ett(1), till sprutpumpsdrivningen. Ger bubblor i returen:

Bild
Bild
Bild


Ett fel är högst troligt detta:

Bild
Bild

Som jag nämde så blev det två 90 graders vinklar efter varandra på kugghjulspumpens suganslutning från tanken. Det, i kombination med att den i sig själv har större deplacement än styrningspumpen så verkar leda till att den drar in luft, kanske via axeln då. Från vevhuset. Kanske skulle gå att lösa med att skaffa andningsfilter för övertryck till tanken... Men vet inte hur den klarar det då bafflarna är bara punktade... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#320 » 18:52:18, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så... kanske det blir att bygga en förlängning till pumpdrivningen så pumparna går fria från motorfästet. :svettas:

Anyhow... Samtidigt fortsätter det och komma skum i tanken!?! :ohnej:

Bild


Man kan ha igång sprutan en 4-5 minuter innan det syns minsta tillstymmelse till bubblor i tanken(den bubblande pump 1 till tunnan). Åtminstone som man kan se genom luckan, bakom den första baffeln där returfiltret sitter når man inte att se hur oljan ser ut. Men mitt i allt vartefter oljenivån minskar i tanken väller det upp vispgrädde som bara den i andra kammaren! Vad f.. :huh:

Men om man funderar hur bafflarna i tanken är utformade relaterat oljenivån så är det helt självklart:

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#321 » 19:00:44, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anpassa nivån? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ja-bond77 (trådstartaren)

#322 » 19:01:57, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att man stannat sprutan verkar det ligga nåt sug kvar i systemet! :huh: Tänk om jag glömt nån plastpropp nånstans? :vissla: :mrgreen:



Hydrostaten (A4VG125) ska ha max 2 bar i dräneringstryck. Jag har mätt 1 bar returtryck.
Hydrostaten ska ha sugtryck till dess matarpump -0,2 - 5 bar. Jag har mätt 0,5 bar.

Det borde således vara i skick...

Har inte mätt matningstryck ännu...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

PeterR

#323 » 19:25:22, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan Du få ned returoljan ända ned i botten? Då brukar skummningsproblem ge sig efter hand. Om sug är nära retur brukar nästan alla system skumma.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Jac

#324 » 22:16:54, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Som jag nämde så blev det två 90 graders vinklar efter varandra på kugghjulspumpens suganslutning från tanken. Det, i kombination med att den i sig själv har större deplacement än styrningspumpen så verkar leda till att den drar in luft, kanske via axeln då. Från vevhuset. Kanske skulle gå att lösa med att skaffa andningsfilter för övertryck till tanken... Men vet inte hur den klarar det då bafflarna är bara punktade... :klia:


Det finns ju massa möjligheter att förbättra sugsidan. Det är ju inget tryck så du behöver ju inte hålla på med stora tjocka hydraulikvinklar. En grövre sugslang till att börja med, stuss och slangklämma går ju fint. Böj till ett stort rör så du slipper 90 gradarna, kan ju värma med gas eller göra vad som helst för att få det att passa. Kopplingen in i sugporten kan borras upp, en eller två mm gör en jätteskillnad i kapacitet i dom små dimensionerna, sambandet mellan diameter och flöde är brutalt olinjärt. Tätningen till pumpaxeln är väl enkel att byta, bara man får tag på den.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#325 » 08:18:45, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåjo... Men känns inte helt säker lösning att borra upp kanalen. Detta är ju ändå bara på tomgång och om motorn varvar 3000 så kommer det nog ändå att dra in luft är jag rädd. Tror inte det är så svårt jobb att förlänga pumpfästet ändå... Men hur är det med pumpens axeltätning, är det bara den vanliga stefan som ska hålla mot undertryck eller bidrar några andra delar i pumpen också till sugegenskaperna? Har lite svårt att komma till skott men nånting måste jag ta itu med... Ska väl försöka fastställa att det övriga skummet(som nog är störst andel) kommer från hydrostatens dränering ännu... Kan ju knappast ske nåt vidare flöde via hjulmotorerna och deras returledning vid stillastående skulle jag tycka. Speciellt som det knarrar i hydrostaten så borde det nog vara där det är nåt mankemang...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Bengt Erik Eriksson

#326 » 12:07:43, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vid vilka undertryck kavitation uppstår men att öka sugförmågan känns inte som rätt väg. Bättre att förbättra flödet..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#327 » 23:25:08, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Nåjo... Men känns inte helt säker lösning att borra upp kanalen.

