Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

Självgående juvelspruta från UK

364 inlägg • Sida 5 av 25
Diskutera sprutor i detta forum

jörgen.ottosson

#61 » 19:53:36, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

....det har jag aldrig "beskyllt" dig för. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



63an

#62 » 20:01:13, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är för skön!!! :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

ja-bond77 (trådstartaren)

#63 » 19:01:27, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som befarat så ville inte Biltema instrumentet ge några vettiga siffror så vi lämnar det därhän.


Det blev fyra nya spridare. Kan meddela att nu startar motorn på första försöket. Krävdes alltid två försök tidigare. :thummar:
Bild

Fräschar upp gängorna lite i aluhuset före montering...
Bild


Så har man haft ut gemet och tvättas - återigen! :roll: Turbomatningen bytte jag kopparringar till banjon så blev det bra. Men va faan är det där ute till höger!?!?! :ohnej:
Bild

Bild


Har vi månne nån som kan deutz på forumet... :smile: Är det vevaxeltätningen? Måste svänghjulskåpan loss eller kan man knacka in tätningen med den på plats? Eller kan det vara hydrostatpumpaxeln som läcker? Är svänghjulskåpan helt tät utan dränering? Är den torr eller våt, med tanke på att det finns kugghjulspumpar som drivs från svänghjulet på andra sidan motorblocket också... Eller hur det nu är konstruerat... :klia:

Skiiiit, nu hamnar jag att lyfta av hydrostatpumpen likafullt. Jag hade ju hoppats att man så småningom skulle bli klar med sprutan... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

L.tech

#64 » 19:13:45, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där sitter inte en olje plugg bakom start motorn som kan läcka?
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

dimorep

#65 » 19:37:12, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn och fin nu (det är länge än till sprutsäsongen börjar)... :wink:

Är det vevaxeltätningen? Måste svänghjulskåpan loss eller kan man knacka in tätningen med den på plats? Eller kan det vara hydrostatpumpaxeln som läcker? Är svänghjulskåpan helt tät utan dränering? Är den torr eller våt, med tanke på att det finns kugghjulspumpar som drivs från svänghjulet på andra sidan motorblocket också... Eller hur det nu är konstruerat...


Svänghjulskåpan / pumpdrivningen är "torr" och ej heller helt tät.
Tror inte det är vevaxeltätningen för då skulle oljan kommit ut längre ner på motorn.
Bakre vevaxeltätningen går att byta med kåpan kvar, men svänghjulet måste såklart ut.
Tror heller inte på att det kommer ifrån hydrostatpumpen för även då skulle oljan kommit ut längre ner.
Den motormonterade hyd.pumpen drivs inte via svänghjulets kuggkrans utan sitter monterad in i trans.kåpan och tar ut kraften via kamdrevet och kan således heller inte orsaka det läckaget.

Inte så att det är diesel som rinner där (från spridarreturledningen)?
Jag återmonterar i princip aldrig de returslangarna då de har en förmåga att vara förbrukade i samband med att de demonteras (eller ivf strax efter att de återmonteras = läckage)...

Är det motorolja där rinner så kommer det antingen ifrån någon blindplugg (in till oljekanal) eller i från skarven mellan block och trans.kåpa.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ja-bond77 (trådstartaren)

#66 » 20:21:21, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips där om att kolla bränslereturen, men det är nog olja. Blir att plocka av lite kåpor och startmotor i morgon kanske så man ser lite bättre. Skulle ju va typiskt om det läcker mellan block och kåpa... :snow: Hmmm... kanske jag penslar på lite silikon över skarven så får det vara bra så... :mrgreen:
Senast redigerad av ja-bond77 21:13:26, 09-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

surkuse

#67 » 22:54:37, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, "Men va faan är det där ute till höger!?!?!"

Jag kan ju säga att jag fortfarande är el-yrkesskadad, jag var tvungen att titta två ggr. innan jag insåg att du såg ett oljeläkage.
Det jag såg var en intressant kopparhärva vi startmotorsolenoiden :-p
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#68 » 23:46:31, 09-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hmmm... kanske jag penslar på lite silikon över skarven så får det vara bra så... :mrgreen:

Har du inte lärt dig någonting! :ohnej: :slag:
SILIKON går inte att måla över, det är latexmassa du ska kleta på... :lmao: :lmao:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ja-bond77 (trådstartaren)

#69 » 09:15:38, 10-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har kollat snett på den där flätan själv också. Borde nog pensla på lite silikon på den också tror jag... :mrgreen:

Latex, aha! Det är alltså så som proffsen gör!? :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#70 » 09:41:02, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland verkar det som man har mer tur än vanligt. :mrgreen: Med stor sannolikhet så var det bara en plugg bakom startmotorn som läckte. Lös var den också. Blev rengöring, lim och åtdragning så ska vi hoppas det håller tätt framöver...

