Så var det bakhjulsstyrningen som inte funkar. Något sensorfel kanske... På hyttgolvet finns en fotbrytare som är delvis programerbar men som i alla lägen i varje fall sköter styrningen 2ws/4ws. Hittills har enbart framhjulsstyrningen funkat. När en sensor på framaxelns
parallellstag visar att framhjulen är exakt rakt fram, då kopplas bakhjulsstyrningen in också, förutsatt att man förvalt inkopplingen med fotbrytaren. Och tvärtom, dvs för att koppla ur fyrhjulsstyrningen måste bakhjulen vara exakt rakt framåt vilket automatiken får reda på via den optiska sensorn på bakaxelns "parallellstag". I högväxeln kopplas bakhjulen alltid bort. Styrningen framaxel relaterat bakaxeln är alltid tvärtom för att minska svängradien. Ingen krabbstyrning på denna manick alltså. Nån som kan säga hur styrcylindrarna brukar vara kopplade rent hydrauliskt? Är det helt vanlig seriekoppling tro? Som går genom nån 6/2
ventil då eller liknande?
Först dags att rengöra den optiska sensorn och svetsa till de koniska hålen för p-ändarna.
Hålen filade, kontrollerade o godkända. Måste flytta nippeln jag gängade dit ännu...
Bild på E3X-A11 reläboxen som optiken styr. Första maskinen med bredband, eller fiberkabel i varje fall!
Grov baddare också, kring 0,9mm tjockt fiber. Notera det fina omålade(!) kretskortet!
En
röd lysdiod lyser konstant i reläet och ljuset far ut i ena fibern och när andra fibern är mittemot kommer ljuset tillbaks i lådan och reläet kopplar över. Känsligheten kan justeras genom att ändra den erforderliga ljusstyrkan som krävs för att slå över reläet. Fibern lyser väl starkast rakt fram antar jag... Just nu slår reläet även om det skiljer kring 4-5 mm.
Ska byta borstarna som ska hålla "ögonen" rena...
Gjorde en liten efterlysning:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=28286
Sensorn funkar numera utmärkt. Dock har det nu börjat bränna säkringar i denna samma kretsen men felet verkar ligga i hytten.
Det finns ingen strömbegränsning till främre styrgivaren, full
ström rakt i ramen.
Far nog en del timmar innan man hittat detta felet är jag rädd...
Blir till en början att kolla kretskortets relän om där är nåt som är brunnet/ihopsvetsat... Inte nog med att jag
saknar elschema, man försöker nu också täckmåla korten för att ommöjligt försvåra felsökningen ännu mera!
Har börjat att tvätta av lite med aceton men det hjälpte inte mycket för nån har tydligen varit och mekaniskt skrapat bort betäckningen på det största reläet ännu därtill.
Och resterande märkningar lär väl fara med acetonet hursomhelst...
Baksidan har fått vara au naturelle, nån
lödning har man hunnit peta på från tidigare tydligen också...
Det kan väl aldrig vara så att detta kort hittas i nån annan maskin...