Inte borra i pumpen, bara i den inskruvade nippeln. Vad är det för storlek på den nippeln och på slangen? Antagligen är den god för 250bar eller mer, behövs inte så mycket stål på sugsidan.

ja-bond77 skrev:Detta är ju ändå bara på tomgång och om motorn varvar 3000 så kommer det nog ändå att dra in luft är jag rädd.

Bra poäng. Kanske dags att köra en pumptest med flödesmätare igen...

ja-bond77 skrev:Tror inte det är så svårt jobb att förlänga pumpfästet ändå...

Om det bara är för att få bort 90 gradarna så är det ju inte säkert att bara det hjälper heller.


ja-bond77 skrev:Efter att man stannat sprutan verkar det ligga nåt sug kvar i systemet! :huh: Tänk om jag glömt nån plastpropp nånstans? :vissla: :mrgreen:


Vad visar videon egentligen?


ja-bond77 skrev:Hydrostaten (A4VG125) ska ha max 2 bar i dräneringstryck. Jag har mätt 1 bar returtryck.
Hydrostaten ska ha sugtryck till dess matarpump -0,2 - 5 bar. Jag har mätt 0,5 bar.

Det borde således vara i skick...

Har inte mätt matningstryck ännu...


De där 2 bar i hustryck är vad den tål, det är alltså till för dimensionering av läckslang. Att du bara har 1 bar där säger inte så mycket om skicket på pumpen.

Om den ska ha sugtryck till matarpump max 0,8 bar absolut (-0,2 relativt), hur kan det då vara bra om du mäter 0,5 bar? Säkert bara jag som inte fattar vad du menar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#328 » 08:34:17, 16-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, nu ska vi se... orkar inte börjar citera...

3/4" på sugslangen, enkelt stålflätad. Känns inte som rätt lösning att börja svetsa nya grövre suganslutningar under tanken då det funkat tidigare... Men pumparna är ju gamla och kanske nån tätning i dom torkat medan de legat demonterade. Dock är jag tveksam till att bara byta axeltätning, för den är väl inte gjord att klara nåt undertryck i pumpen? Måste väl finnas fler nötta delar i pumpen om den suger luft via axeltätningen? Pumparna funkar helt ok annars så skulle inte vilja köpa nya...

Flödesmätning? Vad tänker du på då? :klia: Jag är helt nöjd med deras kapacitet...

Nej, inte säkert att förlänga pumpfästet löser det hela men det är en absolut god bas att börja från. Om inte basen är stabil stjälper pyramiden eller hur man nu ska säga... :mrgreen: Åtminstone får jag förutsättningarna att likna deutzmontaget bättre.

Videon visar ingenting, men ljudet är desto mer intressant, det verkar som det kippar efter luft nånstans efter avstannad maskin... :uupps: Vet inte hur många gånger jag haft upp returfiltret nu men om ljudet kommer därifrån så kan det vara där hydrostaten suger in luft...

1 bar i returtryck... Det säger så mycket i varje fall att det levereras tillräckligt med olja för att skapa ett övertryck i returen. Med tanke på vilken fradga jag är drabbad av är all data välkommet i felsökningen. Dock skapas ju övertryck av själva luften i returoljan också, inte bara själva oljan...


0,5 bar är vad min tryckmätare visar. Helt vanlig tryckmätare som visar relativt värde. Och det är ju inom gaffeln minus 0,2 bar upp till plus 5 bar(relativt) som pumpens data anger för sugkretsen... 5 bar är alltså maxvärdet.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#329 » 20:11:34, 16-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeltätningar till kugghjulspumpar är ofta av dubbel modell, eller två motriktade, fanns det någon hylsa i pumpdrivningen på deutzen, och har du någon sådan idag? (för att tillåta pumpaxeln att flyta)


Personligen gillar jag inte filterarrangemanget, men det har ju funkat förut.

Det ser ut som motorolja, ska det vara motorolja?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77 (trådstartaren)

#330 » 20:26:02, 16-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ingen lös hylsa nu... :( Det kan ju vara en orsak...

Oljan ja... Det är nog lite blandat... Men mest 46 skulle jag ändå säga. Det kan kanske också vara en orsak... :svettas:

Provade ta prov på dräneringslinjen från hjulmotorerna/kylaren idag. Fanns lite luft även där... Men fortfarande skum i hydraultanken från själva hydrostatpumpen. Fan, blir inte klok på det här... Ska svarva till en förlängningsadapter till kugghjulspumparna i morgon...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Sprutor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se