Bild
Bild


Givaren till kylvätskenivån var skröplig, skör och till sist gick tråden av också. :???: Nån som har tips på var man hittar sånt? Står VDO PP 3.97 på den tror jag. Har sökt på vdo coolant sensor utan nån större lycka än så länge.
Bild
Senast redigerad av ja-bond77 09:42:56, 11-01-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

corre

#71 » 13:34:21, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som en nivågivare... klickar den om du rör på "flottören"?
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#72 » 13:42:47, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den funkar nog men jag brukar inte ha nån större lycka med att löda på nya tåtar då kopparn är ärgad och så måste jag i så fall slipa bort en del av plasten för att komma åt överhuvudtaget. Kanske man hittar en ny till hyffsat pris nånstans? Givaren är annars av vanlig digital typ av NO modell(full kylare) som påverkas av en magnet som ligger i flottördelen. Jag hittar den inte i min reservdelskatalog som följde med. Verkar som 1012 motorn normalt varit pluggad i detta monteringshål... :klia: Skulle ju va trevligt att ha givaren i bruk, då det är nära på omöjligt att se nivån i nivåslangen och det inte heller är möjligt att kontrollera nivån via påfyllningen, möjligen med en sticka då...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#73 » 16:24:36, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn levererades från fabrik med givare, så det är säkerligen en helt vanligt std. givare för den motortypen som du ska ha.

Art.nr på givaren är 0419-9022 (tidigare 0419-9831) och gummitätningen 0420-0740.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#74 » 17:15:34, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

KG Knutson har ju VDO-agentur..
Prova att söka på Autokatalogen.se eller Autoexperten.se om beteckningen träffar.
Priset kanske skiljer mot 'orginal'
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#75 » 19:46:21, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får nog ta o uppdatera lite nu, tiden går... Har tagit det ganska lungt med sprutan nu, har mest blivit att hoppa mellan olika grejor hit o dit, leta delar mm...
Givaren har jag äntligen fått hem, blev en ny som jag hittade på ebay från USA. Betydligt billigare rakt hem till köksbordet än att försöka köpa något över disk här i landet. :roll: Återkommer till den, har lite experiment som ska genomföras först... :vissla:


Under tiden har jag i varje fall haft ut sitsen o vädras. På KAB sitsen hade man inte satsat på nåt extra material precis. Länkaget hade blivit svetsat tidigare och nu blev det att komplettera ytterligare. Inga större grejor, bara mindre justeringar så justeringsspakarna ska funktionera och gå i lås och inte föraren ska glida runt som på en isbit...

Bild


Orsaken till att det blev att kånka ut stolen var att gasdämparens funktion var obefintlig. Tror inte det blir så kul att gunga på på det viset under körningen. Blev en ny dämpare.

Bild


Vidare så är jag som bekant sjukt irriterad på konstigt utformade kåpor/luckor/gångjärn som med ingen som helst kostnad kunde utformas betydligt mera servicevänligt redan från nytt UTAN ett varv via bondens verkstad! :roll: Två-tre ställen noterar man rätt fort på gemet...

Punkt 1: Att ha en 20x20 rörprofil placerad precis mitt i vägen för att kunna svänga ut AC-radiatorn för renblåsning av densamma samt IC:n måste ju vara närmast idioti. :x Men sånt går ju att lösa med vinkelkap... Annars har jag svårt att förstå vitsen med en elfläkt till Ac:n...? Skulle det inte varit enklare o billigare att monterat den dikt an mot IC:n för bättre kylning om det är det som är problemet? Så är det väl på många traktorer? Fast det var väldigt tät flänsning på AC:n måste jag säga, kanske det blir för stort motstånd... :klia:

Bild


Och med några brickor o bultar, flatjärn har man då sig ett enkelt utsvängbart cellpaket. Det är för övrigt olja även utanpå IC:n, det är fan olja överallt. Det mesta verkar troligen komma från pluggen/banjon jag tätade tidigare. Har inte hittat nåt mer "ännu".

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Sprutor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se